Page 51 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 51

TÜRKÜ



                Türkülerin  bir müzik formu olmasının yanı sıra, ortak dil ve kültür aktarımında da önemli bir yeri vardır.
            Bir toplumda geçerli olan ve gelenek hâlinde devam eden her türlü duygu, düşünce, dil, sanat ve yaşayış
            unsurlarının tümü kültür kavramını oluşturur.
                Yakup Kadri Karaosmanoğlu’na göre kültür,   ir milletin hayatı görüş ve anlayış tarzıdır.
                Atatürk kültür konusunda,  Tabiatın yüksek verimleriyle mesut olmaktır.  u i ade içinde çok şey saklı-
            dır. Temizlik, sa ık, yükseklik, insanlık vs. bunların he si insanlık vası arındandır. Kültürlü olmaksa tabiatın
            insanlara verdiği yüksek vası arı, kendi çocuklarına, torunlarına ve geleceğine vermesi demektir.  ugünkü
            Türkiye  umhuriyeti çocukları kültürel insanlardır.  ani hem kendileri kültür sahibidirler hem de bu özelliği
            çevrelerine ve bütün Türk milletine yaymakta olduklarına inanırlar.  demiştir.
                Türküler, çocuk ve gençlerin kimlik gelişiminde, ülke değerlerinin farkına varması açısından önemlidir.
            Çocuk ve gençler kendi kültürleri içerisinde doğarlar. Kültürel unsurların tümünü çocuklar doğdukları gün-
            den itibaren annelerinin ninnilerinden ve çevrelerindeki ezgilerden duyarlar. Türkülerle geçmişten günümü-
            ze sanat kültürü almış çocuk ve gençler, toplumun rahat soluk alıp vermesini ve gelişmesini sağlar; İnsanı,
            toplumu ve yaşamı sever; eşsiz bir ruh kudreti ve zenginliği kazanırlar.
                Gelecekte kültürüne sahip çıkan, Türk toplumunun değerlerini bilen ve uygulayan bir nesil  için özellikle
            geleneksel müzikleri öğreten bir müzik eğitimine önem verilmelidir. Müzik en güçlü sosyal bağlardan biridir.
            Türküler ve şarkılar bir milletin fertlerini  ve kuşaklarını  birbirine bağlar. Türkülerle yetişen çocuklar ve genç-
            ler; gerçek arkadaşlığı, dayanışmayı, karşılıklı sevgi ve saygıyı  türkülerde bulur ve öğrenirler. Bu sayede
            topluma ve kendine faydalı olan bireyler olarak yetişirler. Türküler, gelenek ve göreneklerimizin sürekliliğini
            sağlayan en önemli unsurlardandır (Görsel  . ).

































                                            Görsel  . :   rk  alk    iği  orosu




              2.1.2. Türkünün Özellikleri


                Türküler bentleri, yapıları ve sözleri bakımından iki bölümden oluşur. Birinci bölüm türkünün asıl söz-
            lerinin bulunduğu bent bölümüdür. İkinci bölüm ise her bendin sonunda tekrarlanan nakarat bölümüdür.
            Nakarat bölümüne kavuştak da denmektedir.
                Türküler hece ölçüsünün her kalıbıyla söylenir. Genellikle yedili, sekizli ve onbirli hece kalıbı kullanılır.
                Türkülerin kendilerine özgü söyleyiş şekli vardır ve yöreden yöreye farklılıklar gösterir. Her yörenin
            kendine has üslubu ve tavrı vardır. Bu yüzden türküleri kesin bir kalıp içerisine sokmak güçtür.
                Bir yörede  yakılan türkü askerlik, göç gibi çeşitli vesilelerle farklı bir yöreye şekil ve sözel açıdan de-
            ğişlik göstererek geçebilir. Bu durum sonucunda türkü, o bölgedeki halka mal olmuş olur.





                                                                                                             49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56