Page 26 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA | 11
P. 26

1.2. Vibrato Tekniği

                    1.2.1. Vibrato Çalma Tekniğinin Eser Yorumlamadaki Önemi

                    Latince kökenli bir kelime olan vibrato, tüm dillerde “titreşim, titretmek” anlamına gelir. Viyola
            tekniğinde vibrato, tuşe üzerinde parmak ile kapatılan perdede elin veya el ile kolun ileri-geri hareket
            ettirilmesiyle gerçekleştirilir. Günümüzde vibrato tekniği, viyola çalan kişinin etkileyici bir yorum için
            kullanabileceği en önemli araçlardan biri olarak kabul edilmektedir.

                    Viyola tekniğindeki diğer beceriler gibi viyola çalan kişinin kazanması gereken becerilerden
            biri olan vibrato, müzikal ifade kazanmada önemli bir role sahiptir. Vibrato tekniği, icracının ses tonu-
            na parlaklık vermek ve sese ihtişam katmak için tonal olgunluğun gelişimini sağlar ve geniş müzikal
            ifade yelpazesiyle yoruma incelik kazandırır.
                    1.2.2. Etütlerde Vibrato Çalma Tekniğinin Özelliklerini Uygulama
                    Vibrato çalmaya alışkanlık kazanmak için öncelikle sol el çalışmaları yapılmalıdır. Örneğin sol
            el birinci parmak “re” telinde “mi” notasına basılı biçimde dururken vibrato çalışması yapılabilir, daha
            sonra çalışmaya diğer parmaklarla devam edilir.

              Ders İçi Çalışma
               Vibrato tekniğinin özelliklerini uygulamak amacıyla verilen etütleri yeterli müzikal olgunluğa ula-
              şıncaya kadar tekrar ediniz.


                                                          ETUDE
                                                                                               Ferdinand Küchler
                    Lento                                                                      (Ferdinand Kühla)
                                                  œ œ
                           ≤   œ  œ #  œ    œ œ  U       œ  œ #  œ  œ  œ œ  U  œ #  œ  œ  œ  œ #      U
                                                                            œ
                        4
            Öğrenci  B  4  œ         œ                                                           ˙     œ œ

                           ≤   œ #     œ    œ     U      œ œ   œ #           U                        U
                                                   œ # œ
                                                                         œ
           Öğretmen  B  4  œ      œ  œ        œ œ                 œ   œ œ     œ #  œ  œ  œ  œ  œ œ  œ #  œ œ
                        4


             7    œ         œ    œ œ   U        œ   œ #  œ  œ   œ œ   U        œ   œ  œ
                                                                       œ
                                        œ œ
              B      œ #  œ                                               œ #             œ #  ˙     œ   Œ



                                         œ # œ
                  œ #       œ    œ    œ  U      œ œ    œ #         œ   U
              B      œ   œ          œ                      œ    œ œ     œ #  œ  œ  œ  œ   œ   œ   œ #  œ  Œ




             13   ˙          ˙           œ          œ           œ               œ  œ   œ  œ  œ        U
              B        ˙ #        ˙ #      œ #  œ  œ   œ #  œ  œ  œ #  ˙   ˙                  œ #  ˙   œ




                                                                                                       œ
              B ˙#     ˙     ˙    ˙      œ  œ  œ  œ  œ  œ #  œ œ œ  œ  œ  ˙ #  ˙ œ  œ #  œ  œ  œ  œ #  œ  ˙  U  Œ
                       ˙
                             ˙
                                  ˙




                                                                               Viyola Çalmada Temel Unsurlar  25




















                                                            ©
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31