Page 167 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 167
6. ÜNİTE
6. ÜNİTE: UYGULAMA SERGİLEME DAĞARCIĞI II
NELER ÖĞRENİLECEK?
• Türk Müziği Türleri
• Türk Müziği Türlerinden Örnek Eserler Çalma
• Klasik Batı Müziği Türleri
• Batı Müziğinden Örnek Eserler Çalma
• Popüler Müzikler
• Popüler Müziklerden Örnek Eserler Çalma
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. İlinizde verilen Türk sanat müziği, Türk halk müziği ve Klasik Batı müziği konserlerini izleyiniz.
2. İlinizde (varsa) üniversitelerin müzik bölümlerinin koro, orkestra ve popüler müzik çalışmalarını izleyiniz.
6.1. Türk Müziği
6.1.1. Türk Müziği Türleri
Kökleri Orta Asya Türk kültürüne dayanan, karakteristik özellikleri Anadolu Selçukluları ile Osmanlı dönem-
lerinde şekillenen ve günümüzde de gelişerek varlığını sürdüren müzik türüne Türk müziği adı verilir. Tarihsel
süreçte kendi geleneğini oluşturan Türk müziği, yüzyıllar boyunca Türk toplumunun duygu ve düşüncelerini dile
getirmiş, kuşaktan kuşağa aktarılarak günümüze kadar ulaşmıştır.
BİLGİ NOTU
Çello, Batı kökenli bir çalgı olmasına rağmen 1910’lu yıllardan bu yana Türk müziği icrasında yer almıştır.
Çelloyu Türk müziği ile tanıştıran kişi Tamburi Cemil Bey olmuştur. Tambur sanatçısı olan Tamburi Cemil Bey,
aynı zamanda çelloyu da ustalıkla kullanmıştır. Geniş bir ses sahasına sahip olması ve Türk çalgılarında bulun-
mayan bas ses ihtiyacını karşılaması, bu çalgının Türk müziğinde de yer bulmasını sağlamıştır.
Türk müziği; Türk halk müziği, Türk sanat müziği, askerî müzik, dinî müzik ve çok sesli Türk müziği olmak üzere
beş türe ayrılmaktadır:
A. Türk Halk Müziği: Türk halkının ortak ürünü olan, kaynağı halkın yaşadığı toplumsal olaylara dayanan ve
ezgilerin kulaktan kulağa iletilmesi yoluyla devamlılık kazanan Türk müziği türüdür. Yöresel nitelikler göste-
ren Türk halk müziği eserleri, toplumun öz kültürünü yansıtır ve farklı formlarda (kırık hava, uzun hava) icra
edilir.
1. ETKİNLİK
Kültür Bakanlığı ve TRT korolarının konser kayıtlarından Türk halk müziği türüne ait örnekler dinleyiniz.
BİLGİ NOTU
Türk müziği eserleri çello ile seslendirilirken gereksiz ve abartılı süslemelerden kaçınılmalıdır. Çellonun ses
aralıkları geniş olduğu için Türk müziği icralarında sesin düşünülerek basılmasının önemli olduğu unutulma-
malıdır. Acelite gerektiren Türk müziği eserlerinde sol el, mümkün olduğunca yumuşak olmalı ve tuşeye aşırı
baskı yapılmamalıdır. Ölçüler sürekli tekrarlarla etüt edilmelidir.
166 UYGULAMA SERGİLEME DAĞARCIĞI II