Page 59 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 59
2. ÜNİTE TRANSPOZE VE MODÜLASYON
2.2. MODÜLASYON
Belirli kurallara göre sıralanmış seslerin birbirleriyle ilişkileri, buna paralel olarak da işlevleri tonaliteyi
belirler. Tonaliteler değiştiğinde seslerin ilişki ve işlevleri değiştiği gibi seslerin ilişki ve işlevleri değiştiğinde
de tonaliteler değişir.
Modülasyon (geçki), bir eser içinde bir tonaliteden başka bir tonaliteye geçme durumudur. Modülasyonlarda
gidilecek tonalitenin karakteristik seslerinin duyurulması ve yeni tonda yapılacak kadansla kalıcı bir etki
bırakması gerekir.
Çeşitli tonlarda modülasyon örnekleri aşağıda gösterilmiştir:
Örnek , j
& c œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ # ™ œ ˙ ™ Œ
Do majör Sol majör
Örnek ,
& c œ œ # œ œ œ œ œ # ˙ œ n œ œ œ œ œ œ
La minör Do majör ˙
Örnek ,
& c b œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ œ # ˙
Fa majör
Re minör
31. ETKİNLİK
Örnek alıştırmalarda verilen solfejleri okuyarak modülasyonun başladığı bölümleri işaretleyiniz.
Örnek 1
Henry Lemoine (Henri Lemoyn)
Andante , , Lavignac 1A No:106
3 œ œ œ œ™ j
˙
& 4 # œ œ ˙ œ œ œŒ œ ˙ œ # œ ˙ œ œ œ œ œ #
8 j , j œ ™ œ œ j j
‰
& œ Œ œ n œ ™ œ œ œ œ ™ œ œ œ J œ œ œ œ œ œ ™ œ œ œ
f
14 , j ™ j œ j œ
& œ ™ œ œ œ œ œ œ œ œ Œ œ ™ œ œ œ œ # ‰ œ j œ œ ‰ œ j œ œ
20 œ œ œ œ ,
& œ# ‰ œ j œ œ ‰ œ j œ œ ‰ œ j œ œ ‰ œ j œ œ œ œ # ˙ œ # œ
f p
26 , œ , j
& ˙ œ œ œ œ œŒ œ ˙ œ # œ ˙ œ œ œ™ œ œ œ # œ ŒŒ
57

