Page 238 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 238

6. ÜNİTE



                Ben Kimim ?


                 Mesut Cemil ( 1902- 1963):
                 İstanbul Cağaloğlu’nda doğdu. Asıl adı Mesut Ekrem’dir. Babası Tanbûrî Cemil Bey, annesi Şerif Saîde Hanım’dır.
               On yaşlarında iken babasından aldığı kemençe ve solfej dersleriyle başladığı mûsiki çalışmalarına Kaşıyarık Hüsamed-
               din Efendi’den usul öğrenerek devam etti. 1915’te Galatasaray Mekteb-i Sultânîsinde okurken Daniel Fitzinger’den
               (Daniel Fitzinger) Batı müziği eğitiminin yanı sıra keman dersleri almıştır. Babası Tanburi Cemil Bey’in vefatından
               sonra onun talebesi olan Kadı Fuad Efendi ve Refik Fersan’la tambur meşk etti. Refik Talat’la nazariyat çalışmalarını
               sürdürdü ve Hamparsum notasını öğrendi. Dârülfünun Hukuk Fakültesinin ikinci sınıfında iken Hüseyin Sadettin Arel
               tarafından Berlin’e gönderildi. Stern Konservatuvarı ve Mûsiki Akademisinde Batı müziği nazariyatı ve armoni eğitimi
               aldı. Hugo Berger’den çello dersleri aldı. Berlin Üniversitesi Psikoloji Enstitüsü Ses Arşivinde asistanlık yaptı. 1924
               yılının sonunda annesinin hastalığı sebebiyle öğrenimini bitiremeden İstanbul’a dönmek zorunda kaldı.

                  1926’da İstanbul Radyosunda programcı, spiker, yönetici, viyolonsel ve tambur sanatçısı olarak çalışmaya başla-
               mıştır. Bu arada 1930’da Pertevniyal Lisesinde mûsiki (müzik) öğretmenliği yaptı. 1940’ta Ankara Radyosu Müdür-
               lüğüne tayin edilmesinin ardından Türk ve Batı mûsikisini bünyesinde toplayan müzik yayınları şefliğine getirildi.
               1950’de Türkiye radyoları müdürü oldu. Ertesi yıl görevini radyo müdürü olarak İstanbul’a naklettirdi.

                 Mesut Cemil, Türk ve Batı mûsikisindeki geniş bilgisi,
               mûsiki hocalığı, koro yöneticiliği, saz icracılığı, idareciliği
               ve program yapımcılığı, dili kullanmadaki ustalığı ve ya-
               zarlığı ile son dönem sanatkârları arasında farklı bir yere
               sahiptir. Dârülelhanda ve Gelenbevî Lisesindeki görevleri
               sırasında, konserlere Cemal Reşit ile Ekrem Reşit Rey kar-
               deşler  ve  Muhiddin  Sadak  Bey’le  birlikte  viyolonseliyle
               katılmıştır.

                 1938’de  Ankara  Gazi  Terbiye  Enstitüsünde  çello,
               1944’te Ankara Devlet Konservatuvarında Türk mûsikisi
               tarihi, 1948’de aynı kurumda çello ve İstanbul Belediye
               Konservatuvarında mûsiki folkloru hocalıklarıyla mûsiki
               eğitimi ve öğretimine büyük katkılarda bulunan Mesut Ce-
               mil, Ankara’da bulunduğu sırada Ankara Üniversitesi Dil ve
               Tarih-Coğrafya Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünü
               bitirmiştir.
                  Usta bir çellist diye bilinen Mesut Cemil lavtayı üçün-
               cü  bir  saz  olarak  benimsemiştir.  Bunların  dışında  yaylı
               tambur,  kemençe,  keman,  ud,  viyola  ve  bağlama  aile-
               sindeki sazları çalmış;  onun müzikalitesi icracılıkta çığır
               açmıştır. Şehnaz sirto, nihavent saz semâisi ve çok sesli
               çârgâh Türk raksı dışında dört adet şarkısı ve “İzmir Yol-
               larında” adlı bir marşı bilinmektedir. Sadece nihavent saz
               semâisi bile bestekârlıktaki düzeyini gösterecek bir eser   Görsel 6.11: Mesut Cemil
               kabul edilmiştir.










               https://islamansiklopedisi.org.tr/tel-mesut-cemil adresinden düzenlenmiştir.





        236 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243