Page 33 - NEFESLİ ÇALGILAR MEY,ZURNA,SİPSİ 11
P. 33
2. Etkinlik
Büyük bir bardağın içine bir miktar su doldurunuz. Bir pipet ile almış olduğunuz diyaf-
ram nefesini yavaş yavaş suyun içine boşaltarak kabarcıklar oluşturunuz. Daha sonra kabarcık
oluşumunu sonlandırmadan ağız içinde bir miktar nefes depolayıp burundan yeniden bir nefes
almaya çalışınız. İlk denemelerde tam olarak sonuç alamasanız da yapılan tekrarlar ile zamanla
nefes çevirmeyi başardığınızı gözlemleyeceksiniz.
MEY, ZURNA VE SİPSİDEN SES ÇIKARTMA ÇALIŞMALARI VE
NEFES TEKNİKLERİ GÖZLEM LİSTESİ
Yönerge: Bu etkinlikte aşağıda yer alan davranışlardan öğrencinin kazandığını gözlem-
diğiniz beceriler için “Evet”, kazanamadığı beceriler için “Hayır” kutucuğuna (X) işareti koyunuz.
Ölçütler Evet Hayır
1. Ses çıkartmadan önce dudağın ve dilin alması gereken doğru
şekli gösterdi.
2. Fosurtu, dem ses ve normal sesleri ayırt etti.
3. Diyafram nefesini fark etti.
4. Doğru nefes tekniklerini uyguladı.
Değerlendirme: Değerlendirme sonunda dört kriterden ikisi “Hayır” ise bilgilerinizi göz-
den geçiriniz. Öğrenme faaliyetlerini tekrar ediniz. Bütün cevaplarınız “Evet” ise bir sonraki ko-
nuya geçebilirsiniz.
MERAKLISINA BİLGİ
Mey, zurna ve sipside çalgılara üfleme şiddeti önemli bir konudur. Çalgılardan elde edil-
mesi düşünülen doğru frekanstaki sesi dikkate alarak çalgıya üflenecek olan nefesin şiddeti
ayarlanmalıdır. Bu üfleme şiddeti, çalgıların ağızlıklarının özelliğine göre değişiklik gösterir.
“Aynı dili konuşanlar değil,
aynı duyguları paylaşanlar anlaşabilirler.”
(Mevlânâ)
MEY, ZURNA, SİPSİ 33