Page 171 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET | 11
P. 171
4.4. Türk Müziğinde Kullanılan Modal Diziler
Hazırlık Çalışması:
Zirgüleli hicaz, uzzal ve segâh makamlarında yazılmış eserleri dijital
platformda dinleyiniz. Dinlediğiniz eserler ile ilgili öğretmenine bilgi ve-
riniz.
Zirgüleli Hicaz Makamı:
Durağı: Dügâh perdesidir.
Seyri: İnici-çıkıcıdır.
Dizisi: Yerinde hicaz beşlisine hüseynide hicaz dörtlüsünün eklenmesinden mey-
dana gelmiştir (Hicaz beşlisi + 5. derecede hicaz dörtlüsü).
Zirgüleli Hicaz Dizisi
Güçlüsü: Hüseynî perdesidir. Üzerinde hicaz çeşnisi vardır. Asma Karar Perdeleri:
Diğer hicaz çeşitlerinde olduğu gibi râstta nikrîzli, nîm hicaz ve dik kürdî perdelerin-
de çeşnisiz asma kararlar yapılabilir. Ayrıca hüseynide hicaz çeşnisi olduğuna göre
nevâ perdesinde nikriz çeşnili asma karar yapılabilir. Bunlardan başka diğer hicaz
ailesindeki makamlarda olduğu gibi, ailenin diğer makamlarına da geçkiler yapılır.
Onların yarım kararları bu makamda asma karar perdesi olur. Bunlar: Nevâda bû-
selikli ve râstlı, hüseynide uşşaklı asma kararlardır.
Donanımı: Si için bakiye bemolü, fa için koma diyezi, do ve sol için bakiye diyezi
donanıma yazılır (Fa ve sol diyezler bazan ihmal edilmiştir). Perdelerin T.M.deki
isimleri: Dügâh, dik kürdî nîm hicaz, nevâ, hüseynî,
dik acem, nîm şehnâz, muhayyerdir.
Yedeni: 2. çizgideki bakiye diyezli sol nîm zîrgûle perdesidir. (Türk Musikisi naza-
riyatı ve usulleri kudüm ve velveleleri/ İsmail Hakkı ÖZKAN/Ötüken/1984) sf. 151
170

