Page 40 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİ
P. 40

2.2. ADIYAMAN YÖRESİ HALK DANSLARININ ÖĞRETİMİ

























               Görsel 2.14: Nemrut Dağı
                  Güneydoğu Anadolu yöresinde yer alan Adıyaman ilinin kültürü çok eski tarihlere dayanır (Görsel 2.14).
               Mezopotamya topraklarında yaşamış tüm uygarlıklar, bölge folklorunda geniş izler bırakmışlardır. Yöre oyun-
               ları içerik olarak çok zengindir. Sosyal ve dinî hayatı anlatan birçok oyun vardır. Simsim dansı, Şamanizm’in
               bu oyunlarda bariz bir şekilde görülmesinin en güzel örneğidir. Adıyaman halk oyunları tek dizi sıra veya
               yarım daire oluşturarak, omuzlar birbirine değecek şekilde sıralanarak oynanır. Daire formu genellikle aşiret
               düğünlerinde oyuncu sayısının fazla olması durumunda kullanılır.
                  Genellikle oyunlar halay şeklindedir (Görsel 2.15). Oyuncu sayısında sınırlama yoktur. Oyunu halayın
               başındaki oyuncu (halaybaşı) yönlendirir. Halaybaşı bireysel  gürlerle oyuna zenginlik katar. Adıyaman halk
               oyunları genellikle sözsüz olup davul ve zurna (Görsel 2.16) eşliğinde oynanır (Bu çalgılarla ilgili bilgi için 30
               ve 31. sayfalara bakınız.). Bazı oyunların giriş ya da ara bölümlerinde uzun hava söylenir. Uzun hava başlayınca
               davul ve zurna eşliğinde ha ften ritim tutulur ve oyuncular sallanmaya başlar. Uzun hava bitince oyuncular
               oyuna kaldığı yerden devam eder. Adıyaman ilimizde oynanan oyunlarımızdan bazıları; ağır halay, düz halay,
               simsim, tirge,   üç  ayak, beş ayak, dik, deriko (derinno), berde, baluç, lorke, dokuzludur.
                  Adıyaman yöresi, kendine has türküleri ve halk oyunlarıyla Anadolu kültürünün önemli bir parçasıdır.
               Adıyaman yöre kültüründe türkü yakmak ve türküleri kendi hançeresinde yorumlama geleneği günümüze
               kadar taşınmıştır. Şanlıurfa’da yapılan sıra gecelerine benzer harfane toplantıları yapılmaktadır. Bu toplantılar,
               eskiden Ahilik Teşkilatı  üyesi esna ar tarafından oluşturulurken zamanla halk arasında da yaygınlaşmıştır.
               Harfane toplantılarında sohbetler yapılır; şarkı, türkü, mani, gazeller söylenir ve yöresel oyunlar oynanır.
               Yörede cümbüş, keman, ut, kanun, kaval,  ney, bağlama, def, bendir ile halay ezgilerinin baş sazları olan davul
               ve zurna kullanılır. Oyun müzikleri 2/4, 4/4, 6/4 ve 6/8’lik usullerdedir.



















                  Görsel 2.15: Halay                            Görsel 2.16: Davul - zurna ekibi
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45