Page 40 - ÇOK SESLİ KORO 11
P. 40
2. ÜNİTE
2.3. YİRMİNCİ YÜZYIL MÜZİĞİ (1910-...)
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Türk Beşleri olarak tanınan ünlü bestecilerimiz hakkında bilgi toplayınız. Ulaştığınız bilgileri arkadaşla-
rınızla paylaşınız.
2. “On iki ses müziği ve dizisellik’’ hakkında çeşitli kaynaklardan bilgi toplayınız. Ulaştığınız bilgileri
arkadaşlarınızla paylaşınız.
Yirminci yüzyıl ile birlikte Barok Dönem, Klasik Dönem ve Romantik Dönem’in müzik anlayışını tamamen orta-
dan kaldıran yenilikçi bir döneme girilmiştir. XIX. yüzyılın sonlarından İkinci Dünya Savaşı’nın başlangıcına kadar
olan dönemde, bilhassa sanat ve edebiyatta meydana gelen büyük çaplı değişimleri tanımlayan bir ifade olan
modernizm, yirminci yüzyıl müziğinin de belirleyicisi olmuştur. Modernist yaklaşımlarla birlikte gelişen yeni çalgı-
sal teknikler, nota yazımları ve seslendirme teknikleri ile akorların karmaşık kurgusu ve tonalitenin sürekli değişimi
dönem müziğine damgasını vurmuştur.
Müzikte “deneyler çağı” olarak da adlandırılan bu dönemde, eserlerin besteleniş ilkeleri bakımından farklı özel-
likler gösteren birçok akım ortaya çıkmıştır. Bu akımlardan bazıları; modernizm, ekspresyonizm (anlatımcılık), bil-
gisayarlı müzik, egzotizm, izlenimcilik, caz müziği, on iki ses müziği ve dizisellik, dışavurumculuk, yeni klasikçilik,
ilkelcilik, yararlı müzik, folklorizm, gelecekçilik, rastlamsal müzik, elektronik müzik, post webern diziselliği, grafik
notalama, programlı müzik ve özgür denemelerdir. Özellikle orijinal ve dijital sesleri bilgisayar aracılığıyla beste-
leme tekniği olan müzik teknolojileri, dönemin müzik anlayışları üzerinde çok etkili olmuştur (Görsel 28). Müzik
teknolojilerinin yanı sıra bireyin iç dünyasını dış dünyaya yansıtmayı amaçlayan bir akım olan anlatımcılık da
yirminci yüzyıl müziğinin şekillenmesinde etkin rol oynamıştır.
Görsel 28: Dijital müzik
2.3.1. Yirminci Yüzyıl Koro Müziğinde Önemli Besteciler
Claude Achille Debussy [Klodyo Aşil Debusi (1862-1918)]
Fransız Besteci Debussy, yirminci yüzyıl müziğinin akışını değiştiren en
önemli bestecilerdendir. Tonal sistemde zorluk derecesi yüksek eserler ortaya
koymuştur. Müziğin içten gelen duygularla ve kendi doğal sürecinde ortaya
çıkması gerektiği düşüncesini savunmuştur. “Asıl kural sanatçının duyuşudur,
teori önemli olamaz, işitme temeldir.” diyerek müziğe zarif unsurların hâkim
olmasının önemini vurgulamıştır. Debussy; opera, koro müziği ve oda müziği
türünde verdiği eserlerin yanı sıra bale, tiyatro müziği, orkestra, solo çalgı ve
piyano için de besteler yapmıştır.
Başlıca Eserleri: Kutsanmış Genç Kız, Harika Çocuk, Unutulmuş Aryacıklar,
Mallarme’den (Malermi) Üç Balad, Pelleas ve Melisande (Piliyas ve Melisandi),
Khamma (Kamma), Baudelaire’den (Bodliyer) Beş Şarkı, Soylu Şenlikler, Bili-
tis’in Şarkıları. Görsel 29: Claude Achille Debussy
KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER 39