Page 53 - ÇOK SESLİ KORO 11
P. 53

3. ÜNİTE


               3. ÜNİTE: ESER UYGULAMALARI


                 3.1. ESER İNCELEME, ÇÖZÜMLEME, SESLENDİRME

                 HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                 1.  Pianissimo, mezzopiano ve fortissimo terimlerinin anlamlarını araştırınız.
                 2.  Koroda şarkı söylerken nüans terimlerine dikkat etmenin eserin başarıyla seslendirilmesine olan etki-
                     lerini arkadaşlarınızla tartışınız.
                 3.  Devlet konservatuvarlarının ve güzel sanatlar liselerinin klasik müzik konserlerini takip ediniz.
                     İzlenimlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

                 Eserlerin etkili ve iyi bir tınıda söylenebilmesi için bazı özelliklere ve ayrıntılara dikkat etmek gerekir. Bu özellik-
               lere ve ayrıntılara dikkat etmek, eseri kaliteli seslendirmenin gerekliliğidir.
                 Koronun seslendireceği eserlerin daha etkili duyulmasını sağlayan etkenlerden ilki, korodaki ses gruplarının
               koronun türüne göre dengeli bir şekilde seçilmiş olmasıdır. Fakat ses gruplarının dengeli bir şekilde seçilmesi,
               koronun ses kalitesini kendi başına arttırabilen bir unsur değildir. Koro şefinin uyum içerisinde ve doğru entonas-
               yonla şarkı söyleyebilmeleri konusunda ses gruplarını yönlendirmesi de gerekir. İyi duymakla ilgili bir kavram olan
               entonasyon,  tona ve akora göre sesin temiz olması ve ses tutarlılığı ile ses uyumunun sağlanması demektir. En-
               tonasyonu geliştirmek için uygulanacak ilk yöntem, grup çalışmalarında disiplini sağlamak ve doğru ses kullanım
               tekniklerini uygulamak olmalıdır. Bu ses kullanım teknikleriyle ilgili egzersizlerin sürekliliği, koroyu entonasyon
               problemine karşı hazırlıklı tutacaktır. İkinci yöntem ise tek sesli eserleri sıkça tekrar etmektir. Bu yöntemleri uygu-
               lamadan önce koronun entonasyonuyla ilgili eksikliklerinin koro şefi tarafından koroya anlatılması gerekir. İyi bir
               entonasyona sahip olan koronun homojenliği de iyi olacaktır. Homojenlik, eserlerin -ses grupları tarafından- bir-
               birlerinin seslerini örtmeden seslendirilmesi demektir.
                 Koro eserlerinin dinleyen ve seslendiren açısından daha etkili olmasını sağlayan başka bir etken de nüans
               terimleridir. Nüans terimleri, eserin belli bölümlerinin farklı ses yüksekliğiyle seslendirilmesine olanak sağlayan
               terimlerdir. Bu terimlerin baş harfleri eserin üzerine kısaltılarak yazılır. Nüans terimlerinin koro şefi tarafından doğ-
               ru bir şekilde uygulatılması, eseri tekdüzelikten kurtarıp daha ilgi çekici hâle getirir.
                  Esere olan ilgiyi artıran bir diğer konu da koronun diksiyonunun iyi olması yani şarkı sözlerinin anlaşılabilir ol-
               masıdır. Diksiyonu kuvvetlendirmek için artikülasyon çalışmalarının aksatılmadan yapılması esastır. Artikülasyon,
               doğru telaffuz demektir. Artikülasyon çalışmaları, aksan işaretlerinin uygulanmasıyla ilgili olan teknik çalışmalardır
               ve diyafram nefesi çalışmalarıyla birlikte yapılır.
                 Yukarıda bahsedilen teknik çalışmaların koro şefi tarafından yaptırılması, koro şefiyle koro arasındaki iletişimi
               kuvvetlendirecek ve koronun eser seslendirme performansını arttıracaktır. Koro-şef uyumu sadece müzikal bir
               ahengi değil, aynı zamanda koro ile koro şefi arasındaki güveni ve sıcak iletişimi de ifade etmektedir (Görsel 38).

























                      Görsel 38: Koro-şef uyumu



         52   ESER UYGULAMALARI
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58