Page 170 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 170
5. ÜNİTE
5.1.3. Romantik Dönem Eserlerini Seslendirme
Romantik Dönem çello eserlerinde duygu yoğunluğu ve melankoli zengin biçimde görülmektedir. Çello eserlerinde
duygusal etkinin dinleyiciye daha iyi aktarılabilmesi amacıyla sol el ve sağ el tekniklerinde zenginlik fazlalaşmıştır. Ro-
mantik Dönem’de müzikal ifadeyi zenginleştirmek amacıyla sol elde vibrato (notaları titreterek çalma) ve portamento
(notadan notaya parmak kaydırarak geçiş) teknikleri bolca kullanılmıştır. Bu da eserlerde anlatılmak istenen duyguyu
belirgin ve vurucu yapmaktadır.
Eserlerdeki armonik yapıyı güçlendirmek amacıyla, çelloda komşu iki telde olan notaların aynı anda çalınarak oluş-
turduğu çift ses tınısı da Romantik Dönem çello müziğinde çokça kullanılan teknikler arasındadır. Bununla birlikte tel
üzerine parmak bastırılmadan, sadece hafifçe dokunulduğunda elde edilen harmonik seslerin kullanımı yaygınlaşmıştır.
Romantik çello müziğinde rubato gibi tempoda esneklik getiren ritmik teknikler yaygınlaşmıştır.
Romantik Dönem müziğinde bireysel hislerin önemli olması sebebiyle nüans değişimleri önemlidir. Duygusal inişleri
ve çıkışları ifadede de sağ el tekniği ve yay basıncı oldukça önemlidir. Sakin ya da coşkulu pasajlarda sağ elin basıncı
kilit bir öneme sahiptir. Duygusal yoğunluğun abartılı şekilde hissettirilmesi amacıyla lirik ezgilerde legato kullanımı çok
yaygındır. Legato kullanımı notalar arası geçişte yumuşak ve doğal bir etki bırakmasından dolayı Romantik Dönem çello
müziğinde sıkça kullanılmıştır.
*Eserin piyano eşliği 274. sayfadadır.
1. UYGULAMA
1-8 numaralı eserleri Romantik Dönem özelliklerini düşünerek seslendiriniz.
Ave Maria Franz Schubert
Adagio 4
3 2 ú . œ œ ú .. œ ú
? . J
1 c ∑ . Ó
p
2
2
8 2 ú œ œ œ œ œ ú 4 œ œ œ œ œ œ œ œ # ú . œ # œ 1
? œ Œ œ J
1 œ
3
12 œ . œ œ œ œ œ œ 1 ú . 4 œ œ œ . œ œ # œ œ 3 ú œ œ œ œ œ œ
œ
œ
? J J œ œ œ
3 3 3 3 3 3
1 œ
16 2 . œ œ . œ œ # . œ œ . œ œ ú ≥ . œ œ œ œ # œ œ œ
œ
? ú Œ œ J J
3 3
3
1 œb
œ
2
20 ú œ 1 œ œ œ œ œ œ œ œ œ 0 œ œ œ 2 œ œ œ œ
œ
? Œ J J Œ . œ J J
J
f p 3 3
24 ú . ú . œ œ ú .. œ 1. 2. 6
ú
ú
? Œ J Ó . . Ó
168 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12