Page 59 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 59

TÜRKÜ



                                           YAPILARINA GÖRE NİNNİLER


                Ninniler genellikle mâniler veya türkülerden alınan dörtlüklerden oluşmuştur. Ninniler kendine has  ez-
            giyle söylenir.
                Biçim açısından bakılacak olursa ninnilerde çoğunlukla 7’li hece ölçüsü kullanıldığı ve ninnilerin mâni
            tipinde kaf ye yapısına sahip olduğu görülmektedir. Âşıklar tarafından söylenmiş mâniler arasında 8 ve 11
            heceli ninniler de vardır. Ninnileri dize sayılarına göre “ikilik, üçlük, dörtlük ninniler”, “bentlerden meydana
            gelen ninniler” ve “beşten on sekiz heceye kadar uzayabilen ninniler” şeklinde de tasnif etmek mümkündür.






                                                Ninni desem ne hâl olur
                                                Gül açılır bahar olur
                                                Ben yavruma gül demem
                                                Gülün ömrü az olur







                                                       KOŞMA


                Koşma kaf ye düzeninin, sadece ilk dörtlüğü değişen 4 kaf yeleniş çeşidi vardır. Koşmanın kaf yeleniş
            şekilleri şöyledir.
            a)  aaab, cccb, dddb...
            b)  abab,cccb, dddb ...
            c)  abxb, cccb, dddb...
            ç)  aaaa, bbba, ccca ...
                Koşma tipi kaf yenin bütün şekillerinde dördüncü mısranın daima birbirleriyle kaf yeli oluşu, sözlü kültür
            ortamında yaratılan ve icra edilen sözlü şiirlerin bütünlüğünü sağlamak ve ezberlenerek hafızada saklan-
            mayı kolaylaştırmak amacının bir sonucudur. Sözlü kültür ortamında daimi olarak ezgi eşliğinde icra edilen
            koşmaların dördüncü mısraları genellikle nakarat durumundadır.
                Halk şiirinin dörtlük nazım birimi ve heceyle oluşturulan destan, güzelleme, koçaklama, taşlama, ağıt,
            koşuk, sagu, semai, varsağı, ilahi gibi nazım türleri ve aynı şekilde divan edebiyatında kullanılan kıta, şarkı,
            murabba ve tuyuğ gibi nazım şekillerinin kaf yelenişi koşma tipi kaf yedir.
                Koşmalar yapılarına göre; asıl koşma, koşma şarkı, musammat koşma, dedim-dedi’li koşma, tecnis
            koşma, zincirleme koşma, ayaklı koşma, yedekli koşma, zincirbend ayaklı koşma, musammat ayaklı koş-
            ma, musammat zincirbend koşma ve musammat zincirbend ayaklı koşma şeklinde sınıf andırılmıştır.







                                            Sökülsün dağların buzu sökülsün
                                            Öne insin çöl ovaya dökülsün
                                            Erzurum dağının karı çekilsin
                                            Ak koyunlar yürüsün de gidelim

                                            Karac’oğlan der ki buna ne fayda
                                            Hiç rağbet kalmadı yoksula fayda
                                            Bu ayda olmazsa gelecek ayda
                                            On bir ayın birisinde gidelim
                                                                              Karacaoğlan







                                                                                                             57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64