Page 49 - ÇOK SESLİ KORO | 11
P. 49
2. ÜNİTE
Romanti k Dönem’in Başlıca Müzik Biçimleri
İnsan sesi için bestelenen bir şarkı türüdür. Kısa şiirler üzerine bestelenir ve genellikle piyano
Lied
eşliğinde solo olarak söylenir (Görsel 2.11).
Programlı müziğin temeli olan senfonik şiir, belirli bir konunun müziksel bir plan çerçevesinde
Senfonik şiir tasarlanarak bestelenmesiyle oluşan orkestra eseridir. Bununla birlikte tek bir çalgı için
bestelenen senfonik şiirler de mevcutt ur (Görsel 2.12).
Rapsodi Bir halk ezgisi üzerine bestelenen serbest formda eserdir.
Romans Romanti k Dönem’de yaygın olarak kullanılan duygusal nitelikte şarkıdır. İnsan sesi için
bestelendiği gibi tek bir çalgı veya orkestra için de bestelenebilir.
Nocturne (Noktürn) Gece müziği anlamına gelir. Bu formdaki eserlerin melodik ve armonik yapısı duygusaldır.
Venedik gondolcularının şarkılarıdır. Eserin başından sonuna kadar gondolun kürek hareketi ni
Barcarolle (Barkarol)
hatı rlatan ritmik bir eşlik bulunur.
Belli bir plan gözetmeksizin bestelenen serbest bir biçimdir. Bu müzik biçimi, neşeli ve
Capriccio (Kapriçço)
değişken bir yapı sergiler.
Polonya halk dansıdır (Görsel 2.13). Üç zamanlı olan bu dans türünde birçok besteci eser yaz-
Polonaise (Polonez) mıştı r. Romanti k Dönem’de Frederic Chopin (Frederik Şopen) bu türü özgün bir dille gelişti r-
miş, milliyetçi duyguların yoğun olarak hissedildiği kahramanlık müziklerine dönüştürmüştür.
İmpromptu Romanti k Dönem’e özgü, doğaçtan bestelenen serbest yapıda bir müzik türüdür.
Kelime anlamı “dans etmek” olan ballade, belli bir konuyu işleyen dramati k, destansı bir
Ballade (Balad)
müzik türüdür.
Görsel 2.11: L�ed seslend�ren sanatçı (Chop�n concert, Henryk S�em�radzk�, 1887) Görsel 2.12: Polona�se (Or�g�nal Polka, John Brandard, 1845)
Görsel 2.13: Senfon�k ş��r seslend�ren orkestra (Londra, 1846)
SIRA SENDE
Romanti k Dönem müzik biçimlerine örnek eserler dinleyiniz ve dinlediğiniz eserler ile ilgili düşüncelerinizi paylaşınız.
48 ÇOK SESLİ KORO 11

