Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 11
P. 12
KİTABIN TANITIMI
Ünitenin numarasıdır.
Ünitenin adıdır. ÜNİTE 1
SESLENDİRME
VE
YORUMLAMADA FARKLI
ÇALMA BİÇİM VE
UYGULAMALARI
Kavramlar Bu ünitede
Appogiature, mordan, çarpma, tril, grupetto, vibrato ve pizzicato süsleme çeşitlerini Karekod okutularak ünitede
Kavramları içeren eser ve etütlerde uygulamayı öğreneceksiniz. Ünite Konuları
Kavramlar
• Appogiature 1.1. Süsleme Çeşitleri işlenen konularla ilgili etkileşimli
bölümdür. • Mordan 1.2. Vibrato Çalma Tekniği
• Çarpma
1.3. Pizzicato Çalma Tekniği
• Tril
• Grupetto içeriği gösterir.
• Vibrato
• Pizzicato
13
Ünite Konuları
ÜNİTE 2 Ünitenin içerdiği konu
Ünite ile ilgili tanıtım KEMAN ÇALMADA başlıklarıdır.
sunusunun karekod KONUMLAR
okutularak erişilen
bölümüdür.
Bu ünitede
II. konumda kalarak geçişli dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı öğreneceksiniz.
Uyarı Kavramlar Ünite Konuları
2.1. Kemanda II. konum
• II. konum
• I ve II. konumda geçiş
Konuyla ilgili dikkat • Arpej
çeken cümleleri içeren 35
bölümdür.
5.1.4. Boş Tel Kullanarak III. Konumda Çift Ses Çalma
Boş tel kullanarak çift ses çalarken üretilen seslere dikkat edilmesi gerekir. Bu doğrul-
tuda etüt veya eser çalarken çift ses kullanılan notalarda seslerin doğruluğu müziksel işitme
yeteneği ile kontrol edilmelidir. Aralık bilgisine hâkim olarak yapılacak tekrarlarla çift ses
çalma daha nitelikli hâle gelecektir.
Uyarı
III. konumda çift ses çalışması yaparken parmakların doğru yerlere bastığına dikkat ediniz.
Ders İçi Çalışma
Aşağıdaki alıştırmaları temiz ses elde edinceye ve teknik yeterlilik kazanıncaya kadar
tekrarlayınız.
Ders İçi Çalışma Boş La Teli III. Konum Çift Ses Çalışması 1
1
#
Öğrenmeyi 1- & # 4 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ w w . .
w
w
w
w
0
Boş Re Teli III. Konum Çift Ses Çalışması
kolaylaştırmak için 2- & 4 4 œ œ œ œ œ œ œ œ 1 œ œ œ œ œ œ œ œ w . .
1
#
0 w w w w w
hazırlanmış çalışmaları Boş Mi Teli III. Konum Çift Ses Çalışması 3
4
3
2
içeren bölümdür. 3-
0
5 1
Boş Sol Teli III. Konum Çift Ses Çalışması
1 2 1
4-
0
5
138 5. ÜNİTE
©
Ü
Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
R Rönesans ve Barok dönemlerinin özellikleri göz önünde bulundurulduğunda sonraki dönem-önesans ve Barok dönemlerinin özellikleri göz önünde bulundurulduğunda sonraki dönem- Üniteye Başlarken
l lerde keman müziğinde hangi gelişme ve değişmeler yaşanmış olabilir? Arkadaşlarınızla fikir erde keman müziğinde hangi gelişme ve değişmeler yaşanmış olabilir? Arkadaşlarınızla fikir
a alışverişinde bulununuz.lışverişinde bulununuz.
Yeni bilgilerin öğre-
© 4.1. Klasik Dönem
4.1.1. Klasik Dönem Özellikleri
Klasik Dönem, 1750-1820 yılları arasını kapsayan, keman müziğinde Aydınlanma Çağı olarak da
bilinen dönemdir. Klasik sözcüğü, üzerinden uzun zaman geçtiği hâlde değerini yitirmeyen, kendi nilebilmesi için ön
türünde örnek kabul edilen eser anlamına gelir.
©
Konçerto grosso (büyük konçerto), suit ve füg gibi barok tür ve biçimleri Klasik Dönem’de yerini
sonat allegrosuna bırakmıştır. Geçmişte yalnızca saraylarda ve soylulara ait evlerde verilen konser-
ler bu dönemde halka açık hâle gelmeye başlamıştır. öğrenmelerin hare-
4.1.2. Klasik Dönem Bestecileri
Klasik Dönem’in ünlü bestecileri, kendilerine “Viyana Klasikleri” adı da verilen Franz Joseph
Haydn (Frantz Yozef Haydın), Wolfgang Amadeus Mozart (Volfgan Amadeus Motzart) ve Ludwig
van Beethoven (Ludvih Fan Beythofın)’dır. Dönemin başlıca kemancı ve bestecileri arasında Leo- kete geçirilmesini
pold Mozart (Leopold Motzart), Pierre Gavinies (Piyer Javines), Giovanni Battista Viotti (Covanni
© Battista Viyotti), Pierre Rode (Piyer Rod) ve Rodolphe Kreutzer (Rudolf Kroytzer ) önemli yer tutar.
Görsel ve Açıklamaları Klasik Dönem müziğinin şekillenmesinde ve gelişmesinde önemli rol üstlenen bazı besteciler ve ve konunun sezdi-
eserleri şunlardır:
Franz Joseph Haydn (1732-1809)
Ön bilgileri harekete Avusturya’nın Rohrau (Rohra) kasabasında dünyaya rilmesini amaçlayan
gelmiştir. 6 yaşında Hainburg (Haynburg) Katolik Kilisi-
sesi’nde “koro” üyesi olan Haydn (Görsel 4.1.), 1761’de
Eisenstadt (Ayzınştadt) Sarayı’nda müzisyenlik görevine
geçirmek amacıyla başlamıştır. En önemli keşfi Mozart’tır. “Baba Haydn” ola- çalışmaları içerir.
rak bilinen sanatçı, hem Mozart’ı hem de Beethoven’ı etki-
lemiştir.
Sonat formunu tam biçimine kavuşturarak Klasik Dö-
sunulmuş görselleri nem’in simgesi hâline gelen Haydn, birçok eser bestele-
miştir. Başlıca eserleri Sürpriz Senfoni, Sabah, Öğle, Ak-
şam, Av, Tavuk, Ayı, Kraliçe Senfonileri, Veda Senfonisi,
Yaratılış ve Mevsimler’dir.
içerir. Görsel 4.1: F.Joseph Haydn Portresi
110 4. ÜNİTE
İÇİNDEKİLER 11

