Page 130 - ÇALGI TOPLULUKLARI TSM 12
P. 130
TERIMLER SÖZLÜĞÜ
A
aksak : Türk müziğinde dokuz zamanlı ve altı vuruşlu, sekizlik birimle yazılan bir küçük usul.
aksak semai : Türk müziğinde on zamanlı ve altı vuruşlu, sekizlik birimle yazılan bir küçük usul.
anonim : Kim tarafından yazıldığı bilinmeyen eser.
B
bakiye : Türk müziğinde dört koma değerinde olan diyez veya bemol.
bûselik : Türk sanat müziğinde portedeki üçüncü çizgi üzerine yazılan si notasına verilen ad. Türk sanat müziğinde
basit makamlar grubuna dâhil bir makam adı.
C
curcuna : Türk müziğinde on zamanlı altı vuruşlu bir usul.
D
devribekir : Büyük devir/usul anlamına gelen bu tabir 28 zamanlı bir büyük usulün adıdır.
donanım : Porte üzerinde nota yazımından önce yazılan makama ait değiştirici işaretler.
durak : Türk sanat müziğinde bir makamda karar verilen ses. Makam dizisinin ilk sesi.
dügâh : Türk müziğinde bir nota olarak portenin, sol anahtarına göre alttan ikinci boşluğunun içine yazılan la notası-
nın adı.
düyek : Türk müziğinde sekiz zamanlı ve beş vuruşlu bir küçük usul.
E
evfer : Türk müziğinde dokuz zamanlı bir küçük usulün adı.
F
frenkçin : Türk müziğinde on iki zamanlı, iki tane üç zaman ile üç tane iki zamanın birleşmesinden meydana gelen bir
küçük usul.
G
glissando (gliss.) : Kaydırarak çalma anlamına gelir.
H
hane : Klasik Türk müziğinde, peşrev vb. saz parçalarının bölümlerinden her biri.
hüseynî : Türk müziğinde ses sistemi içinde tiz sekizlinin dokuzuncu perdesi olan sesin adı.
I
ırak : Türk sanat müziğinde portedeki ikinci çizgi üzerine yazılan dört komalık fa diyez notasına verilen ad.
İ
ilahi : Tanrı'yı övmek, ona dua etmek için yazılıp makamla okunan nazım.
K
karar : Türk müziğinde dizinin ilk sesi.
küçük mücennep : Türk müziğinde beş koma değerinde olan bemol ya da diyez.
kürdî : Türk sanat müziğinde portenin üçüncü çizgi üzerine yazılan si bemol notasına verilen ad. Türk sanat müziğin-
de basit makamlar grubuna dâhil bir makam adı.
L
longa : Türk müziğinde yürük özellik taşıyan oyun havası.
128