Page 41 - ÇOK SESLİ KORO 11
P. 41

2. ÜNİTE


                 Bela Bartok [Bela Bartok (1881-1945)]
                 Yirminci yüzyılın en deneyimli Macar Bestecisi olan Bartok; 1899 yılında, Bu-
               dapeşte’de, bir müzik eğitimi atölyesinde piyano ve kompozisyon eğitimi alma-
               ya başlamıştır. Uyumsuz armonileri, salkım sesleri, aksak ritimleri ve pentatonik
               skalaya dayalı melodileri ile çağdaş müziğe zengin bir dağarcık sunmuştur. Halk
               ezgilerini ve ritimlerini kendine özgü bir müzik anlayışı içerisinde birleştirmiştir.
               Bartok; opera, koro müziği ve oda müziği türünde verdiği eserlerin yanı sıra or-
               kestra, bale ve piyano için de  besteler yapmıştır.
                 Başlıca Eserleri: 20 Macar Halk Şarkısı, Cantata Profana (Kantata Pırofana), 27
               Koro Şarkısı.
                                                                                   Görsel 30: Bela Bartok
                 Igor Stravinsky [İgor Sıtravinski (1882-1971)]
                 Yirminci yüzyıl müziğine yön veren sanatçılardan olan Stravinski, yaşamının
               büyük kısmını İsviçre, Fransa ve Amerika’da geçirdiği hâlde eserlerinde anavatanı
               Rusya’nın etkisi her zaman görülmüştür. Klasik ve barok tarzda eserler üretmiştir.
               İlkelcilik, yeni klasikçilik, folklorculuk, gelecekçilik akımlarıyla ilgilenerek birçok
               besteciye bu akımlar konusunda ilham kaynağı olmuştur. On iki ses müziği ve
               dizisellik akımına karşı çıkmasına rağmen bu akıma yönelerek eser vermesi dik-
               kate değerdir. Stravinski; opera, koro müziği ve müzikli tiyatro türünde verdiği
               eserlerin yanı sıra bale, orkestra ve piyano için de besteler yapmıştır.
                 Başlıca Eserleri: Rus Halk Şarkıları, Bir Vaiz Bir Öykü ve Bir Yakarış, Requiem
               Canticles (Rekuem Kantiklis) , Mezmurlar Senfonisi, Missa, Kantata, Threni (Tire-
               ni), Faunus (Fanus) ve Çoban Kızı, Üç Japon Liriği, Pastoral, İbrahim ve İzak, Verla-
               ine’den (Verleni) İki Şiir, Çocuklar İçin Üç Öykü, Ninni, Baykuş ve Kedi.  Görsel 31: Igor Stravinsky


                 Arnold Schönberg [Arnılt Şönberk (1874-1951)]
                 Yirminci yüzyıl müziğinin en önemli yenilikçilerinden biri ve on iki ses yön-
               temini keşfeden kişi olarak bilinen  Schönberg, Avusturya doğumludur. Hiçbir
               müzik eğitimi olmadığı hâlde dokuz yaşında keman çalmaya ve beste yapmaya
               başlamıştır. Daha sonra viyola ve çello çalmayı öğrenerek arkadaşlarıyla oda mü-
               ziği yapmış, 1895’te koro şefliğine başlamıştır. Yaşamı boyunca müzik eğitimi al-
               mamasına rağmen hayatını tiyatro ve kabare orkestralarını yöneterek, operetlere
               orkestra bölümü yazarak kazanmıştır. 1902’de Stern Konservatuvarında kompo-
               zisyon öğretmeni olarak çalışmaya başlamıştır. Viyana’ya gitmiş ve ünlü beste-
               cilere öğretmenlik yapmıştır. Schönberg, opera ve koro müziği türünde verdiği
               eserlerin yanı sıra orkestra ve piyano için de besteler yapmıştır.
                 Başlıca Eserleri: Gurre Şarkıları, Pierrot Lunaire (Piyerrot Lunayir), Die Jacops-
               leiter (Di Yakopsileytır) Oratortosu (tamamlanmamıştır), Kol Nidre, Op.39, Napol-  Görsel 32: Arnold Schönberg
               yon Bonapart’a Kaside, Sağ Kalan Son Varşovalı, Yeni Mezmurlar.

                 Anton von Webern [ Anton van Vebern (1883-1945)]
                 Avusturyalı Besteci Webern, çağımız müziğine yön veren yenilikçi sanatçılar-
               dan biridir. On sekiz yaşına geldiğinde piyano, çello ve müzik teorisi öğrenmiştir.
               Müzik tarihiyle bilimsel olarak uğraşan ilk bestecidir. Besteleri, hayranı olduğu ve
               1904’te birlikte çalışmaya başladığı Schönberg’den izler taşımaktadır. 1908’den
               sonra orkestra şefliği ve koro öğretmenliği yaparak yaşamını kazanmıştır. 1924’te
               Viyana Müzik Ödülü’nü almıştır. Webern, koro müziği türünde verdiği eserlerin
               yanı sıra orkestra ve piyano için de besteler yapmıştır.
                 Başlıca Eserleri: Das Augenlicht (Das Ağugenlih), Goethe Şarkıları, Birinci Kan-
               tata, İkinci Kantata, Rilke Liedleri, Op.8, Liedler, Op.12, Op.13, Op.14, Op.15, Op.16,
               Op.17, Op.18, Avenarius (Avenaryus) Şarkıları, Üç Şiir, Sekiz Neşeli Şarkı, Dehmel
               Liedleri, George Liedleri, Op.3, Dört Lied, Op.12, Jone Şarkıları, Op.23, Jone Lied-
               leri, Op.25.                                                        Görsel 33: Anton von Webern



         40   KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46