Page 59 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 59

2. ÜNİTE  TRANSPOZE VE MODÜLASYON


               2.2. MODÜLASYON

               Belirli kurallara göre sıralanmış seslerin birbirleriyle ilişkileri, buna paralel olarak da işlevleri tonaliteyi
               belirler. Tonaliteler değiştiğinde seslerin ilişki ve işlevleri değiştiği gibi seslerin ilişki ve işlevleri değiştiğinde
               de tonaliteler değişir.

               Modülasyon (geçki), bir eser içinde bir tonaliteden başka bir tonaliteye geçme durumudur. Modülasyonlarda
               gidilecek tonalitenin karakteristik seslerinin duyurulması ve yeni tonda yapılacak kadansla kalıcı bir etki
               bırakması gerekir.
               Çeşitli tonlarda modülasyon örnekleri aşağıda gösterilmiştir:

                    Örnek                                          ,                    j

                &   c   œ    œ   œ  œ    œ  œ     œ    œ    œ   œ      œ    œ    œ # ™  œ ˙    ™      Œ

                       Do majör                                       Sol majör


                    Örnek                                      ,
                &   c   œ    œ #  œ  œ   œ      œ   œ #  ˙         œ n  œ  œ  œ    œ      œ    œ


                       La minör                                  Do majör                          ˙

                    Örnek                                     ,

                &    c b  œ   œ   œ  œ  œ      œ   œ  œ  ˙        œ  œ   œ  œ  œ  œ   œ     œ   œ #  ˙


                        Fa majör
                                                                                          Re minör

                  31. ETKİNLİK

               Örnek alıştırmalarda verilen solfejleri okuyarak modülasyonun başladığı bölümleri işaretleyiniz.

               Örnek 1
                                                                                  Henry Lemoine (Henri Lemoyn)
                    Andante              ,                                            ,     Lavignac 1A No:106
                    3                             œ œ  œ                                       œ™   j
                        ˙
                &   4 #     œ  œ    ˙     œ  œ             œŒ   œ     ˙  œ #  œ  ˙     œ  œ       œ   œ   œ #


               8                      j             ,  j        œ  ™ œ  œ            j               j
                                                                                 ‰
                &     œ  Œ  œ n  œ ™ œ  œ  œ     œ ™ œ  œ  œ        J     œ    œ œ œ œ œ          ™ œ  œ  œ

                           f
               14        ,  j           ™ j               œ         j                          œ

                & œ      ™ œ  œ  œ    œ   œ  œ  œ     œ Œ      œ ™  œ  œ  œ    œ #  ‰ œ j œ  œ   ‰ œ j œ  œ


               20                      œ               œ               œ                  œ  ,
                & œ#     ‰ œ j œ  œ      ‰ œ j œ  œ      ‰ œ j œ  œ      ‰ œ j œ  œ    œ     œ #   ˙   œ #  œ


                                      f                                                           p
               26         ,              œ                                ,             j

                &     ˙   œ  œ     œ œ         œŒ   œ    ˙    œ #  œ  ˙   œ  œ     œ™  œ  œ   œ #   œ  ŒŒ





                                                                                                               57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64