Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 11
P. 13

KİTABIN TANITIMI


             Okuma Parçası           Okuma Parçası
                                     Aşağıda Türk Beşleri’nden biri olan Ulvi Cemal Erkin’in (Görsel 3.1) yaşam öyküsünü konu
                                     alan bir metin verilmiştir. Metni okuyunuz ve sanatçının Türk müziğine verdiği önemi sorumluluk
                                     ve vatanseverlik değeri bağlamında yorumlayınız.
             Kitapta adı geçen       ULVİ CEMAL ERKİN (1906-1972)
                                     Çağdaş Türk Müziğinin öncülerinden; besteci, pi-
             sanatçıların kişilerin   dünyaya  gelir.  İlk  müzik  derslerini  annesinden  alır,
                                     yanist ve öğretmendir. 14 Mart 1906’da İstanbul’da
                                     ilerleyen dönemde Adinolfi’nin (Adinolfi) özel öğren-
                                     cisi olur. 1925’te kazandığı kazandığı devlet bursuyla
                                     Paris’e giderek Paris Konservatuvarında Jean Gallon
             hayat hikâyelerinin     dan Ecole Normale de Musique’te (Ekol Normal de
                                     (Jon Gelon) ve Isidor Philipp (İzidor Filip) ile ardın-
                                     Müzik) Boulanger (Blonjer) ile çalışır. 1930’da ülkeye
                                     döndükten sonra piyano ve kompozisyon öğretme-
                                     ni olarak görev yapar. 1932’de piyanist ve öğretmen
                                     Ferhunde Erkin ile evlenir. 1936’da yeni kurulan An-
             bir metin aracılığıyla   kara Konservatuvarının piyano bölüm başkanı, 1949-
                                     51 arasında da müdürü olur. 1971’de Devlet Sanatçı-
                                     sı ünvanını alır.
                                     Ulvi Cemal Erkin, kendisi de usta bir piyanist oldu-
             verildiği bölümdür.     ğundan piyano için pek çok eser bestelemiştir. Bes-
                                     teleri,  Türk  Halk  dansları,  geleneksel  modlar  ve  gi-
                                     zemli İslam felsefesinin ögelerinden kaynaklanıp Batı
                                     müziği kurallarıyla birleşir. Melodi zenginliği ve ritim
                                     canlılığı ile Erkin, tüm yapıtları seslendirilmiş tek Türk
                                     bestecisidir. Besteci, 15 Eylül 1972’de 66 yaşında bir
                                     kalp krizi sonucu, Ankara’da ölmüştür. Erkin’in Birinci   Görsel 3.1: Ulvi Cemal Erkin
                                     Senfonisi Türk müziğinin modal ve ezgisel özellikleri-
                                     ne bağlı bir yapıttır.
                                     ERKİN’İN BAŞLICA YAPITLARI :
                                     Orkestra: İki Dans (1930), Bayram (1934), Köçekçeler (1943), Senfoni No.1 (1946), Senfoni
                                     No.2 (1951), Senfonik Bölüm (1969), Senfonik Parçalar (1971), Yaylı Çalgılar Orkestrası için
                                     Sinfonietta (1951-1959).
                                     KONÇERTOLAR :
                                     Konçertino-Piyano  (1932),  Piyano  Konçertosu  (1942),  Keman  Konçertosu  (1947),  Senfoni
                                     Konsertant-Piyano (1966).
                                     ODA MÜZİĞİ:
                                     Yaylı Sazlar Dörtlüsü (1936), Piyanolu Beşli (1943), Ninni-keman ve piyano (1932), Emprovi-
                                     zasyon-keman ve piyano (1932), Zeybek Türküsü-keman ve piyano (1932).
                                     ŞAN ve ORKESTRA:
                                     Bülbül ve Ayın Ondördü (1932), Yedi Halk Türküsü (1936).
                                     PİYANO:
                                     Beş Damal (1931), Çocuklar için 7 Kolay Parça (1937), Şan ve Piyano Parçaları.  Ölçme Değerlendirme
                                           Evin İlyasoğlu’nun “Zaman İçinde Müzik” adlı kitabından alınmıştır.   Ölçme ve Değerlendirme
                                                                 Aşağıda verilen açık uçlu soruların cevabını boş bırakılan alanlara yazınız.
                                                   Diziler ve İlgili Dağarcık 105
                                                                 1. Akor nedir? Açıklayınız.  Üniteyle ilgili ölçme
                                                                 …………………………………………………………………………………………………………………
                                                                 …………………………………………………………………………………………………………………...
                                                                 2. Üç veya dört sesli akor çalmanın önemi nedir?
                                                                 …………………………………………………………………………………………………………………  ve değerlendirmenin
                                                                 …………………………………………………………………………………………………………………...
                                                                 3. Eşlikli eser çalmada teknolojinin müziğe etkileri nelerdir?
                                                                 …………………………………………………………………………………………………………………
                                                                 …………………………………………………………………………………………………………………...  yapıldığı bölümdür.
                                                                 4. Dağarcığınızda yer alan eserler eklemenin faydalarını açıklayınız.
                                                                 …………………………………………………………………………………………………………………
                                                                 ………………………………………….....................................................................................................
                                                                 Aşağıda verilen karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak ölçme ve değerlendir-
                                                                 me etkinliğini cevaplayınız.
                                                                         KONTROL LİSTESİ
                                                                  “Geliştirme  ve  Sergileme  III”  ünitesinde  kazanılan  becerileri  değerlendirmek  amacıyla  aşa-
                                                                 ğıdaki  kontrol  listesini  öğretmeninizle  doldurunuz.  Kontrol  listesindeki  davranışlardan  ger-
                                                                 çekleştirilenler  için  Evet,  gerçekleştirilemeyenler  için  Hayır  sütununa  (√)  işaretini  koyunuz.
                                                                                               Kontrol Listesi
                                                                  SIRA  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR  EVET  HAYIR
                                                                  1  Kemanda duruş tekniklerini tonal eserlerde uygular.
                                                                                                  Üniteyle ilgili
                                                                  2  Kemanda Klasik Dönem’in özelliklerini tonal eserlerde uygular.
                                                                  3  Eserlerde üç sesli akorları uygular.
                                                                  4  Eserlerde dört sesli akorları uygular.
                                                                  5  Eşlikli eserleri uyum içinde çalar.   kazanılan becerilerin
                                                                  6  Tonal eserlerde dağarcık oluşturur.
                                                                  7  Kemanda duruş  ve yay tekniklerini makamsal eserlerde uygular.
                                                                  8  Makamsal eserlerde dağarcık oluşturur.
                                                                  9  Kemanda duruş ve yay tekniklerini popüler eserlerde uygular.   değerlendirildiği
                                                                  10 Popüler eserlerde dağarcık oluşturur.
                                                                 Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir.  bölümdür.
                                                                 184  5. ÜNİTE
                                        3.5. Hicaz Makamında Dizi, Etüt ve Eserler
                                        3.5.1. Hicaz Makamı Dizisi
                                        Günümüzde en sevilen ve en çok icra edilen makamlardan biri olan hicaz makamı, “hicaz ailesi”
                                      adı verilen ve birbirleriyle yakından ilişkili olan dört makamdan (hicaz, hümâyun, uzzal, zengüle/
                                      zirgüleli hicaz) oluşan grubun bir üyesidir. Makamın özellikleri Tablo 1’de verilmiştir.
                                      Tablo 1: Hicaz Makamının Özellikleri
                                      Dizisi   Yerinde hicaz dörtlüsüne nevâda rast beşlisinin eklenmesinden meydana gel-
                                          miştir.
                                      Durak (Karar) Sesi  La (dügâh) sesidir.
                                      Seyri  İnici-çıkıcı. Bazen çıkıcı olarak kullanılır.
                                      Güçlü Sesi  Re (nevâ) sesidir.
                                      Donanımı  “Si” bakiye bemolü, “fa” ve “do” için bakiye diyezi alır.
                                      Yeden Sesi  Sol (rast) sesidir.
            Açıklama                  Seyir Özellikleri  Hicaz  makamının  seyrine  durak  veya  güçlü  civarından  başlanır.  Diziyi
                                          meydana getiren çeşnilerde karışık gezinildikten sonra güçlü perdesinde
                                          rast  çeşnisiyle  makamın  yarım  kararı  yapılır.  Bu  arada  gerekli  yerlerdeki
                                          asma kararlarla hicaz ailesinin diğer makamlarına geçkiler de yapıldıktan
                                          sonra bütün dizide ve istenirse genişlemiş bölgede dolaşılır, nihayet hicaz
                                          dizisiyle dügâh perdesinde tam karar yapılır.
            Anlatımı desteklemek ve     3.5.2. Hicaz Makamında Dizi Çalma
                                        Türk müziği ses sisteminde hicaz makamı dizisinin gösterimi aşağıdaki gibidir.
                                          Yerinde Hicaz 4'lüsü  Nevâda Rast 5'lisi Ï s  Ï  w
            öğrenilenleri pekiştirmek   & Ï ) (  w  S  Ï w  A  Ï s  S  w  T  Ï  K  S  T
            amacıyla hazırlanmış        Batı müziği ses sisteminde hicaz makamı dizisinin gösterimi aşağıdaki gibidir.  w       5.2.4. Eşlik Eden Çalgının Notasını Teknolojiyi Kullanarak Yazma
                                       ≥
                                                  w #
                                                w
                                         ≤
                                                    w
                                              w
                                           w #
                                      & w
                                         w b
                                       by
                                                                        Yaşadığımız yüzyılda insan hayatının hemen her alanında vazgeçilmez bir olgu hâline gelen
            bölümdür.                 Açıklama                     teknoloji ve teknolojinin sağladığı olanaklar diğer sanat dallarında olduğu gibi müzikte de etkisini
                                                                   göstermiştir. Notaları kaydetme, tekrar dinleme ve orkestrasyon yapma gibi işlevsel özelliklere sahip
                                                                   nota yazım programları teknolojinin getirdiği bu yeniliklerdendir. Notaları kolay ve düzgün yazmaya
                                       Yerinden hicaz makamı Batı müziği tampere ses sistemine göre karar sesi “mi” olacak şekil-
                                                                   imkân veren nota yazım programlarının bir diğer özelliği de yazılan eserleri midiye dönüştürerek
                                      de çalınır. Bir ses hicaz makamı Batı müziği tampere ses sistemine göre karar sesi “re” olacak
                                                                   bu  eserlerin  dijital  ortamlarda  kullanılmasını  sağlamaktır.  Müzik  teknolojisi,  elbette  nota  yazım
                                      şekilde çalınır.
                                                                   programları ile sınırlı değildir. Ses kaydı, müzik kompozisyonu ve canlı performansların iletimi gibi
                                      Ders İçi Çalışma             birçok farklı alanda müzik teknolojilerinden yararlanılmaktadır.
                                        Aşağıda verilen hicaz makamı dizisinde yerinden (mi karar) ve bir ses (re karar) yazılmış dizileri   Araştır-Öğren
                                      çalınız.                     Ar Araştır-Öğrenaştır-Öğren
                                                                   Nota yazım programı ile yazılan eserlerin dosya biçimlerinin dijital platformlarda kullanılabilir
                                      & 4 4 ≥ ˙  œ œ#  œ œ œ#  œ  ˙  œ œ  œ œ œ#  œ  ˙  Ó  olması  için  hangi  biçimlere  dönüştürülmesi  gerektiğini  araştırınız.  Elde  ettiğiniz  bilgileri  sınıfta
                                                                   arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                                   Ders İçi Çalışma       Anlatımı desteklemek
                                      84  4. ÜNİTE                      IX Minuet adlı eserin piyano partisini, Andantino adlı eserin ise II. keman partisini nota yazım
                                                                   programı kullanarak yazınız. IX Minuet adlı eseri dinlerken keman partisyonunu, Andantino adlı
                                                                   eserin ise I. keman partisyonunu çalınız.
                                                                                               ve öğrenilenleri
                                                                           IX MINUET
                                                                    Moderato #  Opus 12  œ  œ  œ  Robert Pracht
                                                                   Keman  & # # 3 œ ≤ 4  . . œ  œ  œ  ˙  œ  ˙  œ  pekiştirmek amacıyla
                                                                      p
                                                                     #
                                                                      4
                                                                    & # # 3 œ œ  . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  hazırlanmış bölümdür.
                                                                   Piyano  œ  ˙
                                                                    ? # # # 3 Œ  . . ˙  œ  . ˙  . ˙
                                                                      4
                                                                   6  #   œ  œ  œ  œ  1.  2.
                                                                   & # # œ  œ  œ  ˙  ˙  œ  . . ˙  œ œ#
                                                                                p   F
                                                                   6  #
                                                                   & # #  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ# œ œ œ œ  œ  . . œ  œ œ œ  Œ
                                                                                p
                                                                       œ  œ  ˙
                                                                   ? # # # ˙  œ  œ  œ  ˙  Œ  . . ˙  Œ
                                                                   11
                                                                    #
                                                                   154 & # # œ œ œ œ  ˙  œ œ œ œ œ œ œ  ˙  œ œ#  œ œ œ œ  ˙  œ œ
                                                                    5. ÜNİTE . .
                                                                   11  #
                                                                          ‰ j œ œ œ œ
                                                                   & # # . . ‰ j œ œ œ œ  ‰ j œ œ œ œ  œ  ‰ j œ œ œ œ  ‰ j œ œ œ œ  ‰ j œ œ œ œ
                                                                                   œ
                                                                        œ
                                                                                œ
                                                                     œ
                                                                             œ
                                                                     F
                                                                   ? # # # . . . ˙  . ˙
                                                                        . ˙  . ˙  . ˙  ˙  œ
            Uygulama Değerlendirme         tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz.  ©
                                            Uygulama Değerlendirme
                                            Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
            Ders İçi Çalışma                  German Dance  Tamamlandı  Tamamlanamayan Ölçüler
                                               Eser Adı
                                              Canzonetta
            etkinliklerinde çalışılan        Summer Solstice Song
                                              Dramatic Episode
                                             The Italian Flower Girl
            eserlerin tamamlanma              Bahçede Erik Dalı
                                              The May Queen
                                              Hicaz Mandra
            durumunu ve eksik ölçüleri         Sarı Kız
                                               Naz Barı
                                              Bahçelerde Zerdâli
            tespit etmek amacıyla             Dağları Hep Kar Aldı
                                              Greensleaves
            hazırlanmış bölümdür.             Donna Donna
                                               My Way
                                              Kol Düğmeleri
                                               Sihirli Ay
                                           Dinleti Zamanı
                                           “Geliştirme ve Sergileme II” ünitesinde çaldığınız eserler aşağıda listelenmiştir. Genel ağda vi-
                                           deo veya müzik paylaşım sitelerini kullanarak verilen eserleri dinleyiniz.
                                           a) Dinlediğiniz eserlerden kendi beğeni listenizi oluşturarak arkadaşlarınızla ortak bir dinleti-kon-
                                           ser programı hazırlayınız.
                                           b) Seçtiğiniz eserleri arkadaşlarınızla beraber çalışarak dinletiye hazırlanınız.
                                           c) Adaletli bir şekilde görev dağılımı ve iş birliği yaparak konser hazırlıklarını planlayınız.
                                           ç) Oluşturduğunuz dinleti-konser programını öğretmeninize dinleterek eksiklerinizi gideriniz ve
                                           varsa öğretmeninizin önerilerini alınız.
                                           d) Konser öncesi bol bol prova yaparak performansınızı denetleyiniz.
                                           e) Dinleti-konser programının sonunda hem kendi performansınızla hem de yardımlaşmanın
                                           önemi ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                           182  5. ÜNİTE
              12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18