Page 83 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİI |
P. 83

3.1.3. Zeybeklere Eşlik Eden Çalgılar
              DİJİTAL İÇERİK
                                            Bağlama
                                            Bağlama, Anadolu müziğinin temel çalgısıdır ve binlerce yıllık
                                        bir tarihe sahiptir. Türk müzik tarihinde önemli bir yeri vardır. Kö-
                                        keni Orta Asya'da bulunan kopuz çalgısına dayanır (Görsel 3.10).
                                        Türklerin göç hareketleriyle birlikte bağlama da farklı coğrafyala-
                                        ra yayılmıştır ve çeşitli şekillerde gelişmiştir. Bağlamanın kullanımı
                                        Anadolu'ya yayıldıkça bölgesel farklılıklar ve çeşitlilikler ortaya çık-
                                        mıştır. Türk dünyasının geniş coğrafyasında yaygın olarak kullanı-
                                                         lan bağlama farklı akortlarda, boylarda ve çalım
                                                         teknikleriyle çalınan bir sazdır. Bağlama yöresel
                                                         farklılıklara bağlı olarak farklı ebatlarda ve yapı
                                                         malzemelerinden üretilir. Meydan sazı, divan
                                                         sazı, çöğür, bağlama, bozuk, âşık sazı, dede sazı,
                                                         tanbura ve cura gibi farklı çeşitleri vardır. Örne-
                                                         ğin, "cura" adı verilen küçük boyutlu bağlamalar
                                                         daha tiz karakterli bir ses üretirken, "divan sazı"
                                                         adı verilen büyük boyutlu bağlamalar daha derin
                                                         ve bas karakterli uzayan tınılı bir sese sahiptir.
          Görsel 3.10
          Kopuz                             Bağlama tekne, göğüs ve sap olmak üzere üç bölümden oluşur.
                                        Genellikle dut ağacından yapılan tekne kısmı ardıç, kestane, ceviz,
                                        maun, vengi, gürgen gibi diğer ağaçlardan da yapılabilir. Göğüs kıs-
                                        mı ladin ağacından; sap kısmı ise gürgen, kelebek veya ardıç ağacın-
                                        dan yapılır. Bağlama genellikle mızrap ile çalınır ancak bazı yörelerde
                                                         şelpe tekniği de kullanılır (Görsel 11). Bağlama ic-
                                                         rasının temelini ise yöresel tavırlar, ana düzenler
                                                         ve farklı akort biçimleri oluşturur. Ana düzenler
                                                         arasında bozuk düzen, bağlama düzeni, misket
                                                         düzeni ve müstezat düzeni bulunur. Yöresel ta-
                                                         vırlar ise zeybek tavrı, Konya tavrı, Yozgat tavrı,
                                                         Kayseri tavrı, âşıklama tavrı, teke tavrı, Ankara
                                                         (fidayda) tavrı ve karşılama (Rumeli) tavrı olarak
                                                         adlandırılır.
                                                             Bağlama yurdumuzun tüm yörelerinde halk
                                                         oyunlarına  eşlik  eder  ve  Anadolu  müziğinin
                                                         önemli bir parçasıdır. Geleneksel Türk müziğinin
          Görsel 3.11                                    yanı sıra modern müzik tarzlarında da bağlama
          Bağlama
                                        kullanılmaktadır. Bağlama Türk kültüründe derin bir öneme sahiptir
                                        ve Türk halk müziğinin vazgeçilmez bir enstrümanı olarak kabul
                                        edilir.












       82
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88