Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 11
P. 15

Ü
                Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
                Nicolo Paganini’nin (Nikolo Paganini) icolo Paganini’nin (Nikolo Paganini) 24 Caprices (24 Kapris), Op. 1: No. 24 in A Minor (Minör)24 Caprices (24 Kapris), Op. 1: No. 24 in A Minor (Minör)
                N
              adlı eserini genel ağda izleyiniz. Eserde sağ ve sol el tekniklerine dair gözlemlediğiniz farklı lı eserini genel ağda izleyiniz. Eserde sağ ve sol el tekniklerine dair gözlemlediğiniz farklı
              ad
              ç
              çalma biçimlerini arkadaşlarınızla paylaşınız.alma biçimlerini arkadaşlarınızla paylaşınız.
              1.1. Süsleme Çeşitleri
              1.1.1. Keman Müziğinde Kullanılan Temel Süsleme Çeşitleri
              Süsleme notaları; eserin usulünü bozmadan yapılan, küçük nota yazımları ile gösterilen, değerini
            kendinden önceki ya da sonraki notadan alan; mordan, grupetto, tril, appogiature (apojatür) ve
            çarpma adı verilen notalardır. Müzik yazısında kullanılan süsleme notaları ve sembolleri müziğe renk
            ve zarafet katan, müziğin ifadesini güçlendiren unsurlardır. Süsleme notaları, müziğin olağan akışını
            engellemeden eseri bir nakış gibi süsler.

              Keman müziğinde süslemeler, günümüze kadar ulaşan yazılı kaynaklara göre Barok Dönem’de
            müzik yazısında sembollerle ifade edilmeye başlanmıştır. Özellikle 17. yüzyılın başlarından 18. yüzyılın
            sonlarına kadar yaygın olarak kullanılan süsleme çeşitleri her dönemde birbirinden farklı yorumlanmıştır.
            Keman müziğinde kullanılan süslemeler ve bu süslemelerin çalınışı şu şekildedir:

              Appogiature -Abantı
              Appogiature, esas notanın önünde yer alır ve esas notanın değerini belli ölçüde paylaşır. İşaretli
            örnekle  re dikkat edilirse iki zamanlı nota değerinin önüne geldiğinde, üç zamanlı nota değerinin
            önündeki icrasından farklıdır. İki zamanlı nota değerinin önüne geldiğinde o nota değerinin yarısı
            değerinde çalınır.

                  Yazılan
                 4          j  j                   j                 j                   j
             & 4            œ  œ                  œ œ                œ ˙                œ  w


                  Çalınan
                 4
             & 4            œ  œ                 œ  œ                œ     œ            ˙         ˙



              Üç zamanlı nota değerinin önüne yazılmışsa o notanın üçte bir değerini alır.
                  Yazılan

                 6                       j                    3 j            j           j
                   œ .
                                                                 œ .
             & 8 ˙                      œ . œ    œ j  . œ     4 œ           œ   œ       œ . ˙
                  Çalınan
                 6                       j         j          3
             & 8    œ     ˙             œ  œ      œ   œ       4  œ       œ  œ   œ        ˙           œ


              Uzun değerli bir nota, kısa değerli aynı notaya bağlanıp kısa notayı uzatıyorsa appogiature uzun
            olanın değerini alır.

                  Yazılan
                 2        œ     œ              j            j            6  j
             & 4    œ                 œ       œ  œ         œ      ‰      8 œ   . œ          œ    œ    œ


                  Çalınan
                 2  œ     œ     œ                           j     ‰      6                            œ
             & 4                      œ       œ            œ             8 . œ              œ    œ



              14   1. ÜNİTE
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20