Page 138 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 138

? 2
                                           ˙
                                     4
                                           ˙
                                           ˙
                                 ? 2
                                           ˙
                                                            ˙
                                                                                ˙
                                     4  1. 1 0 0  ˙   2. œ j  ˙          3. œ œ j  ˙
                                           ˙
                                                                                                       5. ÜNİTE
                                         4  ˙                               UYARI
                                 ? 2     3  ˙
                      Gösterilişi    4   1  ˙                                  Çelloda akor, kalın tellerden
                                         1  ˙                               ince tellere doğru çalınmalıdır. Bu
                                                                            sayede  yumuşak,  dolgun  ve  nite-
                                               ˙                            likli bir ses elde edilir.
                                               ˙
                                 ? 2       j
                        Çalınışı     4    œ
                                          œ
                 Akorların kırılması ve akoru oluşturan seslerin art arda duyurulmasına arpej adı verilir. Sol elde, parmak deği-
               şimlerinde; sağ elde ise tel değişimlerinde temiz, pürüzsüz, vurgusuz ve yumuşak bir ses elde edilinceye kadar
               akorlar arpej biçimiyle çalışılmalıdır.

                  BİLGİ NOTU
                    İtalyanca arpa kökünden türeyen arpej terimi bir akorun seslerini arp çalar gibi  seslendirmektir.




                 HATIRLATMA
                   Entonasyon doğru ton içinde çalabilme veya söyleyebilmedir. Entonasyon sorunları çalana bağlı olan ve çalana
                 bağlı olmayan nedenlerden kaynaklanabilir. İyi bir entonasyon sağlanması için:
                   •  Çalışılan ortamın nem-sıcaklık durumu ayarlanmalı,
                   •  Çalgıdaki yapısal bozukluklar düzeltilmeli,
                   •  Çalış sırasında zihnin farklı işlerle ilgilenmemesi sağlanmalı,
                   •  Eserler öncelikle vibratosuz çalışılmalı, doğru ses elde edildikten sonra vibrato eklenmeli,
                   •  Doğru sesleri elde edebilmek için boş tellerden yararlanılmalıdır.


                 5.1.2. Etüt ve Eserlerde Üç Sesli Akorlar


                      UYARI
                         Üç sesli akorlar seslendirilirken entonasyona, sol el kalıbının bozulmamasına ve tel geçişlerindeki
                      yay basıncına dikkat edilmelidir.



                 1. ETKİNLİK
                     SEVCİK OP 3 ETÜT NO 39 A
                     Aşağıda verilen üç sesli akor çalışmalarını çalgınızla seslendiriniz.

                                                                                             Ottokar Sevcik
                           Allegro
                                  ≥                                             4
                                                                       2
                                                                                         3
                         ? #   c  2  w     w        w         w        w        w       w        w
                                 1 w       w        w         w        w        w       w        w
                                 1 w       w        w         w #      w        w       w        w

                  9                           2         w         w          w         w        w
                                                        4
                                                                   2
                                    4
                          3
                   ? # w            w         w                   w          w         w        w
                          w         w         w         w         w #        w         w        w
                                                        w
                          w #       w         w
                                                                          2
                  17     w         w        w         w #  3    w         w         w #  3    œ
                   ? #   w         w        w         w         w         w         w         œ  Œ ”
                         w         w        w         w         w         w         w         œ






                                                                                                Çok Seslilik III  137
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143