Page 29 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 11
P. 29
1.
.
Ünite 3. Hazırlık Çalısmaları
Konu
SESLENDIRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BIÇIM VE UYGULAMALARI I
Bestecisi Leroy Anderson (Lero Endırsın) olan “Plink, Plank, Plunk” adlı
eseri dinleyiniz. Eser içinde kullanılan pizzicato tekniğine dikkat ediniz.
1.3. PİZZİCATO
TEKNİĞİ
1.3.1. Pizzicato Tekniğinin Eser Yorumlamadaki Önemi
Pizzicato (pitsikato), normalde sağ elin işaret parmağıyla teli çeke-
rek yapılır ve “pizz” kısaltmasıyla gösterilir. Fakat sağ el meşgul ise
.
(virtüöz etki için) sol el kullanılarak da çalınabilir. Bu durum “+” işareti
.
ile gösterilir. Hareketin hızına ve teli çekme açısına göre farklı efektler
elde edilebilir. Ek olarak bazı çalıcılar, hızlı pizzicato yapmak için sağ
elin iki parmağını birden kullanır.
Bir alıştırma veya eser seslendirirken nota üzerinde “pizz” ifadesi
görüldüğünde notalar pizzicato (parmakla çalmak) çalınır. Eğer nota-
nın üzerindeki “pizz” ifadesinden sonra yine notanın üzerinde ‘’arco’’
ifadesi var ise o zaman yayla çalmaya geçilir.
Aşağıdaki görselleri inceleyiniz.
.
Bir bestecinin yazmış olduğu eser tamamen pizzicatodan
oluşuyor ise viyola yay bırakılarak normal tutuş pozisyo-
nunda ya da bu görseldeki gibi göğsün önünde tutulabilir.
Alıştırma veya eser seslendirilirken, kısa süreli pizzicato
yapılıp hemen yay ile çalmaya geçiliyorsa yay tutuş tekniği
fazla değiştirilmeden, görseldeki gibi işaret parmağı ya da
orta parmak ile pizzicato yapılabilir.
Alıştırma veya eser seslendirilirken, uzun süreli pizzicato
yapılması gerekiyor ise yay avuç içinde tutulup, başpar-
mak klavyeden destek alarak işaret parmağı ile pizzicato
yapılabilir.
28