Page 60 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 11
P. 60
Majör Viyola Konçertosu) bestelemesi, viyolanın oda müziği ve orkest- 3.
ra içinde ön plana çıkmasını sağlamıştır. Bu gelişim süreci bestecilerin Ünite
arayışlarını artırmış ve viyola için solo eserler bestelenmeye başlanmış-
tır.
Henry Purcell (Henri Pörsıl)
İngiliz estetiğinin ilk ürünleri, Henry Purcell’in eserlerinde kendi-
sini göstermiştir. 1659 yılında doğan İngiliz besteci 1695 yılına kadar
hemen her türde beste yapmış; tiyatro müziği, kilise müziği, çalgısal
müzik, oda müziği gibi eserler besteleyerek İngilizlerin en yetenekli
bestecisi olarak hatırlanmaktadır. VIYOLA MÜZIGINDE DÖNEMLER I
.
Domenico Scarlatti (Domeniko Sıkarlatti) . -
1685 yılında doğan 1757’de ölen besteci ilk müzik eğitimini babasın-
dan almıştır. Daha sonra Gasparini, Paskini ve Haendel’den öğrendik-
leri ile kendini geliştirmiştir. “Essercizi per gravicembalo” başlıklı ünlü
klavsen parçalarını besteleyen Scarlatti, bu eserlerinde birçok yenili-
.
ğe imza atmıştır. Ritimlerinin ve temalarının seçimi ile çalgısal ustalık
gösterileriyle armoniye dayalı devrimci arayışları, zengin ve şiirsel an-
latımlarıyla öne çıkan bu eserler, Domenico Scarlatti’yi çağın en özgün
bestecilerinden biri yapmıştır.
Arcangelo Corelli (Arkancelo Korelli)
17 Şubat 1653’te doğan ve 8 Ocak 1713 yılında ölen Corelli, İtalyan
müzisyen, besteci ve keman virtüözüdür. 4 bölümlü sonat biçiminin
yaratıcısıdır (yavaş/hızlı/yavaş/hızlı). Bu biçim, geleceğin klasik so-
natını hazırlamıştır.
Georg Friderich Haendel (Corc Firedrih Handel)
1685’te doğan ve 1759 yılında ölen ünlü besteci, Bach ile aynı dö-
nemde yaşamıştır. Yaşamı boyunca yüzlerce eser besteleyen Handel’in
çalgısal eserleri önemlidir. Bu eserlerden Konçerto Grossoları tarzının
modellerini oluşturur.
Johann Sebastian Bach (Yohan Sebastiyan Bah)
1685 yılında doğan ve 1750 yılında ölen zamanın en büyük orgcu-
su olarak tanınan Bach; Oratorio, Missa, Passion gibi biçimler yanında
Süit, Konçerto, Fugue, Fantezi, Prelude, Capprice gibi çalgısal türleri ya
da kısa dansları aynı kolaylık ve başarıyla yazmıştır. Bütün biçimleri
hatta komik şarkıları bile denemesine karşılık hiç opera yazmamıştır.
59