Page 41 - ÇOK SESLİ KORO 11
P. 41
2. ÜNİTE
Bela Bartok [Bela Bartok (1881-1945)]
Yirminci yüzyılın en deneyimli Macar Bestecisi olan Bartok; 1899 yılında, Bu-
dapeşte’de, bir müzik eğitimi atölyesinde piyano ve kompozisyon eğitimi alma-
ya başlamıştır. Uyumsuz armonileri, salkım sesleri, aksak ritimleri ve pentatonik
skalaya dayalı melodileri ile çağdaş müziğe zengin bir dağarcık sunmuştur. Halk
ezgilerini ve ritimlerini kendine özgü bir müzik anlayışı içerisinde birleştirmiştir.
Bartok; opera, koro müziği ve oda müziği türünde verdiği eserlerin yanı sıra or-
kestra, bale ve piyano için de besteler yapmıştır.
Başlıca Eserleri: 20 Macar Halk Şarkısı, Cantata Profana (Kantata Pırofana), 27
Koro Şarkısı.
Görsel 30: Bela Bartok
Igor Stravinsky [İgor Sıtravinski (1882-1971)]
Yirminci yüzyıl müziğine yön veren sanatçılardan olan Stravinski, yaşamının
büyük kısmını İsviçre, Fransa ve Amerika’da geçirdiği hâlde eserlerinde anavatanı
Rusya’nın etkisi her zaman görülmüştür. Klasik ve barok tarzda eserler üretmiştir.
İlkelcilik, yeni klasikçilik, folklorculuk, gelecekçilik akımlarıyla ilgilenerek birçok
besteciye bu akımlar konusunda ilham kaynağı olmuştur. On iki ses müziği ve
dizisellik akımına karşı çıkmasına rağmen bu akıma yönelerek eser vermesi dik-
kate değerdir. Stravinski; opera, koro müziği ve müzikli tiyatro türünde verdiği
eserlerin yanı sıra bale, orkestra ve piyano için de besteler yapmıştır.
Başlıca Eserleri: Rus Halk Şarkıları, Bir Vaiz Bir Öykü ve Bir Yakarış, Requiem
Canticles (Rekuem Kantiklis) , Mezmurlar Senfonisi, Missa, Kantata, Threni (Tire-
ni), Faunus (Fanus) ve Çoban Kızı, Üç Japon Liriği, Pastoral, İbrahim ve İzak, Verla-
ine’den (Verleni) İki Şiir, Çocuklar İçin Üç Öykü, Ninni, Baykuş ve Kedi. Görsel 31: Igor Stravinsky
Arnold Schönberg [Arnılt Şönberk (1874-1951)]
Yirminci yüzyıl müziğinin en önemli yenilikçilerinden biri ve on iki ses yön-
temini keşfeden kişi olarak bilinen Schönberg, Avusturya doğumludur. Hiçbir
müzik eğitimi olmadığı hâlde dokuz yaşında keman çalmaya ve beste yapmaya
başlamıştır. Daha sonra viyola ve çello çalmayı öğrenerek arkadaşlarıyla oda mü-
ziği yapmış, 1895’te koro şefliğine başlamıştır. Yaşamı boyunca müzik eğitimi al-
mamasına rağmen hayatını tiyatro ve kabare orkestralarını yöneterek, operetlere
orkestra bölümü yazarak kazanmıştır. 1902’de Stern Konservatuvarında kompo-
zisyon öğretmeni olarak çalışmaya başlamıştır. Viyana’ya gitmiş ve ünlü beste-
cilere öğretmenlik yapmıştır. Schönberg, opera ve koro müziği türünde verdiği
eserlerin yanı sıra orkestra ve piyano için de besteler yapmıştır.
Başlıca Eserleri: Gurre Şarkıları, Pierrot Lunaire (Piyerrot Lunayir), Die Jacops-
leiter (Di Yakopsileytır) Oratortosu (tamamlanmamıştır), Kol Nidre, Op.39, Napol- Görsel 32: Arnold Schönberg
yon Bonapart’a Kaside, Sağ Kalan Son Varşovalı, Yeni Mezmurlar.
Anton von Webern [ Anton van Vebern (1883-1945)]
Avusturyalı Besteci Webern, çağımız müziğine yön veren yenilikçi sanatçılar-
dan biridir. On sekiz yaşına geldiğinde piyano, çello ve müzik teorisi öğrenmiştir.
Müzik tarihiyle bilimsel olarak uğraşan ilk bestecidir. Besteleri, hayranı olduğu ve
1904’te birlikte çalışmaya başladığı Schönberg’den izler taşımaktadır. 1908’den
sonra orkestra şefliği ve koro öğretmenliği yaparak yaşamını kazanmıştır. 1924’te
Viyana Müzik Ödülü’nü almıştır. Webern, koro müziği türünde verdiği eserlerin
yanı sıra orkestra ve piyano için de besteler yapmıştır.
Başlıca Eserleri: Das Augenlicht (Das Ağugenlih), Goethe Şarkıları, Birinci Kan-
tata, İkinci Kantata, Rilke Liedleri, Op.8, Liedler, Op.12, Op.13, Op.14, Op.15, Op.16,
Op.17, Op.18, Avenarius (Avenaryus) Şarkıları, Üç Şiir, Sekiz Neşeli Şarkı, Dehmel
Liedleri, George Liedleri, Op.3, Dört Lied, Op.12, Jone Şarkıları, Op.23, Jone Lied-
leri, Op.25. Görsel 33: Anton von Webern
40 KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER