Page 146 - ÇALGI TOPLULUKLARI TSM 12 (ORTAK)
P. 146
SÖZLÜK
A
acemaşiran : Klasik Türk müziğinde fa perdesi ve bir makam adı.
ağır semai : Kâr ve beste icra edilmesinin ardından üçüncü sırayı alan daha çok 10/8, 10/4’lük
usullerle bestelenen form.
B
bakiye : Türk müziğinde dört komalık aralığa verilen ad.
D
donanım : Porte üzerinde nota yazımından önce yazılan makama ait değiştirici işaretler.
durak : Türk sanat müziğinde bir makamda karar verilen ses. Makam dizisinin ilk sesi.
dügâh : Klasik Türk müziğinde la perdesi ve bileşik bir makam.
düyek : Türk müziğinde 8 zamanlı bir usul.
E
eviç : Klasik Türk müziğinde ince fa diyez perdesinin adı ve bir çeşit bileşik makam.
F
fasıl : Peşrev, nakış, şarkı, saz semaisi vb. parçaların belli bir sıraya göre çalınıp
söylenmesi.
G
gerdaniye : Klasik Türk müziğinde ince sol notası ve bir makam adı.
H
hane : Klasik Türk müziğinde peşrev vb. saz parçalarının bölümlerinden her biri.
hicaz : 1. Klasik Türk müziğinde dügâh perdesinde karar kılan bir makam. 2. Klasik Türk
müziğinde do diyez notası.
hüzzam : Klasik Türk müziğinde segâh perdesinde bir makam.
I
ırak : Klasik Türk müziğinde dizeğin birinci aralığındaki dört koma sesi ve bir makam adı.
İ
ilâhi : Tanrı’yı övmek, ona dua etmek için yazılıp makamla okunan nazım.
K
karar : Türk müziğinde dizinin ilk sesi.
karcığar : Klasik Türk müziğinde hareketli bir makam.
koma : Türk müziğinde tam ikili aralık kendi içinde dokuz eşit parçaya bölünür. Bu küçük
parçaların her birine koma denir.
köçekçe : Çoğu karcığar veya ağırlama makamında, kıvrak ve şen oyun havası.
küçük mücennep : Türk sanat müziğinde beş koma değerinde olan bemol ya da diyez.
kürdi : Türk sanat müziğinde beş komalık si bemol ya da dört komalık la diyez perdesine
verilen ad. Türk sanat müziğinde basit makamlar grubuna dahil bir makam adı.
145