Page 49 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 49

3. GİTARDA SÜSLEME TEKNİKLERİ




                       Hazırlık      1. Bazı eserlerde bulunan küçük puntolu notaların müzikte ne anlama geldiğini
                    Çalışması           sınıf arkadaşlarınızla tartışınız.
                                     2. Çıkıcı ve inici legato çalma tekniklerini tekrar ediniz.


                                     Bir  ezginin  anlatımını  güçlendirmek,  kulağa  daha  etkili  gelmesini  sağlamak
                                     amacıyla eklenen notalara süsleme notalar, bu notaların çalınma şekline süs-
                                     leme çalma teknikleri denir. Bu teknikler bir tür ses bezemesidir. Ses ya da
                                     çalgı müziğinde ezgiye kıvraklık kazandırdığına inanılan bu bezemeler, önceleri
                                     daha çok sanatçıların ustalık ve zevklerine bırakılırdı. Süsleme işaretleri Orta
                                     Çağ nota yazılarında bile görülmektedir. Bunun yanında özellikle de Barok Dö-
                                     nem’de, çağın müzikal anlayışının gereği olarak süslemelerin etkin şekilde kul-
                                     lanılmasıyla müzik yazısında bu süslemelerin sembollerle ifade edilişi yaygın-
                                     laşmıştır.  18.  yüzyılın  sonlarındaysa  besteciler  süsleme  ögelerini  müziklerine
                                     kendileri  katmaya  başlamışlardır.  Süslemelerin  seslendirilişi  dönemlere  göre
                                     değişebilir. Bu nedenle dönemlerin müzikal anlayışlarını bilmek gerekir. Birçok
                                     eserin yazısında ilgili süslemenin seslendirilişine yönelik açıklamalar da bulu-
                                     nabilir. Gitarda sıkça kullanılan süsleme çalma teknikleri şunlardır:

                                     1. Çarpma tekniği

                                     2. Trill tekniği
                                     3. Mordan tekniği

                                     4. Grupetto tekniği
                                     5. Glissando tekniği





                                     3.1. ÇARPMA TEKNİĞİ

                                     Bu teknik adını çarpma notasından almaktadır. Asıl notadan önce üstü bir çizgi
                                     ile çizilir ve daha küçük punto ile yazılarak belirtilir. Süresi genellikle asıl nota-
                                     dan çok daha kısa olur. Çabucak çalınır ve asıl notaya geçilir. Çarpma, asıl sesi
                                     belirginleştirmek ve vurgulamak için kendine komşu bir sese legato tekniği ile
                                     hızlıca çarptırılarak uygulanır; ilk ses sağ el parmağı ile çalınır, sonraki ses sol
                                     elin ilgili parmağı ile hızlıca seslendirilir. Bu tekniği “apojiyatür” ile karıştırma-
                                     mak gerekir. Apojiyatür yazısında küçük puntolu yazılan notanın üzerinde çizgi
                                     olmaz. Ayrıca seslendirilişinde küçük puntolu notalar, kendi süre değerleri ka-
                                     dar süreyi bağlandıkları notadan alırlar; çarpma tekniğindeki gibi kısa sürede
                                     ve çabucak çalınmazlar.


                                      Çarpma örneği:                         Apojiyatür örneği:


                                           Yazılışı                              Yazılışı






                                     Seslendirilişi                        Seslendirilişi






                   Gitarda Süsleme Teknikleri 48
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54