Page 29 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 11
P. 29

1.
                                                                                           .
     Ünite               3.                                                     Hazırlık Çalısmaları
                        Konu
        SESLENDIRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BIÇIM VE UYGULAMALARI I
                                                  Bestecisi Leroy Anderson (Lero Endırsın) olan “Plink, Plank, Plunk” adlı
                                                  eseri dinleyiniz. Eser içinde kullanılan pizzicato tekniğine dikkat ediniz.
                 1.3. PİZZİCATO
                     TEKNİĞİ


                                               1.3.1. Pizzicato Tekniğinin Eser Yorumlamadaki Önemi
                                               Pizzicato (pitsikato), normalde sağ elin işaret parmağıyla teli çeke-
                                             rek yapılır ve “pizz” kısaltmasıyla gösterilir. Fakat sağ el meşgul ise
      .
                                             (virtüöz etki için) sol el kullanılarak da çalınabilir. Bu durum “+” işareti
      .
                                             ile gösterilir. Hareketin hızına ve teli çekme açısına göre farklı efektler
                                             elde edilebilir. Ek olarak bazı çalıcılar, hızlı pizzicato yapmak için sağ
                                             elin iki parmağını birden kullanır.
                                               Bir alıştırma veya eser seslendirirken nota üzerinde “pizz” ifadesi
                                             görüldüğünde notalar pizzicato (parmakla çalmak) çalınır. Eğer nota-
                                             nın üzerindeki “pizz” ifadesinden sonra yine notanın üzerinde ‘’arco’’
                                             ifadesi var ise o zaman yayla çalmaya geçilir.
                                               Aşağıdaki görselleri inceleyiniz.











      .
                Bir bestecinin yazmış olduğu eser tamamen pizzicatodan
                oluşuyor ise viyola yay bırakılarak normal tutuş pozisyo-
                nunda ya da bu görseldeki gibi göğsün önünde tutulabilir.













                Alıştırma  veya  eser  seslendirilirken,  kısa  süreli  pizzicato
                yapılıp hemen yay ile çalmaya geçiliyorsa yay tutuş tekniği
                fazla değiştirilmeden, görseldeki gibi işaret parmağı ya da
                orta parmak ile pizzicato yapılabilir.













                Alıştırma veya eser seslendirilirken, uzun süreli pizzicato
                yapılması  gerekiyor  ise  yay  avuç  içinde  tutulup,  başpar-
                mak klavyeden destek alarak işaret parmağı ile pizzicato
                yapılabilir.


        28
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34