Page 29 - UT (THM) 11
P. 29
UTTA SES ÜRETİMİ
Nihavent makamı dizisi, hem alt hem üst taraftan genişleme yapar. Dizi alttan
e) Genişlemesi hicaz dörtlüsü, üst taraftan ise buselik beşlisi hâlinde genişler.
Tiz Tarafta Gerdaniye Perdesinde Buselikli Genişleme
Türk musikisi makamları içerisinde en fazla kullanılan makamlardan biridir. Dizi seslerinin müsait olması
nedeniyle, Batı enstrümanları ile de çalınabilmesi ve çok sesli denemelerde kullanılması bu makama ayrı
bir özellik verir.
İnici-çıkıcı seyre sahip olan nihavent makamının seyrine genellikle orta ses-
lerden başlanır. Dizinin son derece kullanılabilir olması nedeniyle çok çe-
şitli seslerde-dizilerde dolaşılabilir. Genellikle neva perdesi üzerindeki kürdi
veya hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak güçlü sesi olan neva perdesinde
f) Dizinin Seyri asma karar yapılır. Genişleme sesleri olan buselik beşlisinin sesleri kullanı-
larak tiz seslerde dolaşılır. Yukarıdan aşağıya inilerek çeşitli geçkilerle neva
perdesinde tekrar kalış gösterilir. Dizinin orta seslerinde dolaşılır. Karara
doğru buselikli olarak inilir. Dizi alt taraftan hicazlı olarak genişleme yapar.
Buselik beşlisinin sesleri ile yeden olan ırak perdesi de belirtilerek rast per-
desinde karar verilir.
Aşağıdaki alıştırmayı nihavent makamının seslerine dikkat ederek uygulayınız.
26 27