Page 83 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 83

1. Uygulama Çalışması


               Aşağıdaki  makaleyi  okuyunuz.  Siz  de  daha  önce  dinlediğiniz    farklı  dönem  (Barok-
               Klasik) bestecilerinin eserlerinden birini seçiniz. Seçtiğiniz eseri kendi bakış açınızla
               değerlendireceğiniz  bir  makaleyi  öğretmeninizin  rehberliğinde  yazınız.  Makalenizi
               arkadaşlarınızla paylaşınız.








               Esere bir bakış
                                                                Pastoral Senfoni Doğası



               Fransız antropolog ve etnolog Claude Levi Strauss (Klod Levi Ştraus), müzik ve mitlerin ortak
               bir  yapıya  sahip  olduğunu  düşünür;  müzik,  dilin  ses  yönünü  temsil  ederken  mitler  ise  dilin
               anlam yönünü temsil etmektedir. Bu bağlamda geçmişteki mitolojik ögelerin aslında günümüz
               müziğiyle yer değiştirdiğini ileri sürer.
               Bu senfoninin ismine baktığımızda pastoral kelimesi Fransızca kökenli bir kelime olup kırsal

               anlamına  gelir.  Aynı  zamanda  sadelik,  huzur,  çekicilik  özelliklerine  sahip  kırsal  alanları  da
               temsil eder. Öte yandan edebiyat, sanat ya da müzik eseri olarak değerlendirmeye aldığımızda
               çobanların ya da ülkenin yaşamını pastoral bir şekilde tasvir etmek ya da önermek için kullanılan

               bir terimdir. Pastoral bir şiir, pastoral bir senfoni.
               Beethoven’ın bu eşsiz eseriyle doğaya bir adım daha yaklaşmak aynı zamanda Beethoven’a
               yaklaşmak anlamına geliyor. Fakat bu eserinde doğayı anlatması doğadaki sesleri taklit etmek
               asla değildir. Tıpkı Nietzsche’nin (Niçe) anlamsal açılarını incelediği sanatın iki Yunan tanrısı
               Apollon ve Dionysos’un (Dionisos) sanat biçimlerinin farklı noktaları gibi.

               Doğa sevgisinin yanında Beethoven, keman bölümüne de adını verdiği Recollections of Country
               Life”(rikollekşıns ov kauntıri layf) isminden yola çıkarak düşünebileceğimiz üzere, kır yaşamına
               ilişkin biriktirdiği anılarını da bu senfoniye dâhil etmiştir. Aynı zamanda kanonlar arasında nam

               almış bu eseriyle hem Barok dönemindeki pastorallerin devamını sağlamış hem de Romantik
               dönemin evrimi adına öncülük etmiştir.
               Bir  diğer  nokta  ise  Pastoral  Senfoni’nin  fa  majör  tonunda  bestelenmiş  olmasıdır.  Kuşkusuz
               rastgele seçilmiş bir ton olmamıştır bu. Kuş sesleri, fırtına, derenin akışı, yağmur gibi doğaya
               ait seslerin fa majörle uyumlu oluşu ve do akoru ile arasında bağlayıcı bir özellik taşıması bu

               eser için önemli bir niteliktir. Beethoven, Pastoral Senfoni ile dâhiyane bir şekilde bu sesleri
               dinleyebildiğini kanıtlamıştır. Zaten duymak ile dinlemek arasındaki fark başka hangi müzisyen
               için bu kadar somut bir şekilde ayrımlaşabilmiştir ki şimdiye kadar?


                                                                                  İpek Özel
                                                                                           Müzik Dergisi Yazarı-Çevre Müh.






                                                                                                         81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88