Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 11
P. 12

KİTABIN TANITIMI



            Ünitenin numarasıdır.
            Ünitenin adıdır.                 ÜNİTE 1
                                              SESLENDİRME
                                                 VE
                                           YORUMLAMADA FARKLI
                                             ÇALMA BİÇİM VE
                                             UYGULAMALARI
             Kavramlar               Bu ünitede
                                     Appogiature, mordan, çarpma, tril, grupetto, vibrato ve pizzicato süsleme çeşitlerini   Karekod okutularak ünitede
             Kavramları içeren       eser ve etütlerde uygulamayı öğreneceksiniz. Ünite Konuları
                                     Kavramlar
                                     • Appogiature  1.1. Süsleme Çeşitleri  işlenen konularla ilgili etkileşimli
             bölümdür.               • Mordan  1.2. Vibrato Çalma Tekniği
                                     • Çarpma
                                               1.3. Pizzicato Çalma Tekniği
                                     • Tril
                                     • Grupetto                                 içeriği gösterir.
                                     • Vibrato
                                     • Pizzicato
                                                       13
                                                                                               Ünite Konuları
                                                                     ÜNİTE 2             Ünitenin içerdiği konu
                                Ünite ile ilgili tanıtım            KEMAN ÇALMADA                 başlıklarıdır.
                                sunusunun karekod                     KONUMLAR
                                  okutularak erişilen
                                        bölümüdür.


                                                               Bu ünitede
                                                               II. konumda kalarak geçişli dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı öğreneceksiniz.
            Uyarı                                              Kavramlar  Ünite Konuları
                                                                         2.1. Kemanda II. konum
                                                               • II. konum
                                                               • I ve II. konumda geçiş
            Konuyla ilgili dikkat                              • Arpej
            çeken  cümleleri içeren                                              35
            bölümdür.
                                          5.1.4. Boş Tel Kullanarak III. Konumda Çift Ses Çalma
                                          Boş tel kullanarak çift ses çalarken üretilen seslere dikkat edilmesi gerekir. Bu doğrul-
                                     tuda etüt veya eser çalarken çift ses kullanılan notalarda seslerin doğruluğu müziksel işitme
                                     yeteneği ile kontrol edilmelidir. Aralık bilgisine hâkim olarak yapılacak tekrarlarla çift ses
                                     çalma daha nitelikli hâle gelecektir.
                                      Uyarı
                                      III. konumda çift ses çalışması yaparken parmakların doğru yerlere bastığına dikkat ediniz.
                                      Ders İçi Çalışma
                                      Aşağıdaki  alıştırmaları  temiz  ses  elde  edinceye  ve  teknik  yeterlilik  kazanıncaya  kadar
                                      tekrarlayınız.
            Ders İçi Çalışma              Boş La Teli III. Konum Çift Ses Çalışması 1
                                        1
                                      #
            Öğrenmeyi                1-  & # 4 4 œ œ œ œ  œ œ œ œ  œ œ œ œ  œ œ œ œ  w w  . .
                                       w
                                                 w
                                              w
                                           w
                                        0
                                          Boş Re Teli III. Konum Çift Ses Çalışması
            kolaylaştırmak için      2- & 4 4 œ œ œ œ  œ œ œ œ  1 œ œ œ œ  œ œ œ œ  w  . .
                                       1
                                      #
                                       0 w  w  w  w  w
            hazırlanmış çalışmaları        Boş Mi Teli III. Konum Çift Ses Çalışması  3
                                       4
                                           3
                                         2
                                      
                                       
            içeren bölümdür.         3-                              
                                       0
                                     5                    1        
                                                    
                                          Boş Sol Teli III. Konum Çift Ses Çalışması
                                        1     2    1      
                                     4-                       
                                                 
                                       0
                                     5  
                                                                   
                                                 
                                      138  5. ÜNİTE
                                              ©
                                                                Ü
                                                                Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
                                                                R Rönesans ve Barok dönemlerinin özellikleri göz önünde bulundurulduğunda sonraki dönem-önesans ve Barok dönemlerinin özellikleri göz önünde bulundurulduğunda sonraki dönem-  Üniteye Başlarken
                                                               l lerde keman müziğinde hangi gelişme ve değişmeler yaşanmış olabilir? Arkadaşlarınızla fikir erde keman müziğinde hangi gelişme ve değişmeler yaşanmış olabilir? Arkadaşlarınızla fikir
                                                               a alışverişinde bulununuz.lışverişinde bulununuz.
                                                                                           Yeni bilgilerin öğre-
                                              ©                  4.1. Klasik Dönem
                                                                 4.1.1. Klasik Dönem Özellikleri
                                                                 Klasik Dönem, 1750-1820 yılları arasını kapsayan, keman müziğinde Aydınlanma Çağı olarak da
                                                               bilinen dönemdir. Klasik sözcüğü, üzerinden uzun zaman geçtiği hâlde değerini yitirmeyen, kendi   nilebilmesi için ön
                                                               türünde örnek kabul edilen eser anlamına gelir.
                                              ©
                                                                 Konçerto grosso (büyük konçerto), suit ve füg gibi barok tür ve biçimleri Klasik Dönem’de yerini
                                                               sonat allegrosuna bırakmıştır. Geçmişte yalnızca saraylarda ve soylulara ait evlerde verilen konser-
                                                               ler bu dönemde halka açık hâle gelmeye başlamıştır.  öğrenmelerin hare-
                                                                 4.1.2. Klasik Dönem Bestecileri
                                                                 Klasik  Dönem’in  ünlü  bestecileri,  kendilerine  “Viyana  Klasikleri”  adı  da  verilen  Franz  Joseph
                                                               Haydn  (Frantz Yozef Haydın), Wolfgang Amadeus Mozart (Volfgan Amadeus Motzart) ve Ludwig
                                                               van Beethoven (Ludvih Fan Beythofın)’dır. Dönemin başlıca kemancı ve bestecileri arasında Leo-  kete geçirilmesini
                                                               pold Mozart (Leopold Motzart), Pierre Gavinies (Piyer Javines), Giovanni Battista Viotti (Covanni
                                              ©                Battista Viyotti),  Pierre Rode (Piyer Rod) ve Rodolphe Kreutzer (Rudolf Kroytzer ) önemli yer tutar.
                                     Görsel ve Açıklamaları    Klasik Dönem müziğinin şekillenmesinde ve gelişmesinde önemli rol üstlenen bazı besteciler ve   ve konunun sezdi-
                                                               eserleri şunlardır:
                                                                 Franz Joseph Haydn (1732-1809)
                                     Ön bilgileri harekete       Avusturya’nın  Rohrau  (Rohra)  kasabasında  dünyaya   rilmesini amaçlayan
                                                               gelmiştir.  6  yaşında  Hainburg  (Haynburg)  Katolik  Kilisi-
                                                               sesi’nde “koro” üyesi olan Haydn (Görsel 4.1.), 1761’de
                                                               Eisenstadt  (Ayzınştadt)  Sarayı’nda  müzisyenlik  görevine
                                     geçirmek amacıyla         başlamıştır. En önemli keşfi Mozart’tır. “Baba Haydn” ola-  çalışmaları içerir.
                                                               rak bilinen sanatçı, hem Mozart’ı hem de Beethoven’ı etki-
                                                               lemiştir.
                                                                 Sonat formunu tam biçimine kavuşturarak Klasik Dö-
                                     sunulmuş görselleri       nem’in simgesi hâline gelen Haydn, birçok eser bestele-
                                                               miştir. Başlıca eserleri Sürpriz Senfoni, Sabah, Öğle, Ak-
                                                               şam,  Av,  Tavuk,  Ayı,  Kraliçe  Senfonileri,  Veda  Senfonisi,
                                                               Yaratılış ve Mevsimler’dir.
                                     içerir.                              Görsel 4.1: F.Joseph Haydn Portresi
                                                               110  4. ÜNİTE
                                                                                             İÇİNDEKİLER 11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17