Page 138 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 138
? 2
˙
4
˙
˙
? 2
˙
˙
˙
4 1. 1 0 0 ˙ 2. œ j ˙ 3. œ œ j ˙
˙
5. ÜNİTE
4 ˙ UYARI
? 2 3 ˙
Gösterilişi 4 1 ˙ Çelloda akor, kalın tellerden
1 ˙ ince tellere doğru çalınmalıdır. Bu
sayede yumuşak, dolgun ve nite-
˙ likli bir ses elde edilir.
˙
? 2 j
Çalınışı 4 œ
œ
Akorların kırılması ve akoru oluşturan seslerin art arda duyurulmasına arpej adı verilir. Sol elde, parmak deği-
şimlerinde; sağ elde ise tel değişimlerinde temiz, pürüzsüz, vurgusuz ve yumuşak bir ses elde edilinceye kadar
akorlar arpej biçimiyle çalışılmalıdır.
BİLGİ NOTU
İtalyanca arpa kökünden türeyen arpej terimi bir akorun seslerini arp çalar gibi seslendirmektir.
HATIRLATMA
Entonasyon doğru ton içinde çalabilme veya söyleyebilmedir. Entonasyon sorunları çalana bağlı olan ve çalana
bağlı olmayan nedenlerden kaynaklanabilir. İyi bir entonasyon sağlanması için:
• Çalışılan ortamın nem-sıcaklık durumu ayarlanmalı,
• Çalgıdaki yapısal bozukluklar düzeltilmeli,
• Çalış sırasında zihnin farklı işlerle ilgilenmemesi sağlanmalı,
• Eserler öncelikle vibratosuz çalışılmalı, doğru ses elde edildikten sonra vibrato eklenmeli,
• Doğru sesleri elde edebilmek için boş tellerden yararlanılmalıdır.
5.1.2. Etüt ve Eserlerde Üç Sesli Akorlar
UYARI
Üç sesli akorlar seslendirilirken entonasyona, sol el kalıbının bozulmamasına ve tel geçişlerindeki
yay basıncına dikkat edilmelidir.
1. ETKİNLİK
SEVCİK OP 3 ETÜT NO 39 A
Aşağıda verilen üç sesli akor çalışmalarını çalgınızla seslendiriniz.
Ottokar Sevcik
Allegro
≥ 4
2
3
? # c 2 w w w w w w w w
1 w w w w w w w w
1 w w w w # w w w w
9 2 w w w w w
4
2
4
3
? # w w w w w w w
w w w w w # w w w
w
w # w w
2
17 w w w w # 3 w w w # 3 œ
? # w w w w w w w œ Œ ”
w w w w w w w œ
Çok Seslilik III 137