Page 54 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 11
P. 54

VI



               Gitar Çalmada Tırnak ve Parmak Ucu Kullanımı


               itaristler arasında, gitarın tırnakla ya da parmak ucuyla çalımı konusunda oldukça ciddi tartış-
           Gmalar yaşanmıştır. Gitarın tırnakla mı, tırnaksız mı çalınması gerektiği konusu, yeni başlamış
           bir tartışma değildir. Geçmişte, gitarın tarihsel evrimi sırasında, gitarın ataları sayılan lut, vihuela
           (vihuela), chitarrone (kitaron) gibi bazı telli çalgıların nasıl çalınması gerektiği konusunda da aynı
           tartışmalar yaşanmıştır. 20. yüzyılın önemli gitaristleri olan Emilio Pujol (Emilyo Pujol) ve And-
           reas Segovia (Andres Segovya) bu konuda farklı görüşleri savundukları için günümüzde tırnak ve
           parmak ucu kullanımında değişik yaklaşımlar olduğu gözlemlenmektedir. İki virtüöz gitaristten
           Emilio Pujol tırnaksız çalmayı (sadece parmak ucu ile), Andreas Segovia ise tırnağın da kullanıl-
           ması gerektiğini savunmuştur.


               zetle uzadıkça dışa bükülen; uzadıkça içe bükülen ve düz şekilde uzayan üç tip tırnak olduğu-
           Önu söyleyebiliriz. Tırnak sürekli değişen, kişiden kişiye farklılık gösteren fizyolojik bir etmen-
           dir. Sadece tırnakla çalmak, gitarda belli bir ton oluşumuna zemin hazırlasa da, bu, çalan kişinin
           zengin ton üretememesi, her zaman aynı uzunlukta tırnak kullanamaması ve sürekli bakım yap-
           mak zorunda kalması gibi olumsuzluklara da yol açar.


              irçok kişinin ve hatta bazı gitar çalanların bildiğinin aksine, gitar tamamen tırnaklarla çalınan   MAKAMSAL ÇALMA UYGULAMALARI III
          Bbir çalgı değildir. Tele ilk vuran ve çekiş hareketini sağlayan parmağın etli kısmı iken sesin ren-
           gini ve parlaklığını sağlayan tırnak, parmağın tele en son temas ettiği kısımdır. Sadece tırnaklar
           ile üretilen bir ses; zayıf, metalik ve müziğe olumsuz olarak yansıyan tırnak sesleriyle oluşacaktır.
           Sadece parmaklarla tırnaksız elde edilen seste ise donuk, renksiz ve güçsüz bir ton elde edile-
           cektir. Bu nedenle gitardan çıkan kaliteli ses, parmağın etli kısmı ve tırnağın birlikte ürettiği bir
           biçimde oluşmalıdır.


               itardan uygun tonu elde etmek için tırnak şeklinizi sürekli değiştirerek denemeler yapmalı ve
           Gen uygun şekli bulana kadar ton arayışınızı sürdürmelisiniz.


              ikkat edeceğiniz, önemli olan, konu tırnağın telden ayrıldığı noktadır. Bu bölümü mümkün
          Dolduğunca köşeli yapmamaya çalışınız ve yumuşak törpü veya su zımparası ile yuvarlamaya
           özen gösteriniz. Tırnak boyu kişiden kişiye değişkenlik gösterebilir ancak ortalama 2-2,5 mili-
           metreyi geçmemelidir.
































                                                                                                                 53
                                                                                                                 53
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59