Page 82 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 82

Romantik dönem eserlerinden örnekler
            E.  T.  A.Hoffmann,  Romantik  müzikten  ilk  bahseden  bestecidir.  Edebiyatta  kahramanlık  öyküleri
            anlatan destansı biçim demek olan ballade (balat) formunu Chopin, çalgı için uyarlamıştır. Piyano

            için pek çok solo ve oda müziği eserleri yazılmıştır. Yeni armoniler, kromatizm ve modülasyon önem
            kazanmıştır.

               1. Sunum Çalışması


               Dönem bestecilerinin eserlerinden seçtiğiniz örnekleri öğretmeninizin yönlendireceği
               farklı  kaynaklardan  dinleyiniz.  Dinlediğiniz  eserleri  yapısal,  tonal  ve  tınısal  açıdan
               değerlendireceğiniz bir sunum hazırlayınız.




            Franz  Schubert;  marş,  vals,  dans  formundaki  eserlerinin  yanı  sıra  çok  sayıda  da  piyano  eseri
            bestelemiştir. 6 Moments Musicaux ( Momen Müziko) ve 8 Impromtus (İmpromtü) eserleri ile çoğu
            Romantik dönem bestecisini etkilemiştir. Eserlerini   bestelerken kullandığı tematik kökenleri liedlerde
            bulmak mümkündür. Örneğin Do Majör Fantasia ( Fantazia/Fantaziya) isimli eserini Der Wanderer
            [De vandırr (gezgin)] isimli liedinin teması üzerine oluşturduğu bilinmektedir.


               SIRA SİZDE


                a) Schubert’in Serenade isimli eserini öğretmeninizin önereceği kaynaklardan dinleyiniz.

                b) Schubert, duygu yoğunluğunu aktarırken nasıl bir anlatma biçimi kullanmıştır? Açıklayınız.


            Üniversitede hukuk eğitimini tamamlayan R. Schumann’ın en büyük isteği konser piyanisti olmaktı
            ancak sağ elinde yaşadığı problemden dolayı piyanistlik kariyerini yarıda bırakmak zorunda kaldı.
            Müzik üzerine eleştiri ve deneme yazıları yazmaya başladı. Schumann; bir bölümlü, minyatür tipi,
            kısa piyano parçaları besteledi.



               SIRA SİZDE

                 a) Schumann’ın Carnaval Op. 9 (Karnaval) isimli eserini öğretmeninizin önereceği kaynaklardan
                 dinleyiniz.
                 b) Simgesel anlamları olan bir motif üzerine kurulu olan eserin şifre niteliği taşıyan özelliğini
                 araştırarak bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


            Liszt, bazı solo piyano eserlerini Schubert’in, Berlioz’un ve Beethoven’ın eserlerini düzenleyerek
            yazıyordu. Piyanonun olanaklarını geliştirmek için sürekli yeni tekniklere başvuruyordu. Eserlerinde
            Macar ezgilerini sık sık kullanarak aldığı Viyana’daki eğitimiyle Romantik estetiği birleştiriyordu. Liszt,
            etkilendiği Paganini’ nin (Paganini) solo keman için yazdığı Caprice’lerden (Kapris) dört tanesini ve
            2. Keman Konçertosu’nun La Campanella bölümünü piyano için uyarladı.


              SIRA SİZDE


                 a)   Liszt’in uyarladığı La Campanella bölümünü veya Caprice’lerden bir tanesini öğretmeninizin
                 önereceği kaynaklardan dinleyiniz.
                 b)  Liszt’in Paganini’nin eserlerini neden uyarladığını araştırarak öğrendiklerinizi arkadaşlarınızla
                 paylaşınız.


                  80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87