Page 34 - UT (THM) 11
P. 34

1. ÜNİTE


         ç)  İlk bakışta birinci pozisyonla girip birinci parmağı I. kolona basmak normal gelse de bu pozisyonda ince

           tellerde birinci parmağın saf dışı kalışı kalın tellerde bir ve üçüncü parmak arasının başlangıçta çok zor
           açılması gibi sebeplerden parmak basma eğitimine ikinci pozisyondan başlanmıştır. Türk müziğinin ma-
           kam seyir özellikleri sebebiyle, kullandıkları sesler dolayısıyla utta en çok kullanılan ikinci pozisyondur.



         d)  Kolaydan zora doğru bir yol takip edildiğinde önce bir ve ikinci parmak basılır. Uzun zaman bir ve ikinci
           parmak basılınca el bu parmaklara göre pozisyon alır. O zaman da üçüncü ve özellikle dördüncü parmağı
           basmak zorlaşır.



         e)  Yanlış ses basma ihtimalini azaltmak için önce bütün tellerde aynı hizada bulunan II ve III. kolonlarda ça-
           lışılacaktır. Bu arada bazı perdelerde diyez veya bemole rastlanacaktır (Birinci telde III. kolonda si bemol
           4, 5 ve 6. tellerde ikinci kolonda fa, do ve sol diyez). Bu seslerin natürellerinden önce bemol veya diyezi

           ile karşılaşmak yadırganmamalıdır. Türk müziğinde bemol veya diyezli sesler de ayrı isimli ve şahsiyetli
           perdelerdir. Örneğin birinci teldeki si bemol, tiz buselik perdesinin yarım ses kalınlaştırılmış hâli değildir.
           Sünbüle isimli apayrı bir sestir.





                       EGZERSİZLER  6






            1. Aşağıdaki alıştırmayı 2. pozisyonda sol el tutuşuna dikkat ederek uygulayınız.








               3





              5




                                                    3




          2. Aşağıdaki alıştırmayı kademe kademe hızlanarak çalınız.













        32                                                                                                                                                                                                                            33
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39