Page 102 - PİYANO | 11
P. 102

5.1. Sağ Pedal Kullanımı  Bundan sonra öğretilmesi gereken ilk şey doğru
            ayak pozisyonudur. Öğrenci, piyano taburesinin
 Piyanoda Görsel 5.1’de gösterildiği şekilde 3 pedal
            ön kısmına rahatça oturmalıdır. Sağ ayağın topuk
 bulunur. Bu pedallar; sol pedal, orta pedal (gece pedalı)
            kısmı yere sağlam basmalıdır (Görsel 5.4). Sağ
 ve sağ pedal (uzatma pedalı) olarak isimlendirilir. Bu
            ayağın ön kısmı ise pedalı tam olarak kavramalıdır.
 pedala basıldığı zaman tokmaklar ve teller arasına
 keçeden yapılmış bir perde girer ve piyanonun ses   Sağ pedal, eserlerde farklı şekillerde gösterilebilir.
 gürlüğü azalır. Bu ünitede sadece sağ ve sol pedalların   Sağ  pedalın  kullanım  işaretleri  piyano
 çalışma prensibi anlatılacak, etüt ve eserler yardımıyla   notasyonunun  satırları  arasında  yer  alır.  Sağ
 da kullanımı pekiştirilecektir.   pedalın eserlerde ne zaman kullanılacağına ilişkin
            farklı gösterim biçimleri aşağıda verilmiştir.
 Sağ pedal, tuşlara sürekli basmadan sesleri uzatmak için
 kullanılır. Sağ pedal kullanıldığında tellerin üstündeki                Görsel 5.4. Doğru ayak pozisyonu
 surdin (ses söndürücü keçe) (Görsel 5.2, 5.3) kalkar,
 telin serbestçe titreşmesi ile sesin uzamasına olanak   Mazurka
 sağlanır. Pedalsız çalınan bir tuşta surdin sadece o tuşa
                                                                                                Frederic Chopin
 bağlı bulunan telden kalkar. Parmak tuştan kalktığı anda                                       (Frederik Şopen)
                         Cantabile
 surdin geri gelir ve telin titreşimini engeller, dolayısıyla ses kesilir. Sağ pedala basıldığında sesin titreşimini   (1810-1849)
 kesen mekanizma tellerden uzaklaşır ve bu sayede sesler tınlamaya devam eder, ses hacmi genişler ve sesin   b 3  œ  œ fi j œ  œ  j  œ  œ  œ  œ fi j  œ  œ
 rengi değişir. Parmak tuştan kalksa da bu pedal sayesinde ses tınlamaya devam eder.  & b  4  œ  œ ™  œ  œ
                        œ
            {  ?   b 3  Œ                œ œ    œ œ              œ       œ                     œ      œ
                        p
                                                                                               œ
                                                                         œ
                                                                 œ
                                                                                                      œ
                                                                         œ
                                                                 œ
                                                  œ
                                                                                               œ
                                                                                                      œ
                                           œ #
                  b
                     4
                                œ                         œ                          œ
                                °                *       °               *          °                *
                        Sağ pedala bas ve ê           Sağ pedalı kaldır ve
                        işaretine kadar  tut.         hemen tekrar bas.

   Görsel 5.2. Surdin (Ses söndürücü keçe) üstten görünüşü              Görsel 5.3. Surdin  (Ses söndürücü keçe) yandan görünüşü

                                                         Bolero
 Farklı tekniklerde kullanılan sağ pedal; notalar ya da parmaklar ile legato yapılması zor olan sesleri
 birbirine bağlamak, notaları daha iyi vurgulamak, armoniyi daha uzun duyurmak, bas seslerini uzatarak   Friedrich Kiel
                                                                                                  (Fridrih Kiyel)
 armoniyi tamamlamak, yumuşak ses rengi ve farklı tınılar elde etmek amaçlarıyla kullanılmaktadır. Sağ
                        Allegretto                                                                  (1821-1885)
                                                                   .
 pedal tam, yarım veya çeyrek olarak basılabilir ve bu sayede tınıda farklılıklar yaratmak mümkün olur.   .  œ  >
                                                       œ
                                                                                     œ
                                                            œ
 Pedal kullanma teknikleri pedala basma ve pedaldan kaldırma zamanlaması ile ses şiddeti bakımından   3  ∑  œ  œ œ œ œ  œ™  œ œ œ œ  œ  œ œ œ œ œ œ œ
               &   4                             œ                                                         œ
 farklılıklar gösterebilir.
            {           œ œ œ œ œ œ         œ œ œ œ    œ œ         œ œ œ œ œ œ           œ œ œ œ œ œ
 Öğrencilerin pedal kullanımını içeren eserlere başlamadan önce doğru vücut duruşlarını bozmadan sağ   dolce
 ayakları ile pedala yetişebilmeleri, notaları akıcı bir şekilde okuyabilmeleri, her iki ellerini de uyum içinde   œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ  œ œ  œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ
 kullanabilmeleri, el ve ayak hareketlerini koordine edebilmeleri ve temel müzik bilgilerine (özellikle armoni   ?  3 j œ œ œ œ œ œ  j  œ œ œ œ œ œ  j  œ œ œ œ œ œ  j  œ œ œ œ œ œ
 bilgisi) sahip olabilmeleri gerekmektedir.   4  œ  œ          œ                     œ

 Piyanonun kapağı kaldırılıp öğrenciye pedal mekanizmasının işleyişi gösterilerek pedal konusunun
 kavratılmasına başlanabilir. Seslerin titreşimlerini daha iyi göstermek için glissandolar çalınabilir.
 Öğrencilere; sağ pedala basıldığında teller üstündeki surdinlerin kalktığı, tellerin serbestçe titreştiği ve
              Sağ pedala bas ve çizgi        Sağ  pedalı  kaldır  ve
 sesin uzayıp büyüdüğü böylece daha iyi kavratılabilir.
              boyunca basılı tut.            tekrar bas.

                                                                                                             101
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107