Page 131 - ÇALGI TOPLULUKLARI TSM 12
P. 131
M
makam : Klasik Türk müziğinde bir müzik parçası veya şarkının işleniş biçimi.
meyan : Şarkıların makam geçişlerinin yapıldığı ve melodik hareketin nakarata bağlandığı bölüm.
muhammes : Türk müziğinde otuz iki zamanlı bir usul.
mülazime : Saz eserlerinin her hanesinin sonunda tekrarlanan bölüm.
N
neva : Klasik Türk müziğinde bir makam adı ve yegâhtan bir oktav tiz olan ‘re’ perdesi.
nim : Yarım.
nim zirgüle : Türk müziğinde portenin ikinci çizgisine yazılan bakiye diyez alan sol sesinin adı.
P
peşrev : Klasik Türk müziğinde faslın giriş taksiminden sonra şarkıdan önce çalınan parça.
R
rast : Türk müziğinde portede alttan ikinci çizgi üzerine yazılan sol sesine verilen ad. Türk sanat müziğinde basit
makamlar grubuna dâhil bir makam adı.
S
saz semaisi : Türk müziğinde saz eserleri sıralamasında peşrevden sonra gelen en büyük form.
semai : Türk müziğinde üç zamanlı ve üç vuruşlu olan bir usul.
sengin semai : Türk müziğinde iki tane üç zamanın birleşmesi ile oluşan altı zamanlı usul.
seyir : Dizide makam meydana getirecek şekilde gezinmeye denir.
sofyan : Türk müziğinde dört zamanlı ve üç vuruşlu bir küçük usul.
Ş
şarkı : Türk mûsikisinde küçük usûllerle ölçülen sözlü, terennümsüz, dört haneli eserlere "şarkı" adı verilir.
T
teslim : Türk müziğinde her hanenin sonunda tekrar edilen bölüm.
U
usul : Klasik Türk müziğinde tempo. Çeşitli zaman ve kuvvetteki vuruşların sıralanmasından oluşan, kalıplaşmış sayı
veya vuruş gruplarına denir.
uşşak : Türk müziğinde bir basit makam adı.
Y
yeden : Türk müziğinde bir makam dizisinin 7. derecesine verilen ad.
CEVAP ANAHTARI KAREKODU
Cevap anahtarına ulaşmak için cihazınızla karekodu okutunuz.
129