Page 84 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 84

Romantik Dönem Eser Seslendirme


             Romantik Döneme Ait Farklı Türde Eser Seslendirme

             Romantik  dönem  bestecileri,  kişisel  duygularının  dışa  vurumu  olan  armoni  ile  çalgı  renklerinin

             zenginliğine ve dramatik seslenişe önem vermişlerdir. Romantik dönem müziğini kendinden önceki
             ve sonraki dönemlerden ayıran özelliklerinden biri uzun, duygulu müzik cümleleri olmasıdır.




               2. Uygulama Çalışması


                83-117. sayfalarda Romantik dönem bestecilerinden farklı türlerde verilen eserleri

                 a) Kendi partinizle, çalgı grubunuzla ve orkestra ile seslendiriniz.
                 b) Öğretmeninizin yönlendireceği farklı orkestra kayıtlarından dinleyiniz.




                    Eser Bilgisi
                    Konusu  verilen  Holberg  Süiti’nin  (Olberg  Suiti)  Praelude  (Prelüt)  bölümü  sayfa  83’te
                    seslendirilmek üzere verilmiştir.


            Holberg Süiti, Op. 40

            Grieg Holberg (Gireg Olberg), bu suiti 1884’te sipariş üzerine bestelemiştir. Şair Ludwig Holberg
            [Ludvig Olberg (1684-1754)] yazdığı tarih, bilimsel, politik, felsefe ve tiyatro eserleriyle Danimarka

            edebiyatının  kurucusu  sayılır.  Holberg,  Kuzeyin  Moliere’i  (Molyer)  olarak  kabul  edilir.  Holberg;
            arkadaşlarına Latince mektuplar yazan, hanımlarla Fransızca konuşan, köpeğine Almanca emirler
            veren, uşaklarını Danimarka dilinde azarlayan biridir. Holberg’in 200. doğum yılı nedeniyle, önce
            solo piyano için Barok stille romantik unsurların bir karışımı olarak yazılan, çeşitli ülkelerin danslarını

            da yansıtan beş bölümlü süitin, bir yıl sonra besteci tarafından yaylı çalgılar için düzenlemesi de
            yapılmıştır. Bir Prelüt ve dört Barok çağ dansından oluşan süitin biçimi, aşağı yukarı J. S. Bach ile
            aynı yıllarda yaşamış olan Holberg’in çağının stilindedir.
            Girişteki 4/4’lük ölçüde, çabuk ve canlı (Allegro vivace) tempodaki Prelüt, Bach’ın Wohltemperiertes

            Klavier [Voltemperiyetes Klaviye (Eşdüzenli klavye)] adlı eserini andırır. Ancak armoni daha renkli,
            biçimi  daha  özgündür.  Ağırca  (andante)  tempoda  ve  3/4’lük  ölçüdeki  etkili  ve  zarif  Sarabande
            ise, Grieg’in daha önce bestelediği Peer Gynt (Piir Cint) Süiti’ndeki Solveig’in (Solveyg) şarkısını
            anımsatır. Çabukça (allegretto) tempoda ve 4/4’lük ölçüdeki Gavotte, eskiyle yeninin en iyi uyuştuğu,

            armoniyle ezginin mükemmel kaynaştığı bölümdür. Sol majörden do majöre dönüşen, yine 4/4’lük
            tempolu, orta bölmedeki Musette’de (Müzet) bu etki azalır gibi olursa da Gavotte tekrar ağırlığını
            koyar.
            4. bölüm; ağırca (andante) tempoda, 3/4’lük ölçüde ve bu kez sol minör tempodaki dini arya süitin

            en ciddi anlamlı ve ağırlıklı bölümüdür. Bu eski enstrümantal arya biçimi; acele ve içten bir diyalogla,
            hüzünlü  havada  duyurulur.  Bu  yalvarış  majör  tona  dönüşünce  bir  ümit  belirir  ancak  müzik  yine
            başladığı gibi sol minörde sona erer.

                  82
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89