Page 304 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 304

1.
                                  Verilen eserde kendi partinizi önce bireysel olarak sonra grup çalışması yapa-
                              rak seslendiriniz. Bu çalışma sırasında arkadaşlarınızla yardımlaşarak birbirinize
                              saygılı davranmaya özen gösteriniz.
 6.3. GÜNCEL-POPÜLER TÜRDE                               EKMEK

    ORKESTRA ESERLERİ                           Yaylı Orkestrası ve Tenor İçin

    SESLENDİRME
                           Allegro con brio                                                    Cahit ŞAHER
                        α 3
                       α
             Tenor  % α 3            ∑                  ∑                   ∑                   ∑
 HAZIRLIK SORULARI
   1. Popüler müziğin kısa ömürlü olmasının nedenleri nelerdir?             œ
                        α 3
                       α
   2. Mekanik  seslerin  müzikte  kullanılmasının  olumlu  ya  da   Keman I  % α 3  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  œ œ − œ  œ  œ  œ  − œ œ  œ  Œ
                                                                    œ
 olumsuz etkileri nelerdir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.  œ œ œ  œ œ œ  œ œ œ  œ œ œ
                                         − − −
                                                           − − −
                                                   − − −
                                − − −
                              Ε
                        α 3
                       α
            Keman II  % α 3   ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ
                                         − − −
                                − − −
                                                           − − −
                                                   − − −
                                                                      − − −
                                                                                − − −
                                                                                                   − − −
                                                                                          − − −
                              Ε                                       œ œ œ    œ œ œ      œ œ œ    œ œ œ
                                                                                − − −
                                                                      − − −
                        α 3                                           œ œ œ    œ œ œ      − − −    − − −
             Viyola  Α α α 3  ‰ œ œ œ ‰ œ œ œ ‰ œ œ œ ‰ œ œ œ ‰              ‰         ‰ œ œ œ ‰ œ œ œ
                                                   − − −
                                                           − − −
                                         − − −
                                − − −
 6.3.1. GÜNCEL-POPÜLER TÜRDE ORKESTRA ESERLERİ  Ε
                    > α 3 œ   −                 œ −                œ −
              Çello    α α 3      Œ   œ    Œ         Œ       Œ          Œ    œ    Œ    œ    Œ        Œ
                                       −                 œ                   −          −        œ −
 Okuma                       Ε                           −
 Metni
                    > α 3 œ   −   Œ        Œ    œ −  Œ   œ −  Œ    œ −  Œ         Œ         Œ        Œ
           Kontrbas    α α 3          œ                                      œ         œ
 YAŞASIN ORKESTRA DERSİ                −                                     −          −        œ −
                             Ε
 Sınıfça hatta bazen tüm okul bir arada olduğumuz, en sevdiğimiz ders saati nihayet geldi. Yaşasın   5
 orkestra dersi! Orkestra dersleri hem bir çalgıyı tüm yönleriyle kavrayabilmek ve bedenimizi bu çalgıyla   Ten.  α α  ∑  ∑  ∑  ∑
 bütünleştirebilmek için hem de iyi bir çalma düzeyine ulaşabilmek için bizim açımızdan çok önemli bir ders.   % α
 Dolayısıyla çalgı dersi denilince bu dersin doğası gereği tek başına ve iyi odaklanarak çalışma süreci ak-
 lımıza gelir. Ve bu süreç sadece ders programı ile sınırlı olmamakla birlikte fırsat bulduğumuz her zaman   5  3  3
                     α
 çalışma anlamını taşımaktadır. İşte bu zorlu sürecin ürünlerinin alındığı, sınıf arkadaşlarımızla bir arada   Kmn. I  % α œ œ − œ  œ  œ  œ  œ  œ  Œ  œ œ œ œ œ œ œ  œ ˙  œ  œ ι ‰
                    α
                          œ
 hem eğlendiğimiz hem öğrendiğimiz hem de birlikte müzik yapma fırsatını yakaladığımız ders olan orkestra   − œ œ  − œ
 dersinin ise bizdeki yeri ayrıdır. Bugünkü orkestra dersi, bizim için her zamankinden daha heyecan vericiy-
 di. Çünkü öğretmenimiz bu ders güncel-popüler eserleri inceleyip seslendireceğimizi söylemişti. Bugüne   α  œ œ œ
                    α
 kadar sanatsal ve geleneksel müzik türlerine ait çeşitli eserleri inceledik ve seslendirdik. Ancak toplumun   Kmn. II  % α ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  ‰  œ œ œ  œ  œ
 daha geniş kesimleri tarafından kolayca benimsenmiş ve yaygınlaşmış bir tür olan güncel-popüler müzik-  œ œ œ  œ œ œ  œ œ œ  œ œ œ ˙  ˙  œ  œ
                                                − − −
                                                          − − −
                                     − − −
                           − − −
 leri incelemek, anlamak, seslendirmek farklı bir deneyim olacaktı bizler için. Aralarında en iyi film ve en iyi
                                                                                                   − − −
                                                                                          − − −
 film müziği kategorileri olmak üzere 7 dalda Oscar alan “Schindler’s List” (Şidler’in Listesi) filminin müziğini   α  œ œ œ  œ œ œ  − − −  œ œ œ  œ œ œ  œ œ œ  œ œ œ  œ œ œ
                                                                     − − −
                                                                               − − −
                           − − −
                                     − − −
                                                          − − −
 seslendirecektik. Bu film ve pek çok film müziğine imzasını atan besteci John Williams’ın günümüzün en   Vyl.  Α α α  ‰  ‰  ‰ œ œ œ ‰  ‰  œ œ œ  ‰ œ œ œ ‰ œ œ œ ‰ œ œ œ
 önemli bestecilerinden biri olduğunu öğrendik.
 Öğretmenimizin anlattıkları arasında hepimizi etkileyen ve sonrasında üzerine konuştuğumuz bir konu
 vardı: “Müzik türleri arasında ayrım gözetmemek gerekir. Gerek sanatsal gerek geleneksel gerekse gün-  > α œ −  œ −  − − −  − − −
 cel-popüler müzik türleri toplumsal ve bireysel ihtiyaçların sonucunda ortaya çıkmıştır ve insan yaşamında   Çel.  α α  Œ  œ −  Œ  œ  œ −  Œ  œ  Œ  œ −  Œ  ‰ œ œ œ ‰ œ œ œ
 her birinin ayrı yeri vardır”. Söylediği ünlü özdeyiş ise hepimizin hafızasına kazınmıştı: “Şu ya da bu tür   −  −
 müzik yoktur, iyi müzik vardır”.
                 > α œ  −     Œ         Œ              œ −  Œ          Œ         Œ      œ −  Œ       Œ
 Dr. Yıldız MUTLU YILDIZ  Kb.  α α  œ −       œ   œ −             œ          œ −                 œ −
 Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü  −  −
 302                                                                                                    303
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309