Page 133 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 133

4. ÜNİTE



                        BEN KİMİM?


                         Mesut Cemil (1902-1963): İstanbul Cağaloğlu’n-
                      da doğdu. Asıl adı Mesut Ekrem’dir. Babası Tanbûrî
                      Cemil Bey, annesi Şerif Saîde Hanım’dır. On yaşlarında
                      iken babasından aldığı kemençe ve solfej dersleriyle
                      başladığı mûsikî çalışmalarına Kaşıyarık Hüsamettin
                      Efendi’den usul öğrenerek devam etti. 1915’te Gala-
                      tasaray Mekteb-i Sultânîsinde okurken Daniel Fitzin-
                      ger’den (Daniel Fitzinger) Batı müziği eğitiminin yanı
                      sıra keman dersleri aldı. Babası Tanbûrî Cemil Bey’in
                      ölümünden sonra onun talebesi olan Kadı Fuat Efen-
                      di ve Refik Fersan’la tambur meşk etti. Refik Talat’la
                      nazariyat çalışmalarını sürdürüp  Hamparsum nota-
                      sını öğrendi. Dârülfünun Hukuk Fakültesinin ikinci sı-
                      nıfında iken Hüseyin Sadettin Arel tarafından Berlin’e
                      gönderildi. Stern Konservatuvarı ve Mûsikî Akademi-
                      sinde Batı müziği nazariyatı ve armoni eğitimi gördü.
                      Hugo Berger’den çello dersleri aldı. Berlin Üniversi-
                      tesi Psikoloji Enstitüsü Ses Arşivinde asistanlık yaptı.
                      1924 yılının sonunda annesinin hastalığı nedeniyle
                      öğrenimini bitiremeden İstanbul’a dönmek zorunda
                      kaldı.
                         1926’da İstanbul Radyosu’nda programcı, spiker,
                      yönetici olarak çalışırken   viyolonsel ve tambur sa-
                      natçılığı da yapmaya başladı (Görsel 36). Bu arada   Görsel 36: Mesut Cemil
                      1930’da Pertevniyal Lisesinde mûsikî (müzik) öğret-
                      menliği yaptı. 1940’ta Ankara Radyosu Müdürlüğüne tayin edilmesinin ardından Türk ve Batı mûsikî-
                      sini bünyesinde toplayan müzik yayınları şefliğine getirildi. 1950’de Türkiye radyoları müdürü oldu.
                      Ertesi yıl görevini radyo müdürü olarak İstanbul’a naklettirdi.
                         Mesut Cemil, Türk ve Batı mûsikîsindeki geniş bilgisi, mûsikî  hocalığı, koro yöneticiliği, saz icracı-
                      lığı,  program yapımcılığı, dili kullanmadaki ustalığı ve yazarlığı ile son dönem sanatkârları arasında
                      farklı bir yere sahiptir.
                         Dârülelhan ve Gelenbevî Lisesindeki görevleri sırasında,  Cemal Reşit , Ekrem Reşit Rey kardeşler
                      ve Muhiddin Sadak Bey’e viyolonseliyle eşlik etmiştir.
                         1938’de Ankara Gazi Terbiye Enstitüsünde çello, 1944’te Ankara Devlet Konservatuvarında Türk
                      mûsikî tarihi, 1948’de aynı kurumda çello, İstanbul Belediye Konservatuvarında mûsiki folkloru
                      hocalığı  yaptı.  Mûsikî  eğitimi  ve  öğretimine  büyük  katkılarda  bulunan  Mesut  Cemil,  Ankara’da
                      bulunduğu sırada Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünü
                      bitirdi.
                         Usta bir çellist olarak tanınan Mesut Cemil, lavtayı üçüncü bir saz olarak benimsemiştir. Bunların
                      dışında yaylı tambur, kemençe, keman, ud, viyola ve bağlama ailesindeki sazları çalmış,  icracılıkta
                      çığır açmıştır. Şehnaz sirto, nihâvend saz semâisi ve çok sesli çârgâh Türk raksı dışında dört adet şarkısı
                      ve “İzmir Yolları”nda adlı bir marşı bilinmektedir. Sadece nihâvend saz semâisi bile bestekârlıktaki
                      düzeyini gösterecek bir eser  olarak kabul edilmiştir.

                                                                          Mesut Cemil, T.C. İstanbul Valiliği, e-bülten
















          132  DİZİ-MAKAMLAR VE İLGİLİ DAĞARCIK IV
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138