Page 54 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 11
P. 54
Uygulama Değerlendirme
Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz.
Eser Adı Tamamlandı Tamamlanamayan Ölçüler
Spanicher Tanz
Menuet
Melodie
Air
Okuma Parçası
Aşağıda verilen metni okuyunuz. Metinden hareketle İlhan Usmanbaş’ın çalışmalarını öz denetim ve so-
rumluluk değerleri bağlamında değerlendirerek düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
İlhan Usmanbaş
İlhan Usmanbaş, 1921 yılında İstanbul’da doğdu. İlk müzik eğitimi-
ni annesi Münire Hanım’dan alan Usmanbaş, ilkokulu bitirdiği sene vi-
yolonsel çalmaya başladı. Galatasaray Lisesindeki öğrenimi sırasında
müziğe duyduğu ilgi giderek yoğunlaştı ve liseden sonra önce İstan-
bul Üniversitesi Felsefe Bölümü’ne, ardından Belediye Konservatua-
rına kayıt oldu. 1942’de Ankara Devlet Konservatuarında bestecilik
eğitimine başladı. Burada kuşağının diğer bestecileri Nevid Kodallı
(1925-2009) ve Bülent Arel (1919-1990) ile tanıştı. Usmanbaş öğrenci-
lik yıllarında Türk Beşleri olarak bilinen ilk kuşak Türk bestecilerin tü-
müyle çalışma fırsatını yakaladı. 1948 yılında konservatuvardan mezun
olan Usmanbaş, aynı yıl opera sanatçısı Atifet Üçkök’le evlendi.
Besteci, birçok eserinde, çağdaş Türk ve Dünya şiirlerinden ve
resimlerden etkilenmiştir. Usmanbaş, eserlerinin çağdaş Türk şiiriyle
olan etkileşimini şu sözlerle anlatıyor: “Benim çağdaş şiirimizle az çok Görsel 2.1: İlhan Usmanbaş
ilgilenmeme karşın, bugüne dek ancak Ece Ayhan’ın Bakışsız Bir Kedi
Kara’sını, İlhan Berk’in Şenlikname’sini, Ertuğrul Oğuz Fırat’ın İç Şiir’ini, Behçet Necatigil’in Kare-
ler’ini müziklemiş olduğum düşünülürse pek geniş bir uygulama yapmış sayılmam. Bu saydıkla-
rımdan ancak Fırat ve Ece Ayhan seslendirildi ve radyo da yayınlandı.” Usmanbaş, bu konuşma-
sına resim sanatından etkilendiği eserleri anlatarak devam ediyor: “Benim etkilendiğim ikinci bir
sanat dalı da resimdir. “Yaylı Dördül 1947”nin son bölümünde Matisse’in (Matis) beş-altı resmi bu
bölümdeki çeşitlemeleri yönlendirmiştir. 1952-54 tarihli Dali’den İç Resim adlı yaylı çalgılar yapı-
tımda, Dali’nin üç tablosundaki çizgi ve konumdaki uzaysal devinimi zamansal devinime dönüş-
türmeye çalıştım. Bazı son yapıtlarımda Vasarely’nin (Vasereli) göz yanıltmalarını ve genel etkisini
ritimsel öğelere uygulamaya çalıştım.”
Usmanbaş’ın yukardaki alıntıda söz ettiği Yaylı Dördül 1947 adlı yapıtı, 1955 yılında, Fromm
(From) müzik ödülünü kazandı ve aynı yıl, Amerika’nın birçok kentinde icra edildi. Bu ödül, Us-
manbaş’ın ilk büyük uluslararası başarısı oldu. Bu tarihten sonra da çok sayıda ödül kazanan
Usmanbaş, yalnız Türkiye’de değil, uluslararası platformda da ismini duyurmakla birlikte, Türki-
ye’deki çağdaş müziğin konumunu da uluslararası düzeye taşımakta öncülük etti. 1958 yılında,
İlhan Usmanbaş’ın Şiirli Müzik adlı eseri, Amerika’da Kussewitzky (Kussevitski) ödülünü kazandı.
1966 yılında, Usmanbaş’ın “Boşluğa Atlayış” adlı eseri Polonya’da Wieniawsky (Vinyavski) ödü-
lünü kazanırken 1968 yılında bestelediği Bale için Müzik adlı eseri 1969 yılında Cenevre’de bale
müziği yarışmasında ödül kazandı.
http://daliden3resim.itu.edu.tr/ilhan-usmanbas/bestecinin-yasami ve https://core.ac.uk/download/pdf/159214
adreslerinden alınmıştır.
Keman Çalmada Konumlar 53

