Page 125 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 125

4. ÜNİTE


                4.7. Hüzzam Makamı

                Hüzzam makamı Batı müziği ses sistemine (beş ses) göre  seslendirildiğinde “sol-re, la” telleri kullanılarak çalı-
             nır. Pes bölgede genişlemeler ve yedenli kalışlar yapıldığında “do” teli de kullanılır.
                4.7.1. Hüzzam Makamının Özellikleri

                Tarih boyunca Türk musikisinin hemen her formunda büyük bir beğeniyle kullanılmış olan hüzzam makamı
             dinî, tasavvufi yapıdadır. Çoğunlukla lirik olup bir hüzün ifadesi taşır. Dizileri
                                             Türk Müziğinde Segah

                Hüzzam Makamının Türk Müziği ses sistemine göre gösterilişi şu şekildedir:

                                           Segâh Perdesi Üzerinde Hüzzam 5'lisi  Eviç Perdesi Üzerinde Hicaz 4'lüsü
                                                                                                 œ 5
                   &      œ #    w 5        œ         ˙         œ 4       ˙ #    œ       œ #
                                             Türk Müziğinde hüzzamDizileri
                                      S         T         S         A        S       A      B

                Hüzzam Makamının Batı Müziği Ses sistemine göre( 5sese göre ) gösterilişi şu şekildedir:




                   ?                                  ˙         œ 3       ˙ #    œ       œ #     œ
                          œ #     w         œ


                   Tablo 3: Hüzzam Makamının Özellikleri

                                               Hüzzam Makamının Özellikleri
                   Durak           Segâh perdesidir (si).
                   Seyir           İnici-çıkıcıdır.
                                   Yerinde hüzzam beşlisine neva perdesinde hümayun, hicaz, uzzal dizisinin; eviçte-
                                   ki hicaz ve segâh dörtlüsünün; dik hisarda nikriz beşlisinin; bazen neva perdesinde
                   Dizi            uşşak dörtlüsünün; segâh perdesinde tam ve eksik segâh beşlisinin; yine segâh
                                   perdesinde bazen tam ve eksik ferahnak beşlisinin birbirine eklenmesinden oluş-
                                   muştur.
                   Güçlü           Neva perdesidir (re).

                   Donanım         Si için koma bemolü, mi için bakiye bemolü, fa için bakiye diyezi donanıma yazılır.
                                   Kürdî perdesidir (la diyez).
                   Yeden          Yerinde Eksik Segah 5'lisi
                                                              Neva'da Uşşak Beyati Dizisi
                   Genişlemesi     Hüzzam makamı yapısı gereği tiz taraftan genişletilmiştir.
                   Perdelerin Türk   Segâh, Çargâh, Neva, Dik Hisar veya Hüseyni, Eviç veya Acem, Gerdaniye, Sünbüle
                   Müziğindeki     veya Muhayyer (si için), Tiz Segâh veya Sünbüle, Tiz Çargâh ve Tiz Nevadır.
                   İsimleri
                                   Hüzzam beşlisiyle seyre başlanır. Makamı oluşturan diziler ve çeşniler gösterildik-
                                   ten sonra neva perdesinde hicazlı yarım karar yapılır. (Makamın tüm seslerindeki
                                  Yerinde Eksik Segah 5'lisi
                   Seyir           dörtlü ve beşliler hüzzam makamı için yarım karar perdeleridir. Bu dörtlü ve beşli-
                                                              Neva'da Uşşak Beyati Dizisi
                                   ler  sırasıyla veya karışık olarak gösterilebilir.) Daha sonra hüzzam beşlisi ile yedenli
                                   tam karar yapılarak seyir sona erdirilir.



                     UYARI
                        Hüzzam makamındaki eserleri çalgınızla seslendirirken çıkıcı ezgilerde mi bemol ve fa diyez sesle-
                     ri daha tiz, inici ezgilerde ise daha pes çalınmalıdır.





          124  DİZİ-MAKAMLAR VE İLGİLİ DAĞARCIK IV
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130