Page 12 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 12

KİTABIN TANITIMI



                   =66                      Karekod okuyucu
                & _                               .               TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ
                _
                                            ile taratarak resim,
               2  _                                                       1. ÜNİTE
                & _              .         video,animasyon, soru   TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ
                              5. ÜNİTE                                                          Hazırlık
               3                           ve çözümleri gibi ilave   HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                _
                & _            n                                    Türk halk müziği ile diğer müzik türleri arasındaki farklılıklar sizce nelerdir?
                                           kaynaklara ulaşılabile-  Türk halk müziği ritmik açıdan incelendiğinde ezgisel, çalgısal ve bölgesel      çalışmalarını gösterir.
                                                                    farklılıklar gösterir mi?
               4
                _                          cek karekodu gösterir.       1.1. TÜRK HALK MÜZİĞİ
                & _            n
                                                                  1.1.1. Türk Halk Müziği Kavramı
               5  _                                                Müzik; duygu, düşünce ve imgeleri tek sesli  ya da çok sesli anlatma sanatıdır. Yaratıldığı ortamın gö-
                & _                       _                       rüntüsü ve işitilen sesidir. Her sanat yapıtı gibi müzik de bir kültür ürünüdür.
                                                                   Türk halk müziği, halkın ya da halk sanatçılarının çeşitli olaylar karşısındaki  duygulanımlarının ezgiyle
                                                                  anlatımıdır. Kendine özgü çalgıları, çalış ve söyleyiş tavırları, türleri, biçimleri ve geniş dağarcığıyla ulusal
                                                                  nitelikleri bünyesinde taşıyan, halk biliminin diğer dallarıyla iç içe oluşan, yöresel müziklerin birleşimiyle
                                                                  ortaya çıkan bir müzik çeşididir (Emnalar, 1998: 26).
                                                                   Halk müziğinin en önemli özelliği, geleneksel bir müzik türü olmasıdır. Halk; bütünlüğünü, sürekliliğini
                              MÜZİKSEL OKUMA                      ve kimliğini gelenekler yoluyla sağlar. Gelenek bir anlamda halkın yaşam biçimidir (Görsel 1.1). Temel ge-
                                                                  reksinimlerin karşılanmasını sağlayan gelenekler, bununla birlikte, estetik yönüyle de yaşamı sıradan ve
                               (SOLFEJ/BONO)                      tekdüze olmaktan kurtarır. Geleneksel halk müziği de tıpkı diğer geleneksel değerlerde olduğu gibi kuşak-
                                                                  tan kuşağa aktarılan, bölgesel ve etnik kökene bağlı müzik tarzlarından oluşur.
                                                                   Türk halk müziği, konularını doğumdan ölüme kadar geçen süreçte yaşanan doğal ve sosyal olaylar-
                                                                  dan alır. Halk müziği eserleri bireysel ya da ortak sevinci, üzüntüyü dile getirmek için söylenir. Aşk, ayrılık,
                                             Ünite numarasını     düğün, oyun, doğa sevgisi, savaş, zafer, yenilgi, deprem, kıtlık, salgın hastalık, sel vb. her olay türkülere   Ünite başlıklarını
                                                                  konu olabilir. Ayrıca tasavvuf  konular da Türk halk müziğinde işlenmiştir.
                                                                   Geleneksel Türk halk müziği; ezgilerine, icra edildiği yörelere, ritmik yapılarına, konularına göre farklı
                                                                  sınıf andırmalar yapılarak açıklanabilir. Genel sınıf andırma şöyledir.
                                                gösterir.
                                                                                                gösterir.
                      Kavramlar  Ünitenin Bölümleri
                      Rast   5.1. Çargâh Makamında Müziksel Okuma
                      Segâh  5.2. Buselik Makamında Müziksel Okuma
                      Hüseyn!  5.3. Kürdi Makamında Müziksel Okuma
                             5.4. Rast Makamında Müziksel Okuma
                      D!z!   5.5. Segâh Makamında Müziksel Okuma
                      Solfej  5.6. Hüseyni Makamında Müziksel Okuma
                      Bona                 Ünite adını gösterir.       Görsel 1.1: Geleneklerini bir arada yaşayan halk topluluğu
                      De"!fre
                                                                 12
                                       129
                           Ünite kapaklarını gösterir.
                      Her ünite farklı renk ve kapak resmine
                                  sahiptir.
                                TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ                      TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ
                  Türk Sanat Müziğine Örnek
                          ÇAMLICA YOLUNDA
                          (NİHAVENT  ARKI)
                  Usulü: Aksak     Müzik:
                                   Nuri Halil POYRAZ                      Görsel 1. :  ağla a
                    216
                  &                                                               Not: Yan sayfada örnekleri verilen düzenler bağlamada en sık kullanılan düzenlerdir. Ayrıca;   Dikkat edilecek



                                                                       acemaşiran düzeni, çargâh düzeni, hüseyni düzeni, Kayseri düzeni, Kütahya düzeni, müs
                                                                     tezat (Fa) düzeni, şur düzeni, zirgüle düzeni, sık görülmese de kullanılmaktadır. Bahsedi-
                                                                       len tüm bu düzenler (Görsel 1.5)’te bulunan bağlama üzerinde uygulanmaktadır.
                  &                                                            Notalı eserleri gösterir.
                  4                                                                           noktaları gösterir.


                                                                   BİLGİ NOTU
                  7
                  &                                                     . .                 Bezeme: Çekirdek ezgiyi oluşturan seslerin üzerine ya da altına daha küçük süreli, bir
                                                                   veya birkaç sesin eklenmesi işlemine bezeme denir. Bu seslere bezek, böyle bir ezgiye de
                                ÇAM  LI CA  YOLUNDA                bezekli ezgi denir. Kısacası süslemedir.
                                ÇAM  LI CA  BA LA RI
                                                                   Motif: En az iki sesi ve bir vurgusu bulunan, ritimsel çok sesli ise uygulama açısından
                  10                       .                       kendine özgü bir karakteri olan, geliştirilebilmeye uygun en küçük müzik f krine motif denir.
                  &                                                Sekileme: Bir motif veya ezginin ya da herhangi bir kümenin art arda gelecek şekilde,
                                                                   başka sesler üzerinde tekrarlanması yöntemine sekileme denir.
                                                                   Küme: Var olan notanın bir üst ve bir alt sesini kullanarak yapılan süslemeye küme denir.
                   A  ŞI  KI  KO LUN DA  İŞ  LE  Rİ  YO  LUN  DA
                   YEM  YE ŞİL  DA  LA  RI  İLK  BA HAR  ÇA  LA  RI
                  13
                  &                                                                         Bilgi notunu gösterir.
                   O  BE NİM  SA  IM DA  BEN  O NUN  SO LUN DA ÇAM  LI CA YO  LUN  Ünite sayfa
                   CEN  NETTEN  HA BERDİR  EM  SAL SİZ  BİR YERDİR ÇAM  LI CA BA   LA
                                                                      Gelin tanış olalım
                  16
                  &                                                       . .  numarasını gösterir.   şi kolay kılalım
                                              .
                   DA                                                  evelim sevilelim
                   RI
                                                                       ünya kimseye kalmaz
                                                                              unus
                                       25                                              21
                                                                                                Değerler
                                                                                             eğitimini gösterir.
                                   USUL/ÖLÇÜ
                                   USUL/ÖLÇÜ
                         OKUMA PARÇASI
                                                                       ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                        ABDALLIK GELENEĞİ VE
                         SON ABDAL NEŞET ERTAŞ                    1. Aşağıdakilerden hangisi  Türk müziğinde dizi meydana getirmeye yarayan özel beşlilerden
                                                                   değildir?
                  Abdal terimi, tasavvuf çevrelerinde, “Dünya ilgilerinden kurtularak kendisini Allah yoluna  adayan ve   A) Hicaz beşlisi     B) Buselik beşlisi    C) Kürdi beşlisi  D) Uşşak beşlisi      E) Hüseyni beşlisi
                  ric lü l gayb (her devirde olan  akat görülmeyen ve  llah ın emirlerine göre insanları idareye çalışan müba-
                 rek kimseler) diye adlandırılan evliya zümresi içinde yer alan su  veya eren.  (Uludağ 1988: 59), kimseleri   2. “Bir tam dörtlünün tiz yönüne bir tam beşli veya bir tam beşlinin tiz yönüne bir tam dörtlünün
                 karşılamak için kullanılmıştır.  Okuma            eklenmesiyle meydana gelen makamlardır.” Bu tanıma göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
                  Her türlü ezgiyi büyük bir ustalıkla icra eden abdallar, daha çok “bozlak” olarak adlandırılan bir tür uzun
                 hava ile ünlenmişlerdir.                          A) Beşli makamlar  B) Basit makamlar    C) Birleştirilmiş makamlar
                  Kendine has üslubu ve tavrıyla 1960’lı ve 70’li yıllarda milyonların gönlünü fetheden Neşet Ertaş’ı baş-
                 ta uluslararası bir kurum olan UNESCO “abdallık geleneği” dalında 2010 yılında “yaşayan insan hazinesi”      D) Şed makamlar  E) Göçürülmüş  makamlar
                 olarak tescil etmiş; bir yıl sonra da İstanbul Teknik Üniversitesi Senatosu ona “fahri doktor” unvanı vermiştir.   3. Bir dizide belirli ses veya sesleri güçlendirerek oluşturulan ezgi veya ezgileri durak perdesinde
                 Neşet Ertaş, bilim ve sanat çevrelerinde, “bozkırın tezenesi”, “türkü baba”, “son abdal”, “bağlama virtiözü”,   parçalarını gösterir.  “karar sesi” bitirme sonucu oluşan duyguya  ne denir?
                 “son şaman” ve “kutb-ı abdalan” gibi sıfatlarla anılır. Neşet Ertaş’ı Neşet Ertaş yapan iki unsur vardır. Bun-
                 lardan birincisi içine doğduğu doğal konservatuvar ortamı, ikincisi ise ona Tanrı tarafından verilen üstün   A) Makam  B) Durak  C) Karar sesi   D) Güçlü  E) Donanım
                 yeteneklerdir. Tarihi gelişim süreci içinde abdallık geleneğinin izlerini, Neşet Ertaş’ın yaşayışında, söylem-
                 lerinde ve yaktığı türkülerde sürmek mümkündür. Neşet Ertaş; icra ettiği müziği, onun inceliklerini çocuklu-  4. Aşağıdakilerden hangisi  basit makamlardandır?
                 ğundan itibaren yaşamının bir parçası olan düğünlerde öğrenmiş ve Almanya da dâhil olmak üzere davet
                 edildiği sayısız düğünde insanların sevincine, neşesine ortak olmuş, onları çaldığı havalarla eğlendirmiştir.   A) Sultaniyegâh makamı   B) Nihavend  makamı  C) Buselik makamı
                 Neşet Ertaş; içine doğduğu kültürel ortamın bir gereği olarak çocukluğundan itibaren müzikle haşir neşir   D) Segâh makamı  E) Hicazkâr makamı
                 olmuş, babası merhum Muharrem Ertaş ile baba-oğul ilişkisinden çok usta çırak ilişkisi yaşamıştır. Bu us-
                 ta-çırak ilişkisi sayesinde abdallık geleneği ve müziğini içselleştirmiştir. Bu bağlamda Neşet Ertaş’ın ustası   5. TKST aralıklarından oluşan  beşli  aralık aşağıdakilerden hangisidir ?
                 ve hocası babası olmuştur. Doğal bir konservatuvar içinde yetişen Neşet Ertaş’ın diğer ustaları, çevresinde   Ünite sonu
                 bulunan ‘abdal hocaları’ ile abdal zümresinin bir ferdi olmayan Hacı Baş’tır (1933-2010), (Bekki 2005).
                  Neşet Ertaş’ın Tanrı vergisi yeteneğini nasıl kullandığını, uzun yıllara dayalı araştırmasında Erol Parlak   A) Hüseyni beşlisi       B) Çargâh beşli       C) Buselik beşlisi    D) Kürdi beşlisi  E) Rast beşlisi
                 şöyle tespit etmektedir:   eşet  rtaş ın en önemli özelliklerinden biri de doğaçlama gücüdür.  rtaş, bir eseri   6. Hicaz dörtlüsü aşağıdakilerden hangisidir?
                 her çaldığında  arklı hisseder ve  deta yeniden inşa ederek bir öncekinden  arklı bir esere dönüştürür.  atta
                 bu özellik bir eserin icrası boyunca bile hissedilir. Tekrara düşmeden, sürekli yenileyerek ya tığı doğaçlama   A) KST    B) TKS    C) SAS   D) TBT  E) BTT
                 icra, onun görkemli sanatının en önemli yönlerinden biridir.  (Parlak 2012: 289-312). Neşet Ertaş, bu özelli-  ölçme ve
                 ğiyle okuduğu her türküye damgasını vurmuş ve bugün herkes tarafından kullanılan “Neşet Ertaş türküsü”   7. Aşağıdakilerden hangisi makam dizisini oluşturan önemli seslerden değildir?
                 isimlendirmesini hayatımıza sokmuştur.
                                                                   A) Güçlü   B) Durak   C) Yeden  D) Beşli     E) Tiz durak
                        (turkoloji.cu.edu.tr/salahattin_bekki_abdallık_geleneği_neset_ertas.:araştırma yazısından düzenlenerek alınmıştır.)
                                                                  8.  Tampere sistem denilen Batı müziği ses sistemi, birbirine eşit kaç parçadan oluşur?
                                                                   A) 11     B) 12  C) 13   D) 18   E) 19   değerlendirmeyi
                  V                                               9.  Geleneksel sanat müziği için segâh makamı donanımımda yer alan  segâh si     Dik hisar  mi
                  V  Bir garibim budur derdim                      eviç fa    geleneksel Türk halk müziğinde donanımında nasıl gösterilir?  2  gösterir.
                     Tüm dünyayı ben de gördüm
                  V  İsterim ki benim yurdum                       A) si              B )  mi      C )   fa                 D ) si     E )  si
                  V                                               10. Aşağıdaki şekilde görülen dörtlü aralığın sembolleri aşağıdakilerden hangisidir ?
                     Dünyadan geri kalmasın
                  V        Neşet Ertaş                             &
                                                                   A) TTB    B) KST  C) TBT   D) KST  E) BTT
                                       99                        128
         10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17