Page 53 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 53

Sağ el trili a-i-m-p formülüyle uygulanır. Yukarıdaki sağ el trilini çalışırken çok
                                     yavaş bir hızla arpej seslendirir gibi başlayınız. Beceriniz arttıkça hızı yükselti-
                                     niz ve bir çırpıda seslendirecek düzeye getirene kadar çalışınız. Ünite sonunda
                                     verilen ve süsleme içeren örnek eserlerde hangi trillerin sağ elle  yapılması ge-
                                     rektiğini öğretmeniniz rehberliğinde belirleyip buna göre seslendirme yapınız.


                    Uygulama         Bazı sağ el trillerine bir bas ses eşlik edebilir. Bu durumda sağ el trilinin başlan-
                                     gıç parmağı olan a parmağıyla p parmağı aynı anda hareket etmeli ve sırasıyla
                                     a-i-m-p parmak formülü uygulanmalıdır.







                                           Yazılışı







                                     Seslendirilişi




                                     Yukarıdaki bas ses eşlikli sağ el trilini seslendiriniz. Bas sesi seslendiren p par-
                                     mağınızı a ile üçüncü telde kullandıktan sonra hızlıca ikinci teldeki görevine
                                     hazırlayınız. Trilin zaman olarak aksamamasına özen gösteriniz. Bu çalışmaya
                                     her zamanki gibi yavaş ve kontrolü sağlayacak bir hızdan başlayınız. Becerinizi
                                     artırdıkça hızı yükseltiniz ve bir çırpıda seslendirecek düzeye getiriniz.



                                     3.5. GLİSSANDO TEKNİĞİ


                                       Müzikte özellikle Klasik ve Romantik dönemlerde ortaya çıkan süsleme teknik-
                                     lerinden biri de “glissando”dur. Glissando, İtalyanca kökenli bir kelime olup,
                                     iki farklı sesin, parmaklar tuşeden kaldırılmadan birbirine bağlanmasıyla uy-
                                     gulanır. İki ses arasında gösterilir ve gitarda çalınırken sol elin ilgili parmağı tel
                                     üzerinde kaydırılarak ilk ses ile son ses arasındaki tüm kromatik sesler hızlıca
                                     duyurulur. Bir anlamda glissando, belirtilen iki perde arasında sol el ilgili par-
                                     mağının kaydırılması demektir. Bazı İspanyol eserlerinde “arrastre” terimi ola-
                                     rak geçer. Küçük punto ile yazılan nota ile normal puntoda yazılan nota arasına
                                     çizgi çekilerek gösterilir. Bazı yazılarda kaydırma yapılacak nota üzerine kısalt-
                                     ma olarak “gliss.” yazılır. Bu teknikte dikkat edilecek en önemli nokta, normal
                                     punto ile yazılan asıl notanın küçük punto ile yazılan notadan daha uzun duyu-
                                     rulmasıdır. Küçük puntolu notanın asıl notadan önce yazılanı ve asıl notadan
                                     sonra yazılanı olmak üzere iki türü vardır.
                                     Küçük punto ile yazılan nota, normal puntolu asıl notadan önce yazılmışsa sol
                                     elin ilgili parmağı glissando yapılacak küçük puntolu notanın perdesine yerleş-
                                     tirilir ve hızlıca asıl notaya kaydırılır. Bu durumda küçük puntolu nota kaydırma
                                     yapılacak ilk sesi göstermektedir ve sağ el ile seslendirilir. İkinci nota sağ el
                                     tarafından çalınmaz, sol el ile kaydırılarak seslendirilmiş olur.


                    Uygulama         Aşağıda verilen glissando örneğini gitarınızla seslendiriniz. İki nota arasındaki
                                     tüm perdelerin duyurulmasına dikkat ediniz. Ayrıca sol elin 1 numaralı parmağı
                                     ile verilen çalışmayı diğer parmaklarla da çalışınız. Böylece sol elin her parma-
                                     ğını glissando yapabilecek beceriye ulaştırabilirsiniz.



                   Gitarda Süsleme Teknikleri 52
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58