Page 48 - ÇOK SESLİ KORO | 11
P. 48

2. ÜNİTE


            2.2. Romanti k Dönem (1827-1910)


                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                 1.  “Romanti k” sözcüğünün anlamı hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
                 2.  Romanti k müzik sizce hangi özelliklere sahip olabilir?


                Klasik Dönem’de tüm Avrupa’ya egemen olan dünya görüşü, Romanti k Dönem’in hazırlayıcısı olmuştur. Eşitlik, öz-
            gürlük ve kardeşlik düşüncesine dayanan “aydınlanma hareketleri”, toplumsal yaşamın tüm alanlarını etkilemişti r. Halkın
            üzerindeki sosyal engeller ortadan kalkmış ve insanlar düşüncelerini rahatlıkla ifade etme özgürlüğü elde etmişti r. Top-
            lumun bir aynası olma niteliği taşıyan sanat alanları da bu özgürlükçü değişimin yansıması olmuştur. Başta edebiyat ve
            resim sanatlarında görülen yeni yaklaşımlar müzik sanatı nı da büyük ölçüde etkilemişti r. Besteciler kendi duygusal ve
            düşünsel dünyalarını eserlerinde özgürce yansıtmaya başlamıştı r.
                Müzik tarihinde 19. yüzyılın ortalarında Beethoven ile başladığı kabul edilen dönem, Romanti k Dönem olarak ad-
            landırılmıştı r. Fransızca “romanti que” (romanti k) sözcüğünden dilimize geçen “romanti k” kelimesi Türk Dil Kurumuna
            göre “Davranışlarında duyguların ve coşkuların aşırı biçimde etkisi bulunan kimse.” anlamına gelmektedir. Müzikte ise
            “bestecilerin eserlerini oluştururken bireysel duygu ve düşüncelerini kaynak aldıklarını” vurgulamak için kullanılmaktadır.
                2.2.1. Romanti k Dönem Müziği

               Romanti k Dönem müziği duyguları zemin edinerek şekillenmiş-
            ti r. Bestecinin hayata bakışını, düşsel dünyasını ve çevresine olan
            duyarlılığını özgürce ifade edebilme isteği müzikte romanti zmi oluş-
            turan temel unsurlardır (Görsel 2.10). Bu yaklaşım, dönem eserle-
            rinin yapısal niteliklerine de yansımıştı r. Klasik Dönem müziğindeki
            kurallı, dengeli ve ılımlı yapı besteciye sınırlı bir alan bıraktı ğından
            Romanti k Dönem bestecileri ezgide ve armonide yeniliklere ihti yaç
            duymuştur. Bu yenilik arayışları da ezgisel yapının daha karmaşık ve
            yoğun bir anlatı m kazanmasını sağlamıştı r. Romanti k Dönem eserle-
            rinde armonide daha çeşitli ve geniş akorlara yer verilmiş, kromati k
            sesler ve tonalite değişimleri sıkça uygulanmıştı r. Çalgı müziği, sen-
            foni, opera ve dans gibi biçimlerde görülen gelişmeler de bu döne-  Görsel 2.10: Romant�k Dönem’ de müz�k �cra eden topluluk
            min müziğe kazandırdığı yenilikler arasında yer almaktadır.  (Jul�us Schm�d, A Schubert Even�ng �n a V�enna Salon)



                                       Romanti k Dönem Müziğinin Genel Özellikleri

              Eserlerde duygular ön plandadır.                Modülasyon sıkça kullanılmıştı r.


              Özgürlük, doğa, sevgi, vatanseverlik gibi insani konular ele  Lied, dönemin en önemli anlatı m yolu olmuştur.
              alınmıştı r.
                                                              Opera ve koro müziğinde yeni gelişmeler meydana
              Programlı müzik anlayışı ortaya çıkarılmıştı r.
                                                              gelmişti r.
              Ezgisel yapı daha yoğun ve karmaşık bir görünüm  Ustalık gerekti ren eserler ortaya çıkmıştı r.
              kazanmıştı r.

              Yeni ve daha zengin bir armoni tekniği kullanılarak yedili   Müzik, edebiyat ve şiir ile her zamankinden daha çok
              ve dokuzlu akorlara bolca yer verilmişti r.     iç içe olmuştur.

              Yeni nüans işaretleri kullanılmaya başlanmıştı r.  Piyano eşlikli şarkılar bestelenmeye başlanmıştı r.

                                                              Orkestralar büyüyerek daha yüksek bir ses hacmine
              Kromati k diziler çokça kullanılmaya başlanmıştı r.
                                                              ulaşmıştı r.



                                                                                    KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II  47
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53