Page 42 - ÇOK SESLİ KORO 11
P. 42

2. ÜNİTE


                Ahmet Adnan Saygun  (1907-1991)
                Ahmet Adnan Saygun, müzik eğitimine 13 yaşındayken armoni ve kon-
             turpuanı kendi kendine öğrenerek başlamıştır. 1928’de devlet bursu ile Paris’e
             gitmiştir. Türkiye’ye döndüğünde Ankara ve İstanbul konservatuvarlarında aka-
             demisyenlik yapmıştır. Bela Bartok ile birlikte halk ezgilerini incelemek üzere
             Anadolu’yu gezmiştir. Bu gezi sonunda pek çok halk ezgisi derlenmiş ve notaya
             aktarılmıştır. Saygun’un ülke sınırları dışında adını duyurmasını sağlayan ilk olay;
             1947’de, Paris’in Pleyel Salonunda, Lamoureux Orkestrası tarafından Yunus Emre
             Oratoryosu’nun seslendirilmesidir. Saygun, koro müziği türünde verdiği eserle-
             rin yanı sıra orkestra ve piyano için de besteler yapmıştır.
                Başlıca Eserleri: Kerem, Köroğlu ve Gılgamış operaları, Yunus Emre Oratoryo-
             su, Ağıtlar, İnsan Üzerine Deyişler, Atatürk ve Anadolu’ya Destan, İnci’nin Kitabı,   Görsel 34: Ahmet Adnan Saygun
             Aksak Tartılar Üzerine On Etüt.

                 Yirminci Yüzyıl  Koro Müziğinde Eser Vermiş Diğer Besteciler

                   •  Maurice Ravel (Mağris Ravel)               •  Leonard Bernstein (Leonart Börnştayn)
                   •  Alban Berg (Alben Berk)                    •  Gyorgy Ligeti (Corci Ligeti)
                   •  Paul Hindemith (Pol Hendemit)              •  Yannis Xenakis (Yannis İksinakis)
                   •  Zoltan Kodaly (Zoltan Koday)               •  Henry Gorecki (Henri Goretski)
                   •  Heitor Villa-Lobos (Heytır Vila Lobus)     •  Alfred Schnittke (Alfiret Şinitke)
                   •  Silvestre Revueltas (Silvestır Rivaltas)   •  Steve Reich (Stiv Rayk)
                   •  Manuel Ponce (Manuel Ponçi)                •  Philip Glass (Filip Glas)
                   •  Alberto Ginastera (Alberto Cinöstera)      •  John Tavener (Con Tevinır)
                   •  Mauricio Kagel (Maurisiyo Keygıl)          •  John Adams (Can Edıms)
                   •  Camargo Guarnieri (Kamergo Guarnieri)      •  Cemal Reşit Rey
                   •  Santa Cruz Domingo (Santa Kuruyz Domingo)  •  Hasan Ferit Alnar
                   •  Ernst Krenek (Örnst Kırinik)               •  Ulvi Cemal Erkin
                   •  Kurt Weill (Kurt Viyıl)                    •  Necil Kazım Akses
                   •  Sergey Prokofiyef (Serci Prokofiyef)       •  Bülent Arel
                   •  Dimitri Şostakoviç (Dimitri Şostakoviş)    •  Ferit Tüzün
                   •  Hans Werner Henze (Hans Verner Henzi)      •  İlhan Usmanbaş
                   •  Luigi Nono (Luici Nono)                    •  İlhan Mimaroğlu
                   •  Edgard Varese (Edgart Varizi)              •  Cengiz Tanç
                   •  Roger Sessions (Racır Sesyıns)             •  Muammer Sun
                   •  Henry Cowell (Henri Kavıl)                 •  Yalçın Tura
                   •  John Cage (Can Keyç)                       •  Cenan Akın
                   •  Elliott Carter (Elyıt Kartır)              •  Kamran İnce
                   •  Samuel Barber (Samuel Barbır)              •  Aydın Esen



                2.3.2. Yirminci Yüzyıl Koro Müziklerinin Karakteristik Özellikleri

                •  Ortaya çıkan her akım, müziğe farklı bir özellik ve yenilik getirmiştir.
                •  “Yararlı müzik akımı” ile “Sanat, sanat içindir.” felsefesinin dışına çıkılmış, “Sanat, toplum içindir.”anlayışı be-
                    nimsenmiştir.
                •  Empresyonizm (izlenimcilik) ile birlikte dış dünyadan edinilen izlenimleri eserlere yansıtmayı amaç edinen
                    bir akım doğmuştur.
                •  İlkelcilik akımı ile birlikte “ilkel sanat” kavramı yeniden gündeme gelmiştir.
                •  Halk ezgileri, çok seslilik formunda yeniden boyut kazanmıştır.
                •  Birçok farklı formda eser bestelenmiştir.
                •  Mikrotonal müzik anlayışı ile besteler yapılmıştır.
                •  Makamsal yapı ve çok seslilik anlayışı gelişmiştir.



                                                                                     KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER  41
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47