Page 83 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 83

2. ÜNİTE



                Ben Kimim ?


                  August Freidrich Kummer [Ogust Fridrih Kumma (1797-1879)]
                  August Freidrich Kummer, Meiningen(Maynıngen) de doğmuş ve Dres-
               den’de ölmüştür. Müzisyen bir ailenin üyesidir. Dotzauer’in öğrencisi olan
               Kummer, onun gözetiminde mükemmel bir çello sanatçısı olmuştur. Dresden
               Saray Orkestrası’nda 1814-1852 yılları arasında obua çalmış ve Dotzauer’in
               vefatından sonra bu orkestrada baş çello sanatçısı olarak emekliliğine kadar
               çalışmıştır.
                  Kummer, hayatını Saksonya’da geçirmiş, Almanya ve İtalya’da konser tur-
               neleri düzenlemiştir. Sanatçının çelloda yakaladığı tonun güzelliği ve tutarlı
               güçlülüğü, müzisyenler tarafından  takdir ile karşılanmıştır. Dresden Konser-
               vatuvarında verdiği derslerle öne çıkan Kummer, 19. yüzyılda Dresdenli çel-
               locuların ünlenmesini sağlamıştır. Bernhard Cossmann (Bernad Kosman) ve
               Goltermann (Golterman), eğitimlerini Kummer'e (Kumma) borçlu olan çello
               virtüözleri arasındadır. Kummer’in dört yüze yakın eserinden yalnızca yarısı
               basılmış ve 1851 yılından önce yayımlanmıştır.

                                                                                 Görsel 2.23: August Freidrich Kummer
                      OKUMA PARÇASI


                                      VİYOLONSEL NASIL UZATMA ÇUBUKLU OLDU?
                  Müzik aletlerindeki bazı gelişmelerin göbekli insanlar sayesinde olduğunu biliyor muydunuz? Örneğin Domeni-
               co Scarlatti’nin (Domeniko Sıkarletti) büyük bir göbeği vardı. Bu durum onun piyano klavyesine yaklaşmasını ve nota
               sehpasına yerleştirdiği nota kâğıtlarını görmesini  engelliyordu. Scarlatti, ellerini piyano üzerinde çaprazlayarak bu
               duruma çözüm bulmuş ve böylelikle  piyano icrasına yeni bir çalış pozisyonu eklemiştir. Viyolonsel de bu duruma
               başka bir örnek olarak verilebilir. Viyolonsel önceleri dizler arasında sıkıştırılarak çalınan ağır ve zahmetli bir çalgıydı.
               Yanı sıra bu duruş görüntü olarak da güzel görünmüyordu. Tüm bu zorluklar, bu çalgıyı  yere sabitleyen bir uzatma
               çubuğu takılmasıyla son buldu ve viyolonsel çalan kişiler de daha estetik ve zarif  bir görüntüye kavuşmuş oldu.
                  Viyolonsele çubuk takılmasının öyküsü ise şöyledir: Belçikalı tanınmış çellist
               Francois Servais (Fransis Sörvey), gençlik yıllarında çelloyu dizlerinin arasına sıkış-
               tırarak çalar. Ancak yaşı ilerledikçe yaşadığı şehir olan Brüksel’in lezzetli yemekle-
               rine kayıtsız kalamaz, kilosu artar ve göbeği büyür. Bu durum çelloyu dizleri ara-
               sına sıkıştırmasını imkânsız kılar. Müziğini icra edemeyecek hâle gelir. Bir çözüm
               düşünür ve çelloya kişinin boyuna göre ayarlanabilen uzatma çubuğu takar. Birkaç
               eleştiri alsa da beğeniler, eleştirileri çoktan geçmiştir. Servais, müziğini artık uzat-
               ma çubuklu çello ile icra eder ve bunu öğrencilerine de öğretir.

                  Brüksel Devlet Konservatuvarında hoca olan Servais’in öğrencisi Jules Delsart
               (Culs Delzart) da uzatma çubuklu çello tercih etmiştir. Ancak çevrenin eleştirile-
               rinden çekinmiş olacak ki konservatuvarın duvarına asılacak tablosunda çellonun
               kuyruğunu saklayarak poz verir.

                  Brüksel Opera Sarayı Orkestrası’ndaki çellistlerin Servais gibi bir  problemi
               olmadığından ter içinde kalmalarına rağmen çelloyu dizleri arasında sıkıştırarak  Görsel 2.24: Francois Servais
               çalmaya devam ederler. Oysa icranın sonuna doğru çalgının sesi boğulmaktadır, ancak  kimse bunu farketmez. Bir
               süre sonra onlar da bu kolaylığı severek benimser. Zamanla kuyruklu çellonun müziği duyurmasındaki başarı ve
               çellistlere çalış kolaylığı sağlaması o denli kabul görmüştür ki, kimse bir zamanlar çellonun kuyruğunun olmadığını
               düşünmemiştir bile.
                                                                                           Helen L. Kaufmann
                                                                    (Batı Müziğinden Küçük Öyküler kitabından düzenlenmiştir.)




                                                                                          ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12  81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88