Page 47 - ÇOK SESLİ KORO 11
P. 47
2. ÜNİTE
OKUMA METNİ
AHMET ADNAN SAYGUN VE YUNUS EMRE ORATORYOSU
“Bir ömür boyu Yunus’u düşündüm.” diyen Ahmet Adnan Saygun, 4,5 ayda bestelediği Orator-
yo’yu en büyük sanat tecrübesi olarak nitelendirmiştir. Yunus Emre Oratoryosu (Görsel 37) ile ilgili
bir anısını şöyle dile getirmiştir: “Konserlerden beş on gün sonra bir gün evimin kapısı çalındı. Bak-
tım, birkaç köylü. İçeri aldım. Büyük bir saygıyla bana bakıyorlardı. ‘Hoş geldiniz.’ dedim. İçlerinden
yaşlıca olanı söze başladı ve ‘Yunus Emre’yi siz radyoya iki defa verdiniz. Köyde, halk odasında bizim
bir radyomuz var. Orada köy halkı, kadın erkek hepimiz dinledik. Ciğerimize işledi. Allah senden razı
olsun deyip elini öpmek için buraya geldik.’ diyerek gazete kâğıdına sarılı paketi bana uzattı. ‘Bunu
da bacın sana armağan gönderdi.’ dedi. Paketten bacımın benim için ördüğü bir çift yün çorap çıktı.
Bugüne kadar aldığım hediyelerin en değerlisidir. Hâlâ saklarım.”
Ahmet Adnan Saygun’la yapılan son söyleşi, 10 Ekim 1990 tarihinde gazetelerde yayımlanmış-
tır. Saygun, bu söyleşide, Yunus Emre’yle ilgili şu görüşlere yer verdiğini söylemiştir: “Benim bütün
yazılarımda en genç zamanımdan bugüne kadar sevgi hâkim olmuştur. Bu sevgi, belki bir ütopya
ama huzuru ancak sevgi verir, getirir. Beethoven’ın 9. Senfonisi de sevgiyle yapılmıştır. Benim işimin
düsturu, yolu sevgidir. Ben kendimi gerçek sevgiye adadım. Yunus Emre de bunu söyleyen bir insan
olduğu için ona bağlandım. Söylediğim her sözde aşk vardır. Tanrı aşkı mı, yoksa başka aşk mı, insan
aşkıyla Tanrı aşkı bir mi?”
Yrd. Doç. Dr. Ali CEMALCILAR
Kurgu Dergisi, S: 11. 179-189. 1992
(Komisyon tarafından düzenlenmiştir.)
Görsel 37: Ahmet Adnan SAYGUN, İzmir Adnan Saygun Sanat Merkezi
46 KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER