Page 26 - ÇALGI EĞİTİMİ | TAMBUR 11
P. 26
OKUMA PARÇASI
REFİK FERSAN (1893-1965)
İstanbul’da doğdu. On iki yaşında Tamburi Cemil Bey’den tambur
öğrenmeye başladı. O devirlerde adı Galatasaray Sultanisi olan
Galatasaray Lisesinden mezun oldu. Sonraki yılarda adı İstanbul
Belediye Konservatuvarı olan Darülelhana tambur hocası olarak
atandı. 1923’te Cumhuriyet ilân edilince, Atatürk’ün isteğiyle
ve yüzbaşı rütbesiyle Riyaset-i Cumhur İncesaz Heyetine, yani
Cumhurbaşkanlığı Türk Musikisi Topluluğuna şef oldu. Şam
Konservatuvarında Türk musikisi öğretti. Ankara Radyosunda,
İstanbul Radyosunda ve İstanbul Konservatuvarı İcra Heyetinde
çalıştı. 1950’den itibaren Konservatuvar Tasnif ve Tetkik Heyetinde Görsel 1.3: Refik Fersan
üyelik ve başkanlık yaptı.
Mevlevi ayini, ilahi, peşrev, medhal, saz semaisi, sirto, marş, taksim, kâr-ı nâtık, kârçe, beste, semai ve
şarkı gibi Türk musikisinin hemen her formunda 400’ün üzerinde eser veren Refik Fersan, özellikle saz
eserlerinde ortaya koyduğu orijinal ve sağlam melodik yapı ile dikkati çekmektedir. Son devrin en ünlü
musikişinasları arasında yer alan Refik Fersan icracılığı, bestekârlığı ve hocalığı ile tanınmış ve tamburda
Cemil Bey ekolünün en önemli temsilcileri arasında yer almıştır.
MESUT CEMİL (1902-1963)
İstanbul’da doğdu. Babası Tamburi Cemil Bey’den solfej ve
kemençe dersleri alarak müziğe başladı. Babasının ölümünden (1916)
sonra onun talebesi olan virtüöz Kadı Fuad Efendi ve Refik Fersan’dan
tambur çalıştı. 1915’te Galatasaray Mekteb-i Sultânîsinde okurken
Daniel Fitzinger’den Batı müziği eğitiminin yanı sıra keman dersleri
aldı.
Berlin Müzik Akademisinde Hugo Becker ile viyolonsel çalıştı.
Darülelhanda (İstanbul Belediye Konservatuvarı) solfej ve müzik
nazariyatı dersleri verdi. İstanbul Radyosunun 1926 yılında
kuruluşundan itibaren spikerlik, icracılık, yapımcılık görevlerinde
bulundu. 1938 yılında kurulan Ankara Radyosunda Türk müziği yayınları Görsel 1. 4: Mesut Cemil
şefi, radyo müdürü olarak görev yaptı ve 1950 yılında da Türkiye Radyolarının genel müdürlüğüne
getirildi. 1951 yılında İstanbul Radyosu müdürlüğüne atandı. 1955-1959 yıllarında Bağdat Güzel Sanatlar
Akademisinde müzik bölümü başkanı ve tambur hocası olarak çalıştı. Ankara Radyosunda kurduğu ve
yönettiği klâsik koroyla Türk müziğinin Batı disiplini içinde icrasına ve gelişmesine öncülük etmiş büyük bir
sanatçıdır. Nihavent saz semaisi, şehnaz sirto ve iki şarkısı günümüze ulaşmıştır.
Yazar tarafından bu kitap için düzenlenmiştir.
25