Page 126 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 11
P. 126

Krzysztof Penderecki (Kışıştof Penderetski)



                  Pendereck$ (Görsel 4.15) 1933 yılında Polonya’da doğmuştur. Genç-
               l$ğ$n$n  en  güzel  yıllarını Avrupa’da savaşla geç$rm$ş  ve  bu yaşantısını
               müz$ğe aktarmıştır. Krokow Konservatuvarında eğ$t$m görmüştür. Ses
               üzer$ne uzmanlaşan bestec$, yen$ ses efektler$n$ yansıtmak $ç$n yen$ b$r
               notalama s$stem$ gel$şt$rm$şt$r.

               Başlıca Eserleri

                  !  Cello Concerto No.1
                  !  Symphony No. 1
                  !  V$ol$n Concerto No.2 ‘Metamorphosen’                        Görsel 4.15:  Krzysztof Penderecki


                     ETKİNLİK   2
                    Çağdaş Dönem bestec#s# olan Krzysztof Pendereck#’n#n eserler#n# öğretmen#n#zle d#nle-
                 y#n#z ve yorumlayınız.




               4.4.2. Çağdaş Dönem Müziklerinin Biçim ve Tür Özellikleri


                  !  Çağdaş Dönem’de çalgılar d$ğer dönemlerle ezg$, armon$ bakımından karşılaştırıldığında en do-
                   ğal sesler$yle ver$lm$şt$r.
                  !  Doğadak$ tüm sesler  müz$k $ç$n kullanılab$lecek b$r materyal olarak görülmüştür.
                  !  Özgürlük f$kr$n$n yoğun olarak yaşandığı b$r dönemd$r.
                  !  Müz$kte geleneksel kuralların yıkılmaya başlandığı ve farklı kültürlerden es$nlenerek yen$ müz$k
                   türler$n$n gel$şt$r$lmeye çalışıldığı b$r dönemd$r.


                  Çağdaş Türk müz$ğ$n$n temeller$, 1923 yılında Cumhur$yet’$n $lanından hemen sonra atılmaya baş-
               lanmıştır. Yen$ ülken$n her alanda $lerlemes$n$ amaçlayan Atatürk, müz$k alanında yetenekl$ b$r grup
               genc$ Avrupa’nın çeş$tl$ ülkeler$ne eğ$t$m almaları $ç$n gönderm$şt$r. Türk müz$ğ$n$n evrensel boyuta
               taşınmasında öneml$ b$r yer tutan bu büyük adım, Türk Beşler$ g$b$ dev b$r kadronun ortaya çıkmasını
               sağlamıştır.
                  Türk Beşler$ yurda döndükler$nde Batı müz$ğ$ $ç$nde Türk halk müz$ğ$ ve klas$k Türk müz$ğ$n$n
               renkler$n$ kullanmayı amaçlamışlardır. Tanıdık b$r halk ezg$s$n$ doğrudan kullanmak yer$ne soyutla-
               ma yaparak, geleneksel müz$kle Batı müz$ğ$n$ harmanlayarak $şlem$şlerd$r. Çağdaş Dönem’$n Türk
               bestec$ler$ şunlardır:


                  CEMAL REŞİT REY (1904-1985)

                  Bestec$  ve  p$yan$st  olmasının  yanında  eğ$t$mc$l$k  ve  orkestra  yönet$c$l$ğ$
               yapmıştır. İstanbul Beled$yes$, Darülelhana ($lk konservatuvar) Batı Müz$ğ$ Bö-
               lümü açılmasına karar verd$ğ$nde Rey (Görsel 4.16), Par$s Konservatuvarından
               yen$ mezundur. Batıda büyük b$r kar$yer onu beklemekted$r ancak İstanbul’a
               döner ve Türk$ye’de klas$k müz$ğ$n kuruluşuna öncülük eder. İstanbul Şeh$r T$-
               yatrolarının s$par$ş$ üzer$ne besteled$ğ$ ve $lk defa Cumhur$yet’$n 10. yıl kutla-
               malarının yapıldığı 1933 yılında sahnelenen 10.Yıl Marşı en b$l$nen eser$d$r.    Görsel 4.16
                                                                                           Cemal Reşit REY








                                                                                               Flüt 11. Sınıf  125
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131