Page 162 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
        P. 162
     5. ÜNİTE
               5. ÜNİTE          ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II
            5.1. Çello Müziğinde Romantik Dönem
                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI
                 Johannes Brahms’ın (Yohanes Brams) Mi minör (Op.38) adlı çello sonatını dinleyiniz. Sağ ve sol el tekniklerinin
              eserlere nasıl bir karakter kattığını öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla tartışınız.
                Müzik tarihinde Avrupa’da Klasik ve Çağdaş Dönem arasında kalan, 1820-1910 yılları arasında etkileri hissedilen
            sanat akımına Romantik Dönem denilmektedir.
                      BİLGİ NOTU
                  Etimolojik olarak romantik sözcüğü Orta Çağ şövalyelerinin kahramanlıklarının  anlatıldığı  şiir türü olan La-
              tince ‘’romans’’ tan gelmektedir.
                Romantik Dönem'e ismini veren romantizm akımı; Klasik Dönem sanatının kural ve sınırlarından kurtulmuş, klasik
            sanat geleneklerine karşı bağımsız bir tür olarak gelişmiştir. Özgür, bireysel yaratıcılığı destekleyen, duyguların dile ge-
            tirilmesinde abartılı olmaktan çekinmeyen romantizm; Fransız Devrimi’nin (1789-1799) siyasal sonuçlarından da etki-
            lenmiştir. Devrimin sonucu olarak ortaya çıkan ulusçuluk akımıyla birlikte halk ezgilerinin motifleri eserlerde görülmeye
            başlanmış, bestecilerin kendi halk müziklerinden etkilenerek besteler yaptığı görülmüştür.
                Klasik Dönem’deki Aydınlanma Çağı’nın akılcılığına karşın bireysel duygular ve  ben kavramı kaynak alınmıştır. Fransız
            Devrimi’nden beklenen eşitlik, özgürlük, hak, adalet gibi kavramlar tam anlamıyla hayata geçirilememiş; önemini yitir-
            miş ve aydınlar toplumsal sorunlara ilgi duymamışlardır. Toplumsal sorunların ele alınmasının yerine bireysel duygular,
            sanatsal ifade ve müzikal fikir ön plana çıkmıştır. Profesyonel çalgı icracılığı, ifade estetiği, müzikal fikir, “ben” kavramı,
            romantikleşme ve şiirselleşme bestecilerin yeni formlar bulmaları için yol gösterici olmuştur. Böylelikle melodinin eser
            içindeki yerini belirleyen klasik formların dışına çıkılmıştır.
                Feodal toplum anlayışından modern devlet yapısına geçişle birlikte, müzik belli bir zümreye ait veya saray çevresinde
            dinlenen bir aktivite olmaktan çıkarak halka ulaşmıştır.  Besteciler aristokrat ailelerin beste siparişleri sayesinde maddi
            gelir elde edebilmekte ve bu besteler  teknik olarak bu ailelerin çalgı becerisi sınırından öteye geçememekteydi. Besteci-
            lerin saray çevresine ve aristokrat ailelere olan maddi bağımlılığının azalmasıyla birlikte, daha virtüözite gerektiren eser-
            lerin bestelenmeye başlaması bu dönemde görülmüştür. Profesyonel çalgı icracılığının da başlamasıyla birlikte, besteciler
            teknik zorluğu üst düzey olan çello eserleri bestelemişlerdir.
                5.1.1. Romantik Dönem Bestecileri
                Romantik Dönem zamansal, coğrafi ve biçimsel farklılıklarına göre “Ön Romantik, Erken Romantik, Doruk  Romantik
            ve Geç Romantik” olarak dört evreye ayrıldığından besteciler bu evrelere göre gruplandırılmıştır. Ayrıca bu bölümde çello
            müziğini dolaylı veya doğrudan etkilemiş bestecilere yer verilmiştir.
        160 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12





