Page 29 - UT (THM) 11
P. 29

UTTA SES ÜRETİMİ




                                   Nihavent makamı dizisi, hem alt hem üst taraftan genişleme yapar. Dizi alttan
              e) Genişlemesi       hicaz dörtlüsü, üst taraftan ise buselik beşlisi hâlinde genişler.









                               Tiz Tarafta Gerdaniye Perdesinde Buselikli Genişleme


















              Türk musikisi makamları içerisinde en fazla kullanılan makamlardan biridir. Dizi seslerinin müsait olması
          nedeniyle, Batı enstrümanları ile de çalınabilmesi ve çok sesli denemelerde kullanılması bu makama ayrı
          bir özellik verir.





                                     İnici-çıkıcı seyre sahip olan nihavent makamının seyrine genellikle orta ses-
                                     lerden başlanır. Dizinin son derece kullanılabilir olması nedeniyle çok çe-
                                     şitli seslerde-dizilerde dolaşılabilir. Genellikle neva perdesi üzerindeki kürdi
                                     veya hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak güçlü sesi olan neva perdesinde

               f) Dizinin Seyri      asma karar yapılır. Genişleme sesleri olan buselik beşlisinin sesleri kullanı-
                                     larak tiz seslerde dolaşılır. Yukarıdan aşağıya inilerek çeşitli geçkilerle neva
                                     perdesinde  tekrar  kalış  gösterilir.  Dizinin  orta  seslerinde  dolaşılır.  Karara
                                     doğru buselikli olarak inilir. Dizi alt taraftan hicazlı olarak genişleme yapar.
                                     Buselik beşlisinin sesleri ile yeden olan ırak perdesi de belirtilerek rast per-
                                     desinde karar verilir.








         Aşağıdaki alıştırmayı nihavent makamının seslerine dikkat ederek uygulayınız.

















  26                                                                                                           27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34