Page 39 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 11
P. 39

2. ÜNİTE



             2. ÜNİTE       YAY TEKNİKLERİ III



            2.1. Soti ye Çalma Tekniği


                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                 Edward Elgar'ın (Edvırd Elgar) “Op.85 Mi Minör Çello Konçertosu” adlı eserinin “Lento-Allegro Molto” bölümünü
              dinleyiniz.


                2.1.1. Soti ye Çalma Tekniğinin Genel Özellikleri

                Fransızca kökenli bir sözcük olan soti ye, yayın orta bölgesinde uygulanan bir yay zıplatma tekniğidir. Yaydaki bu zıplama,
            yay çubuğunun esnemesi ve yaylanması şeklinde gerçekleşir. Bu teknik uygulanırken yavaş ve forte yani basınçlı bir çalış
            gerekiyorsa yayın ağırlık noktası, hızlı ve yumuşak bir çalış gerekiyorsa yayın orta bölgesi kullanılır (Görsel 2.1).

                Soti ye  tekniği  çalışmalarında  öncelikli  olarak
            yayın ortasında küçük hareketlerle ağırdan hızlıya
            doğru detaşe sürüşleri yapılır. Detaşenin hızı belli
            bir tempoya ulaştı ktan bir süre sonra tele uygula-
            nan baskı azaltı larak yayın telden sıçraması sağla-
            nır.  Yay  çubuğunun  dengesi  ağırlıklı  olarak  işaret
            parmağı  ve  başparmak  ile  sağlanırken  diğer  par-
            maklar yaya baskı yapmadan topuk üzerine yerleş-
            ti rilir. Yayın tel üzerinde fazla zıplamasını önlemek
            amacıyla işaret parmağı ile yaya biraz basınç uygu-
            lanmalıdır. Tekniğin daha kolay uygulanması için ön
            kol hafi f içe, bileğin üst kısmı da yaklaşık 45 dere-
            celik bir açıyla yay çubuğuna dönük olmalıdır. Hızlı
            detaşe hareketleri yapılırken ön kol ile bilek rahat  Görsel 2.1: Sot�ye tekn�ğ�nde yayın ağırlık noktasının kullanımı
            ve esnek bırakılmalı, yay kıllarının tamamı tel yüzeyine temas etti  rilmelidir. Çellodan temiz, pürüzsüz ve nitelikli ses elde
            edebilmek için her iki el birbiriyle aynı hızda ve uyum içinde hareket etti  rilmelidir.

                Soti ye tekniği notaların üzerine veya altı na konulan “.” işareti yle gösterilir. Aynı işaretle gösterilen tekniklerden farklı
            olarak soti ye çok hızlı pasajlarda kullanılır (Görsel 2.2).
                                            GÖRSEL 2.1


                          Yazılışı
                               . . œ œ . . . .
                         ?  c œ œ     . .    œ œ œ œ       œ .   œ .   œ .  œ .   œ .  œ .   œ .  œ .
                                                           !     !    !     !    !     !    !     !
                          Çalınışı    . .                              . . . .
                               . . œ œ . . . .
                                                            . . . . œ œ œ œ . . . . . . . .
                         ?  c œ œ            œ œ œ œ       œ œ œ œ                œ œ œ œ œ œ œ œ


                  3 Yazılışı               .         .
                  ? œ  .        œ .       œ          œ         œ .       œ .       œ .       œ .
                      @         @         @         @         @         @         @          @

                    Çalınışı               . . . . . . . .
                       . . . . . . . . œ œ œ œ œ œ œ œ . . . . . . . . . . . . . . . .
                  ? œ œ œ œ œ œ œ œ                            œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ




            Görsel 2.2: Sot�yen�n yazılışı ve çalınışı



          38 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44