Page 35 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 11
P. 35

1. ÜNİTE




                       OKUMA PARÇASI



                    ROBERT ALEXANDER SCHUMANN’DAN GENÇ MÜZİSYENLERE ÖĞÜTLER

                  •  Kulak eğiti mine çok önem veriniz. Küçük yaşlarda sesleri ve tonaliteleri tanımaya gayret gösteriniz.
                  Bardak, çanak, pencere camı, kuş cıvıltı ları gibi sesleri nota olarak tanımaya çalışınız.
                  •  Parmak alıştı rmalarına sürekli çalışınız. Ancak ileri yaşlara kadar günde birkaç saati nizi teknik çalışmaya
                  vererek olgun bir icra gücüne erişeceğinizi sanmayınız. Bu durum, alfabeyi her gün biraz daha hızlı okumaya
                  benzer. Zamanınızı daha iyi kullanınız.
                  •  Her zaman istekle çalışınız ve eserleri hiçbir zaman yarım bırakmayınız.

                  •  Güç bir eseri zoraki çalmaktansa kolay eserleri iyi ve güzel biçimde çalmaya çaba gösteriniz.
                  •  Çalarken dikkati nizi sizi dinleyenlere değil, icra etti  ğiniz esere veriniz.
                  •  Daima yanınızda bir üstat sizi dinliyormuş gibi çalınız.
                  •  Kötü eserleri ne çalınız ne de mecbur kalmadıkça dinleyiniz.
                  •  Büyük bestecilerin önemli eserlerini tanıyınız.
                  •  Bütün moda hâline gelmiş şeyler, o modanın değişmesiyle ortadan kalkar. Sadece moda olan şeylerle
                  uğraşırsanız “dar fi kirli” olacağınızı fark ediniz.
                  •  Herkes birinci keman çalmak isteseydi hiçbir orkestra kurulamazdı. Kendi yerinizi bulunuz.
                  • “Müzisyen olmak ne demekti r?” sorusu üzerine düşününüz. Çünkü eseri -gözler notada- güçlükle biti -
                  rebiliyorsanız veya bir yerine iki sayfa çevirdiğinizde esere devam edemeyip yarıda kalıyorsanız müzisyen
                  sayılmazsınız. Müziği yalnız parmaklarınızla değil, kafanızla ve kalbinizle hissedebiliyorsanız işte o zaman
                  “müzisyen” sıfatı  kazanabileceğinizin bilincinde olunuz.
                  •  Milletlerin karakterini taşıyan ve en güzel ezgilerin kaynağı olan halk şarkılarını iyi dinleyiniz.
                  •  Bir eserin ilk dinleyişinizde hoşunuza gitmesi, o eserin mutlaka iyi olduğu anlamına gelmez. Bu nedenle
                  ustaların eserlerini incelerken eser hakkındaki kararınızı ilk dinleyişte vermeyiniz.
                  •  Bir eserin ruhunu kavrayabilmek için eserin formunu anlamaya çalışınız.
                  •  Armoni kaidelerini erkenden öğreniniz.

                  •  Düo, trio gibi "birlikte çalma" fı rsatlarını kaçırmayınız. Bu, çalışınızı akıcı ve hareketli bir hâle geti rir.
                  •  Farklı müzik aletlerinin ses renklerini ve karakterlerini inceleyiniz, her birinin özel sesini kulağınızda duy-
                  maya çalışınız.
                  •  Eski şeylere karşı saygı besleyiniz fakat yeniler için de samimi olunuz. Tanımadığınız şahsiyetler hakkında
                  araştı rmadan hüküm vermeyiniz.
                  •  Günlük müzik çalışmalarınızdan sonra yorgunluk hissediyorsanız ısrar etmeyiniz. Dinlenmenin isteksiz ve
                  neşesiz çalışmaktan evla olduğunu unutmayınız.
                  •  Dinlenmek için şiir okuyunuz, sık sık açık havada gezininiz.
                  •  Çalışkanlık ve azim sayesinde daima yükseleceğinizi hatı rınızda tutunuz.
                  •  Öğrenmenin sonu olmadığını unutmayınız.


                                                                                            Mithat Fenmen
                                                                                           Piyanisti n Kitabı
                                                                                            İstanbul, 1990
                                                                                           (Düzenlenmişti r.)










          34  ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40