Page 82 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 82
Romantik dönem eserlerinden örnekler
E. T. A.Hoffmann, Romantik müzikten ilk bahseden bestecidir. Edebiyatta kahramanlık öyküleri
anlatan destansı biçim demek olan ballade (balat) formunu Chopin, çalgı için uyarlamıştır. Piyano
için pek çok solo ve oda müziği eserleri yazılmıştır. Yeni armoniler, kromatizm ve modülasyon önem
kazanmıştır.
1. Sunum Çalışması
Dönem bestecilerinin eserlerinden seçtiğiniz örnekleri öğretmeninizin yönlendireceği
farklı kaynaklardan dinleyiniz. Dinlediğiniz eserleri yapısal, tonal ve tınısal açıdan
değerlendireceğiniz bir sunum hazırlayınız.
Franz Schubert; marş, vals, dans formundaki eserlerinin yanı sıra çok sayıda da piyano eseri
bestelemiştir. 6 Moments Musicaux ( Momen Müziko) ve 8 Impromtus (İmpromtü) eserleri ile çoğu
Romantik dönem bestecisini etkilemiştir. Eserlerini bestelerken kullandığı tematik kökenleri liedlerde
bulmak mümkündür. Örneğin Do Majör Fantasia ( Fantazia/Fantaziya) isimli eserini Der Wanderer
[De vandırr (gezgin)] isimli liedinin teması üzerine oluşturduğu bilinmektedir.
SIRA SİZDE
a) Schubert’in Serenade isimli eserini öğretmeninizin önereceği kaynaklardan dinleyiniz.
b) Schubert, duygu yoğunluğunu aktarırken nasıl bir anlatma biçimi kullanmıştır? Açıklayınız.
Üniversitede hukuk eğitimini tamamlayan R. Schumann’ın en büyük isteği konser piyanisti olmaktı
ancak sağ elinde yaşadığı problemden dolayı piyanistlik kariyerini yarıda bırakmak zorunda kaldı.
Müzik üzerine eleştiri ve deneme yazıları yazmaya başladı. Schumann; bir bölümlü, minyatür tipi,
kısa piyano parçaları besteledi.
SIRA SİZDE
a) Schumann’ın Carnaval Op. 9 (Karnaval) isimli eserini öğretmeninizin önereceği kaynaklardan
dinleyiniz.
b) Simgesel anlamları olan bir motif üzerine kurulu olan eserin şifre niteliği taşıyan özelliğini
araştırarak bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Liszt, bazı solo piyano eserlerini Schubert’in, Berlioz’un ve Beethoven’ın eserlerini düzenleyerek
yazıyordu. Piyanonun olanaklarını geliştirmek için sürekli yeni tekniklere başvuruyordu. Eserlerinde
Macar ezgilerini sık sık kullanarak aldığı Viyana’daki eğitimiyle Romantik estetiği birleştiriyordu. Liszt,
etkilendiği Paganini’ nin (Paganini) solo keman için yazdığı Caprice’lerden (Kapris) dört tanesini ve
2. Keman Konçertosu’nun La Campanella bölümünü piyano için uyarladı.
SIRA SİZDE
a) Liszt’in uyarladığı La Campanella bölümünü veya Caprice’lerden bir tanesini öğretmeninizin
önereceği kaynaklardan dinleyiniz.
b) Liszt’in Paganini’nin eserlerini neden uyarladığını araştırarak öğrendiklerinizi arkadaşlarınızla
paylaşınız.
80