Page 84 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 84
Romantik Dönem Eser Seslendirme
Romantik Döneme Ait Farklı Türde Eser Seslendirme
Romantik dönem bestecileri, kişisel duygularının dışa vurumu olan armoni ile çalgı renklerinin
zenginliğine ve dramatik seslenişe önem vermişlerdir. Romantik dönem müziğini kendinden önceki
ve sonraki dönemlerden ayıran özelliklerinden biri uzun, duygulu müzik cümleleri olmasıdır.
2. Uygulama Çalışması
83-117. sayfalarda Romantik dönem bestecilerinden farklı türlerde verilen eserleri
a) Kendi partinizle, çalgı grubunuzla ve orkestra ile seslendiriniz.
b) Öğretmeninizin yönlendireceği farklı orkestra kayıtlarından dinleyiniz.
Eser Bilgisi
Konusu verilen Holberg Süiti’nin (Olberg Suiti) Praelude (Prelüt) bölümü sayfa 83’te
seslendirilmek üzere verilmiştir.
Holberg Süiti, Op. 40
Grieg Holberg (Gireg Olberg), bu suiti 1884’te sipariş üzerine bestelemiştir. Şair Ludwig Holberg
[Ludvig Olberg (1684-1754)] yazdığı tarih, bilimsel, politik, felsefe ve tiyatro eserleriyle Danimarka
edebiyatının kurucusu sayılır. Holberg, Kuzeyin Moliere’i (Molyer) olarak kabul edilir. Holberg;
arkadaşlarına Latince mektuplar yazan, hanımlarla Fransızca konuşan, köpeğine Almanca emirler
veren, uşaklarını Danimarka dilinde azarlayan biridir. Holberg’in 200. doğum yılı nedeniyle, önce
solo piyano için Barok stille romantik unsurların bir karışımı olarak yazılan, çeşitli ülkelerin danslarını
da yansıtan beş bölümlü süitin, bir yıl sonra besteci tarafından yaylı çalgılar için düzenlemesi de
yapılmıştır. Bir Prelüt ve dört Barok çağ dansından oluşan süitin biçimi, aşağı yukarı J. S. Bach ile
aynı yıllarda yaşamış olan Holberg’in çağının stilindedir.
Girişteki 4/4’lük ölçüde, çabuk ve canlı (Allegro vivace) tempodaki Prelüt, Bach’ın Wohltemperiertes
Klavier [Voltemperiyetes Klaviye (Eşdüzenli klavye)] adlı eserini andırır. Ancak armoni daha renkli,
biçimi daha özgündür. Ağırca (andante) tempoda ve 3/4’lük ölçüdeki etkili ve zarif Sarabande
ise, Grieg’in daha önce bestelediği Peer Gynt (Piir Cint) Süiti’ndeki Solveig’in (Solveyg) şarkısını
anımsatır. Çabukça (allegretto) tempoda ve 4/4’lük ölçüdeki Gavotte, eskiyle yeninin en iyi uyuştuğu,
armoniyle ezginin mükemmel kaynaştığı bölümdür. Sol majörden do majöre dönüşen, yine 4/4’lük
tempolu, orta bölmedeki Musette’de (Müzet) bu etki azalır gibi olursa da Gavotte tekrar ağırlığını
koyar.
4. bölüm; ağırca (andante) tempoda, 3/4’lük ölçüde ve bu kez sol minör tempodaki dini arya süitin
en ciddi anlamlı ve ağırlıklı bölümüdür. Bu eski enstrümantal arya biçimi; acele ve içten bir diyalogla,
hüzünlü havada duyurulur. Bu yalvarış majör tona dönüşünce bir ümit belirir ancak müzik yine
başladığı gibi sol minörde sona erer.
82