Page 79 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 79

3. ÜNİTE



                OKUMA METNİ


                                           Prof. Dr. Sevil GÖKDAĞ ile Röportaj


                      İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı Yaylı Çalgılar Ana Sanat Dalı Başkanı Prof. Dr. Sevil GÖK-
                   DAĞ ile sizler için görüştük.
                      Zümrüt KAÇAR: Sizce öğrenciler başarılı olmak ve kendilerini geliştirmek için neler yapmalıdır?
                      Sevil GÖKDAĞ: Yeteneği keşfedilen her müzisyen adayı derse enstrümanını çalmak için büyük bir
                   hevesle gelir. Çok az öğrenci ise öğrenmeye gelir. Hâlbuki müzikte başarılı olabilmek için çok yük-
                   sek bir iç disiplin inşa etmek gerekir. Çünkü sanat çok egoisttir ve çok ama çok çalışma ister. Sadece
                   enstrüman çalmak da yeterli değildir. Enstrüman çalmak yalnızca bir araçtır. İyi bir müzisyen adayı,
                   muntazam olarak her gün, en az bir saat kendi alanıyla ilgili eser dinlemelidir. Öğrenciler; sanat tarihi,
                   tarih, sosyoloji, felsefe, psikoloji, pedagoji, resim, dans ve spor ile ilgilenmeli; bulundukları şehirlerdeki
                   kaliteli konser ve festivalleri izlemelidir. Unutmamak gerekir ki sanat, çalışmanın ürünüdür.
                      Zümrüt KAÇAR: Öğrenci ile öğretmen arasındaki ilişkiyi motivasyon açısından değerlendirebilir
                   misiniz?
                      Sevil GÖKDAĞ: Öğrenci ve öğretmen ilişkisinin çok yönlü olduğu düşünülebilir. Çalışkan, disiplinli
                   ve öğrenmeye açık bir öğrenci tarafından motive edilen öğretmen, öğrenciyi daha çok çalışması ve
                   başarılı olması için aynı şekilde motive eder. Ayrıca öğretmen, öğrencinin ilgisini çekebilecek eserler
                   ile dersin gidişatını çeşitlendirebilirse onun derse olan ilgi ve dikkatini toplamasına da yardımcı olur
                   (Görsel 32).
                      Zümrüt KAÇAR: Çelloda nitelikli ses üretme konusunda öğrencilere neler önerirsiniz?
                      Sevil GÖKDAĞ: Enstrümanda nitelikli ses üretebilmek için fonksiyonel olarak bilinçlendirilmiş bir
                   sağ ve sol el tekniği gerekir. Sağ elde legato, staccato (sıtekato), spiccato (sipikato), martele, detache
                   (detaşe) vb. tekniklerin dizi ve etütlerle iyice pekiştirilmesi önemlidir. Sol elde ise entonasyon ve artikü-
                   lasyon (parmak hızı) çalışmaları yapılmalıdır.
































                         Görsel 32: Çello eğitimi ve motivasyon



                                                               Zümrüt  KAÇAR, kişisel görüşme, İstanbul, 12 Mayıs 2018







           78  ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84