Page 141 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 11
P. 141
5.
Ünite 1.
Konu
ÇOK SESLILIK II ÇİFT SES ÇALMA
.
. 5.1. AKOR VE
5.1.1. Akor Kavramı
Etkinlik
Carl Stamitz’in (Karl Şıtamits) “Concero in D-majör, op.1” ve Johann Sebastian Bach’ın “Sarabande in D mi-
nör, BWV 1004” eserlerini dinleyiniz. Eserler içinde kullanılan akorların ve iki sesin nerelerde kullanıldığı
ayrıca müziğe olan etkileri üzerine fikir alışverişinde bulununuz.
Akor: Herhangi bir ses üzerine üçlüler çıkılarak kurulan ve en az
üç sesten oluşan ses kümelerine akor (uygu-düzen) denir. Eser ve alış-
tırmalarda akorları çalarken sol el tekniğine, seslerin temiz ve net bir
şekilde duyulmasına dikkat edilmelidir. Ayrıca sağ kolun 3 veya 4 tel
üzerinde yay kullanması gerçekleşeceğinden iyi bir yay hâkimiyetine
sahip olmak önemlidir. Akor çalmada en az 3 sesi aynı anda duyurma-
ya çalışmak zamanla kişiye iyi bir sağ-sol el hakimiyeti kazandıracak-
tır. Böylece kişinin entonasyonu, müzikalitesi ve nitelikli ses üretme
becerisi artacaktır.
5.1.2. Alıştırma ve Eserlerde Üç Sesli Akor Çalma
˙
Alıştırma B C ˙ ˙ ˙ ˙
˙
˙
˙
œ œ œ œ
Andante J J J J
≥ ≤ 3 Hans Sitt
1 2 1 2 2 1 2 1 2 1 2 3 2 2 1 2 2 1 2
1
1
1
0 ˙ 1 0 ˙ ˙ 0 ˙ 1 ˙ 0 ˙ 1 ˙ ˙ ˙ 0 ˙ 1 ˙ 0 ˙ 0 ˙
B 4 ˙ 4 ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ Ó
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙ ˙ ˙ ˙ ˙
0 0
f
Moderato ≥ Hans Sitt
≥ ≥ 2 3 4 1 3 2 1
0 0 ≥ ≥ 1 2 3 . 0 . œ . . œ 0 . œ . .
# 3 2 1 œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ
B 4 œ œ œ ˙ œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ
œ
œ
œ
˙
œ
œ
œ
œ œ œ
œ
œ
œ
œ
˙
.
.
4 . . 4 . œ . œ œ œ . ˙ 2 1
f 1 0
0 1 0 2 . 0 1 0 1 3 2
7 œ . 2 œ . œ . œ œ . œ . œ œ œ 1 œ œ ˙ œ .
œ
œ
œ
B # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ Œ œ œ œ ˙ œ
œ
˙
œ
œ
œ
4 1 0 3 œ . œ . œ . ˙ 1 œ . œ . œ . ˙
1 2
3 2 . 4 . 1 4 . 2 3
13 œ . œ . œ ˙ œ œ œ . 3 œ . œ . œ . œ . œ . ˙
œ
˙
œ
B # œ œ œ n ˙ œ œ œ Œ œ œ Œ œ œ œ ˙ Œ
œ
œ
œ
œ œ œ ˙ œ œ œ
0 2
3
4
œ . 2 œ . . . . 2 3
19 œ œ œ . œ
# œ œ œ œ œ ˙
B œ œ Œ œ œ Œ œ œ œ ˙ Œ
œ
œ
140 4 œ . 1 ˙
©
©