Page 59 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 11
P. 59
3.
.
Ünite 1. Hazırlık Çalısmaları
Konu dinleyiniz. Dinlediğiniz eser doğrultusunda Barok Dönem müziğinin size
VIYOLA MÜZIGINDE DÖNEMLER I VİYOLA MÜZİĞİ 3.1.1. Barok Dönem’in Müzik Özellikleri
Barok Dönem müziğinde çok önemli bir yer tutan Johann Sebastian Ba-
ch’ın bestelediği viyolaya da uyarlanan çello süitleri (The Cello Suits) eserini
3.1. BAROK
düşündürdüklerini arkadaşlarınızla paylaşınız.
DÖNEM
.
-
Barok sözcüğü, Portekizce barocco sözcüğü ile akrabadır. Barocco;
. alışılmadık, garip biçimli inci ya da asimetrik, kıvrımlı, tuhaf anlam-
larını taşır. Müzikte Barok Çağ, 17. yüzyılla 18. yüzyılın ikinci yarısını
kemli bir üslubu biçimlendirir.
. (1600-1750) içine alır ve anlatımda ayrıntılara dek inen ağırbaşlı, gör-
Barok Çağ genelde, Erken ve Geç Barok olarak ikiye ayrılır. Gabrie-
li (Gabrieli), Monteverdi, Frescobaldi (Freskobaldi), Carissimi (Koris-
simi) gibi besteciler Erken Barok’ta; Alessandro Scarlatti (Alessandro
Skarlatti), Bach (Bah), Haendel (Handel) ve çağdaşları Geç Barok’ta yer
alır.
Barok Çağ’ın müzik özellikleri dönemin sonuna doğru netleşir. Ar-
moni sistemi aydınlığa kavuşarak majör, minör tonaliteler kullanılma-
ya başlanır. Gam ve akorun analizi yapılır. Akorların kurallara uygun
sınıflanması ve kullanılmasıyla da her türlü etkinin elde edinebileceği
savunulmuştur. Müzik biçimlerinde kesinlik eğilimi ise belli formların
(suit, sonat, konçerto, konçerto grosso, fugue, aria, recitatif) ortaya çı-
kışını hazırlamıştır.
Barok Çağ’ın erken dönemlerinde viyola; daha çok tamamlayıcı,
.
eşlik için kullanılan ve kemanın gölgesinde kalan bir çalgı olarak gö-
rülmüştür. Bu durum hem solo viyola repertuvarının oluşmasını gecik-
tirmiş hem de viyola eğitiminin keman eğitiminin gölgesinde kalması-
na neden olmuştur. Geç Barok Dönemi’nde Johann Sebastian Bach’ın
Brandenburg konçertolarının altıncısında 2 viyola için solo partisi bes-
telemesi, aynı zamanda orkestrasyonunda 2 viyolaya yer vermesi ve
Telemann’ın 1716 ile 1721 yılları arasında ilk viyola konçertosunu (Sol
Görsel 3.1: Ekslibris, Emre ŞENGÜN
58